Kleine 5 volt baterij oplaadbaar

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Peter58, 19 jan 2023.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Wat is een gold krap arie?
    Grt peter
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Goldcap is een supercondensator. Je kan zo'n condensator een klein beetje als een accu zien. Let op het is geen accu!!
    Het voordeel is dat ze redelijk snel geladen worden, binnen enkele minuten meestal. Ze hebben een heel lage zelfontlading, ze kunnen de spanning maanden vasthouden. Ze zijn vrij klein, voor wat jij nodig zou hebben kom je aan een condensator van ongeveer 17mm diameter en 20mm lang. Ze worden veel gebruikt voor toepassingen die een spanning nodig hebben om bv een geheugen vast te houden of een interne klok te laten lopen als de normale spanning uitvalt. Dit soort toepassingen trekken maar heel weinig stroom. Ik heb zelf een stevige condensator van 500000µF of te wel 0,5F. Als ik die oplaad duurt dat ongeveer 5 tot 8 minuten. Het verschil in ontlaadtijd tussen 5 minuten en 8 minuten opladen is maar heel klein vandaar dat ik meestal na 5 minuten stop met laden. Een hoog rendement led die maar 5mA nodig heeft kan daar bijna 3 dagen op "branden".
    Voor deze toepassing zijn ze echter niet zo erg geschikt. Dat komt omdat ze een behoorlijk grote inwendige weerstand hebben. Als je er dan 250mA (=0,25A) uit gaat trekken zakt de spanning behoorlijk in en is de kans groot dat de camera er mee stopt omdat de spanning te laag wordt. Daarnaast is het een condensator en als je er stroom uit gaat trekken zal de spanning onherroepelijk dalen, dat is nu eenmaal een eigenschap van een condensator. Hoe meer stroom je er uit trekt des te sneller de spanning daalt.
    Een 9V batterij kan wel maar dan moet je geen weerstand gebruiken. Die camera zal nooit constant 250mA gebruiken, dat zal variëren. De spanning die over de weerstand blijft staan is recht evenredig met de stroom. Wordt de stroom hoger dan wordt die spanning ook hoger. Wanneer de camera even minder stroom trekt zal er minder spanning over de weerstand blijven staan en krijgt de camera dus meer spanning. Trek de camera even iets meer dan blijft er meer spanning over de weerstand staan dus minder over de camera. Je zal dus een spanningsregelaar moeten gebruiken en die zijn er ook heel klein. De 7805 is al genoemd en die zal prima voldoen. Er zijn er echter meer en in kleinere behuizingen. Die kunnen dan geen 1A leveren zoals de 7805 maar een 500mA versie is voor die camera waarschijnlijk ruim voldoende.
    Er zijn heel kleine complete printjes te koop die je met een klein stukje dubbelzijdig tape op die 9V batterij kan plakken. Kijk b.v. eens naar DEZE.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2023
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dank ernst, ik heb er hier op voorraad, dus ga ik het zo doen.
    Grt peter
     

Deel Deze Pagina