Kleine accu voor zwever

Jij wil nog bij Nimh blijven, dat kan en is zeer zeker in jou gevalk misschienw el goed voor het gewicht. Ik zou je deze kunnen aanraden, ze zijn zover ik weet eigenlijk bedoelt voor een kleine heli, maar kunnen een speed 480 ook wel aan. De motor looptijd zal dan wel hooguit rond de 3 minuten liggen, maar dat is voor een zwever geen probleem. Ook als je stroom verbruik iets hoger is dan maakt dat nog niets uit, de looptijd is meestal toch kort om op hoogte te komen zodat dit dan geen probleem is.

Hoi allen

Prop-er:
Dat is inderdaad beter dan alleen de link.

Ron wrote:
"Eigenlijk kan hij alles gevoeglijk vergeten".
FX: Alles gewist :-)

Winter wrote:
"laat je nog even je ervaringen weten?"
FX: Uiteraard

En ja Theo, ziet er goed uit, maar pik toch die 400mA meer.
Wordt wel heel verleidelijk natuurlijk.

grt, FX

Ik gebruik de 6packs 1400 van Vapextech (6VP1400AFP) in de easystar (400 motor) en dat werkte goed. Wat wel een nadeel is, is het gewicht van het pack. Zeker een 8 pack (192 gram) is zwaar in een zwever in vergelijking met een lipo.

Daarnaast had ik binnen een 1/2 jaar 2 slechte cellen (in het totaal van 18 cellen, 3x 6packs). Dat vond ik wel snel (hooguit 20 keer geladen).

Hoi Kjel

Heb ze al besteld, een pack van 5 cellen, en 3 losse erbij.
Die laatste 3 soldeer ik dan zelf aan het pack van 5 cellen.
Ik zie wel wat het wordt.

Ik heb niets tegen lipo, maar probeer voor een zwever met een spanwijdte
1,5 meter toch eerst met NiMH. Volgens de bouwinstructie moet hij er mee
kunnen zweven.

Lipo laden / ontladen vraagt meer zorg en veiligheid dan NiMH.
Verder ben ik bang dat met Lipo de neus verzwaard moet worden.
En dan ben ik een groot deel van mijn winst kwijt.
Het is een ARF kist, waar de schotten al goed in de kunststof
romp gelijmd zitten.

Hopelijk gaan mijn accu's niet zo snel stuk.

Maar ik laat weten of het goed vliegt, maar eerst mijn accu's maar is zien te krijgen.
Heb wel de centen al over gemaakt :-)

grt, FX

Laatst bewerkt:
Slim om een 5pack te nemen. Nu kun je het gewoon uitproberen tot een 8 pack. En inderdaad, als je verwacht dat je de neus moet verzwaren, is er niet echt meer een reden om lipo's te nemen. Ben benieuwd op hoeveel je gaat vliegen. Ik wil ook nog ooit een zwever gaan kopen, vandaar.

Op die 1400mAh moet je niet blindstraren (die komt er toch nooit uit bij 15A belasting) ... een "goede" uitvoering van van deze 2/3A formaat celletjes met 1100mAh op de behuizing geschilderd, kan effectief wel eens meer stroom leveren dan ééntje waar 1400mAh op geschilderd staat .... wat belangrijk bij hoge belastingen is, is de inwendige weerstand, een Ri van tussen de 7 en 10 mOhm per cel is goed, ligt deze beduidend hoger dan zal zeker bij 15A het merendeel van de energie in warmte omgezet worden i.p.v. aandrijf-energie, en bij ca. 60 graden Celsius beginnen NiMH cellen dan te overlijden .... :-(

Kjel
Foto's en vliegervaring zet ik er tzt zeker op.

Dirk
Ze mogen 25 Ampere leveren.
Zo 480 motortje zal rond de helft vragen aan stroom, heb ik
inmiddels begrepen.
Dus zou het best een kans van slagen kunnen hebben hoop ik.
Ik ben het zeker met je eens dat kwaliteit ook een rol speelt.
Maar gezien de max ampere levering uitgezet tegen de vraag
aan ampere ..............................
Maar gezien mijn gebrek aan ervaring schrijf ik dus nog maar
even niets :-)

grt, FX

Is dit wat Dirk?

internal resistance
Average 8 mOhms
at 1000Hz
(6~10mOhms)
battery fully charged

Uit de technische spec's gehaald.

grt, FX

Die spec. zeggen mij niet veel, maar ik kan Dirk zijn verhaal wel uit de praktijk bevestigen. Ik heb naast de 6 packs ook een 2s lipo (en inmiddels een 3s, maar daar heb ik de easystar nog niet mee gevlogen). De 2s lipo levert veel makkelijker de gevraagde stroom, waardoor de motor dus ook harder loopt. Nu is natuurlijk ook het voltage van de lipo iets hoger (7,4 V) dan de 6 pack (7,2 V) al is dat niet veel. Ik heb de stroom een keer gemeten en dat lag rond de 8 A bij de 6 packs en rond de 10 A bij de 2s lipo.

Maar evengoed zal het een leuk pack zijn voor die prijs. Mijn lipo was bijna één keer zo duur. En om een zwever omhoog te krijgen, heb je niet bijzonder veel vermogen nodig. Wat weegt je zwever eigenlijk?

Heb een en ander gewogen.
Hij weegt nu 535 gram.
Volgens het boekje zou hij 700 moeten wegen.
Dus kom ik 35 gram te hoog uit.
De motor die er onder ligt is de 380, de 480 zit er al in.
Andere onderdelen liggen op de vleugel, ook staartdelen
ontvanger regelaar etc.

Daar de spanwijdte 1,5 meter is, vond men de
bijgeleverde 380 motor te licht, heb er dus een 480 in gedaan die ik van
een aardige clubgenoot heb gekregen :-)

Maar dan kom ik dus boven het gewicht uit zoals in het boekje opgegeven :-(
Maar ik ga uit van 8 cellen, en er staat in het boekje niet hoeveel cellen
ze in de zwever doen. Dus daar kan het verschil zitten.
Verder ligt er een grote ontvanger op, dit wordt nog
een kleine, want die koffer krijg ik er niet in natuurlijk :-)

Ik denk dat het geheel wel omhoog komt.

elzwev4.jpg

grt, FX

Laatst bewerkt:
Staar je niet blind op het gewicht. Die 35 gram die jij "te veel" hebt komt naar mijn idee door de andere motor. Bij een wat hoger gewicht wordt hij wat sneller, hoeveel hangt een beetje af van het vleugel profiel. Maar dit betekend niet dat hij dan ook slechter vliegt. En bij zo'n klein beetje merk je bijna zeker helemaal geen verschil ;).

Het gewicht is te vergelijken met dat van de easystar, dus dat gaat vast goed komen. En ik sluit me aan bij Huibert: ik heb de easystar gevlogen met een 5 pack dat 300 gram woog. Nog minder spanning en nog zwaarder! Dat was zeker niet ideaal, maar 't vloog wel. De marges zijn dus best ruim (al was dat 5 pack wel de limit!).

Bedankt jongens.

Het is misschien een beetje eigenwijs, maar ik denk dat
zo'n zwevertje met simpele NiMH's goed mee moet kunnen komen.
En die NiMH's geven gewoon net even wat
minder zorgen dan lipo's.

Het profiel weet ik niet uit mijn hoofd.
Maar het ziet er snel uit.
Daar hou ik wel van.

grt, FX

Back