LS, Voor mijn Final Bachelors Project aan de TU Eindhoven ben ik bezig met het maken van een handprothese. Ik probeer de "Delft Cylinder Hand" (zie link onderaan) te verbeteren door de optie voor meerdere grepen toe te voegen. Hiervoor moet ik de Delft Cylinder hand eerst nabouwen. Ik heb dit geprobeerd met injectie spuiten te doen, maar de kwaliteit daarvan was te laag. In het kort ben ik op zoek naar iemand die mij wilt helpen kleine hydraulische cilinders te bouwen. Weet iemand waar ik daarvoor terecht kan? Met vriendelijke groet, https://www.bitegroup.nl/wp-content/uploads/2015/06/Delft_Cylinder_Hand_1.jpg
Het lijkt een beetje op de Robart lucht cylinders om deuren van een intrekbaar landingsgestel mee open en dicht te doen.
Misschien een shock van een modelauto aanpassen? Als je het zuigertje vervangt voor een dichte schijf met een rubberen O-ring er omheen en boven en onder in de shock body een nippel maakt heb je iets wat kan werken.
Uit de omschrijving van Festo: Pneumatic drive without piston rod, with contracting diaphragm, dynamic, powerful, stick-slip-free, single-acting pulling.
Heb de goede link voor de hydraulische spieren dus nog niet gevonden. De hydraulische cylinders worden gebruikt in de Manta Rog als voorbeeld technologie: https://www.festo.com/net/SupportPortal/Files/42062/Aqua_ray_en.pdf
Ja, uit het artikel blijkt dat ze inderdaad als hydraulische spieren gebruikt worden: When the fluidic muscle is filled with air or water, its diam- eter increases and it contracts longitudinally, giving rise to smooth- ly flowing elastic movement. En bij de technische gegevens wordt een pomp genoemd om e.e.a. aan te drijven. De kleinste verkrijgbare doorsnede is 5 mm, de minimum lengte 30 mm, misschien toch bruikbaar voor de kunstmatige hand?
Ook de Festo koppelingen zijn prima te gebruiken voor hydrauliek. Het intrekbaar landings gestel van mijn DC3 is hydraulisch en geheel voorzien van Festo koppelingen. Werkt gesmeerd
Dat zou kunnen maar dat gaat waarschijnlijk alleen op bij relatief lage druk. Hydrauliek gebruikt vele malen hogere druk dan pneumatiek. Die pneumatische cilinders ploffen uit elkaar als je daar de druk op zet die bij hydrauliek gangbaar is.
Uiteraard Ernst. Ik heb het enkel over modelbouw toepassingen die je normaal ook pneumatisch zou doen.
Tsja... wat is "gangbaar"... Ik zie hydrauliek systemen die met 1000+ bar werken (meestal vijzels en dergelijke krachtpatserij), systemen die in de orde van grootte van 200 bar liggen (hydromotors en vergelijkbare continue aandrijvingen) en dan zijn er nog de "precisie-systemen" (eigen benaming, doel daarmee op servo-achtige systemen zoals stuurmachines, schroefverstellingen en dergelijke) die meestal zo rond de 50 bar ontwerpdruk liggen maar afhaknkelijk van de uitgeoefende krachten meestal onder de 100 bar blijven. Modelbouw-hydrauliek blijft meestal beperkt tot 30 bar, en bij dunne leidingen blijven de krachten dan heel erg beperkt, dat zouden Festo-koppelingen toch wel moeten kunnen volhouden. Zo'n 3 mm inwendig messing buisje uit de modelbouwwinkel houd 30 bar zonder problemen, en de trekkracht op de koppeling beperkt zich dan maar tot ongeveer 2,1 kilo....
https://www.der-getriebedoktor.de/leimbach-zylinder-7-50-abgew.-anschl.-h0750a hier heb je 7mm dia hydraulische cilinders hydraulic is beter dan lucht voor nauwkeurige bewegingen