Klein probleempje met ontvangst

Mooi weer he ! geweldig vliegweer dit en daar heb ik dus gisterenavond geweldig van staan te genieten, en vanavond is het weer de bedoeling om lekker te gaan knuppelen.
Maar....
Gisteren merkte ik dat de ontvangst wat minder werd toen ik ging landen, dus vlak boven de grond.
Op 2+ meter geen problemen maar zodra ik daaronder kom wil het wel eens spaak lopen.
En niet heel dramatisch, zomaar ff een tikje, of dat 1 seconde de ailerons ff niet mee wilde komen maar goed, storing is storing.

De ontvanger ligt midden onder de vleugel, tussen de accu (lipo 3S 2500Mah 25C) en de servo's, de antenne gaat direct onder de ontvanger aan de onderkant de romp uit en loopt helemaal langs re romp tot aan het kielvlak en het laatste stukje van Ca. 10 cm bungelt los.
De ontvanger krijgt zijn stroom van de BEC van de regelaar, een Himodel 30A Brushless ESC.
De zender is een Graupner MX-12, alles werkt op 35 Mhz op kanaal 65.

Iemand suggesties wat het zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen?
Groetjes, Jesse.

Hallo Jesse.
Kijk eens of je kristallen goed aangedrukt zitten. Zowel in de zender als de ontvanger.
Ligt je ontvanger langs of in de buurt van (grote) stroomvoerende kabels?
(bijvoorbeeld van de accu naar de regelaar)
Hou deze zo ver mogelijk bij elkaar vandaan.

Succes ermee.

Nee, de ontvanger ligt niet in de naast of op/onder stroomdraden, ook de accu was helemaal opgeladen.
Kan het misschien liggen aan de orientatie van de antenne ?
Wat is de ideale situatie, de ontvangerantenne los onder het toestel laten bungelen of parallel aan de romp vastmaken ?
Ik heb ook wel eens iets gelezen dat je met de zenderantenne niet direct naar het toestel moet wijzen ?

Vlak boven de grond is de ontvangst altijd slecht, vandaar dat je ook met auto- en scheepsmodellen altijd minder bereik hebt dan met een vliegend model. Het is dan ook niet vreemd, dat de storingen zich alleen vlak boven de grond voordoen.

V.w.b. de montage van de antenne in het model is het altijd raadzaam deze nooit helemaal recht te laten lopen. Een hoek laten maken naar het stabilo is altijd aan te bevelen en los laten bungelen is ook beter dan alleen maar één rechte lijn. In de lengte-richting pikt zo'n antennedraad namelijk praktisch geen signaal op. Het zelfde geldt voor de zenderantenne. Deze straalt in de lengterichting niets af, dus als je met de antenne naar het model wijst heb je het minste bereik.

Heb je trouwens dit stukje al wel eens gelezen? : [21630] bereik-v-d-ontvanger-testen

Laatst bewerkt door een moderator:
Corrien, bedankt voor je duidelijke uitleg, hier heb ik heel veel aan.
Ja dat stukje heb ik inderdaad gelezen maar ik kon er niet echt iets vinden wbt de montage van de antenne, wellicht heb ik er overheen gelezen ?
Bedankt in ieder geval, ik ga morgen even de positie van de antenne aanpassen en kijken of dat verbetering oplevert.

Back