Klein vraagje over de motor, werking gloeiplug

• Topicstarter Topicstarter transparent
  • Startdatum Startdatum
T

transparent

Guest
Hey,

Klein vraagje ff, maar ik vroeg me af hoe de verbranding in de motor van een modelauto eigenlijk continu kon blijven? Immers start je hem met de gloeiplugadapter, zodat de gloeiplug de brandstof ontsteekt, maar ik snap eigenlijk niet waarom de motor dan blijft draaien al haal ik de adapter eruit? Immers bij een 1:1 auto, wordt het mengsel lucht/brandstof toch ook steeds opnieuw ontstoken? Hoe werkt dit dan bij de kleinere auto?

Misschien een voor de hand liggende vraag? Maar ik heb hem hier nog nooit eerder gezien, en is toch wel leuk om te weten :)

Bij voorbaat dank,

Eric

De gloeiplug heeft een gloeidraad dit heeft een aantal msec. nodig om af te koelen maar als je motor eenmaal loopt verwarmd je motor die gloeidraad waar door je motor blijft lopen.

sommige 1:1 auto's hebben dit ook hoor, sommige diesels :wink:

Oké bedankt, de 'vertraging' van het afkoelen van de gloeidraad zorgt er dus voor dat hij blijft branden, mits een goede afstelling natuurlijk :).

Ik weet genoeg.

De gloeiplug wordt inderdaad na elke ontbranding weer opgegloeid maar dat is niet de enige oorzaak tot intbranding. Vergeet niet dat men hier over een zelfontbranding praat waar meerdere factoren een rol spelen.

- Opbouw van druk waardoor de temperatuur van de gassen oploopt
- temperatuur van de verbrandingskamer
- gloeien van de gloeispiraal.
- Het afstaan van ionen van de gloeispiraal voor het opwekken van een chemisch proces.

Als die factoren verzorgen de ontbranding.

Het tijdstip van ontbranding gebeurt niet door een vonk en dient men dmv. het verhogen/verlagen van de verbrandingskamer het punt te verleggen wat dus dmv. de hoeveelheid ringen mogelijk is.

Back