Klein stukje theorie: snap ik het?

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door jan brilman, 29 mei 2017.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.956
    Locatie:
    groningen
    In zijn boek over aerodynamica schrijft Simons op blz. 78 over het ontwerp van een vleugel en de keuze van profielen etc.:

    ". . . if the aerodynamic twist ore wash-in caused by the increased tip camber is counteracted by an equal geometric twist or washout in the opposite directon, the result is excellent".

    Interpreteer ik dat goed als volgt:
    - 'the aerodynamic twist ore wash-in caused by the increased tip camber': profiel heeft aan de tip meer welving
    dan bij de wortel
    - 'geometric twist or washout in the opposite directon': da's de gewone washout die we kennen

    Dus NACA 2414 aan de wortel gaat goed samen met NACA 3412 aan de tip, met 1 graad washout?


    jan.
     
  2. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.010
    Locatie:
    Gouda
    Je hebt dit helemaal begrepen. Omdat het 3412 profiel een Cl=0 heeft bij alfa= -3.2° en 2414 Cl=0 bij 2.1° zou je bij 1.1° washout een gelijke Cl hebben bij 3412 vergeleken met een vlakke vleugel met 2414 ook aan de tip.
    Omdat de 3412 in principe later overtrekt zal je dus minder last van tip overtrek hebben.

    Een paar kanttekeningen:

    De getallen hierboven voor de invalshoek bij Cl=0 zijn bepaald met Xfoil en bij Re=200.000. Bij andere Reynoldsgetallen zal de hoek wat afwijken maar blijft het verschil van 1.1° vrijwel constant.

    Bij hoge snelheden en dus lage liftcoëfficiënten kan de tip wat meer weerstand opleveren, in veel gevallen is dat geen probleem.

    Ik hoop dat de profielen niet nodig zijn in een toestel dat echt hoge prestaties moet halen. Voor dat doel zijn er veel beter, ook bij deze relatief grote dikte. Wanneer je bv een goedmoedige trainer of sleper wilt bouwen is het een prima keuze.
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.956
    Locatie:
    groningen
    Bedankt Rick.

    Voor wie zit te puzzelen wat de verschillende cijfers en getallen betekenen:

    upload_2017-5-30_9-21-33.png

    Camber = welving.

    Ik wilde dit weten voor een klein kistje dat ik nog een keer wil bouwen: de Upstart (86 cm . . .)

    Upstart_RCM-459.jpg

    Op deze tekening is de dikte van het profiel (wat is het ?) plm. 16% . . .

    Vleugel moet ook trapeziumvormig worden, etc.etc.

    Zo zag 'ie (en ik) er destijds uit . . .
    upload_2017-5-30_9-49-57.png

    Time flies . . .


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 30 mei 2017
    Rick NL vindt dit leuk.
  4. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    stadskanaal
    Als het om een rechthoekige vleugel gaat is de dikte aan de tip dus groter dan bij de wortel.Het resultaat is dan wel een lelijke vleugel.Bij een tapse vleugel is het resultaat beter.
     
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.010
    Locatie:
    Gouda
    Door alleen de welving te veranderen verandert de dikte niet.
    Wat er aan de bovenzijde bij- of afgaat aan 'dikte' zal er aan de onderzijde afgaan of bijkomen.
     
  6. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    stadskanaal
    Het is maar net wat je dikte noemt. Als de neus radius dezelfde is en de achterlijst idem ,dan zie je in het vooraanzicht een dikkere vleugel als de welving toeneemt lijkt mij.
    Groeten Lambert
     
  7. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.010
    Locatie:
    Gouda
    De officiële standaard definitie van de dikte van een profiel is de grootste afstand die op enig punt van de koorde wordt gemeten tussen de boven en de onderzijde, loodrecht op de hartlijn. De hartlijn is de lijn tussen het voorste en het achterste punt van het profiel.
     
  8. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    stadskanaal
    Is correct.Ik heb geschreven wat je ziet zonder me te bekommeren over de definitie van profieldikte.In gedachten had ik een vleugel gemaakt van een plankje van 3mm .(bijv. voor een indoorvlieger).Stel dat de vleugelkoorde 150mm is en we laten instel- en invalshoeken buiten beschouwing .Aan de wortel is de welving 0° en aan de tip bijv. 3°.In het vooraanzicht zie je dan een vleugel die bij wortel 3mm en aan de tip 3+0,03×150=7,5 mm hoog is.Dat lijkt me niet mooi.Een dunner profiel met meer welving kiezen aan de tip, zeker als het om een tapse vleugel gaat is dan in alle opzichten een mooiere oplossing.
    Bij rugvlucht is het hele verhaal natuurlijk onzin ,maar als je bij slecht vliegweer aan de stamtafel in de vliegkeet zit blijkt het toch een leuk onderwerp te zijn.
    Lambert te Stk
     
  9. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    39
    Locatie:
    stadskanaal
    Als we precies zijn moet het woord hartlijn vervangen worden door koorde(lijn).
    In het Engels thé wing cord line. Eens??
     
  10. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.010
    Locatie:
    Gouda
    Je hebt gelijk, eens dus.
    Dank!
     

Deel Deze Pagina