Kleine kans, maar niet geschoten is altijd mis...

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Ik heb afgelopen week een stokoude OS FS40 in de schoot geworpen gekregen.
Leeftijd onbekend (maar nog uit de tijd dat Robbe nog de oude stekkertjes had, gezien het vliegtuig waar hij aan vast zat), draaiuren onbekend, zat muurvast maar was met een half uurtje weken in de oude brandstof die ik er bij kreeg (en die ZO bedorven is dat ik de motor vol kon gieten met brandstof, en er toch met de brander op te keer kon gaan, want het spul wilde ternauwernood meer branden) ook al weer los.

De tuimelaars bewegen nog wat slecht, dus het is moeilijk te zeggen, maar tot mijn verbazing leek het ding zo nu en dan (als ik handmatig de kleppen dicht drukte) aanzienlijke compressie te vertonen. Lagers voelen absoluut goed aan, big-end is nog mooi strak, dus op zich leek het ding mij het redden waard.

Maar het heeft er alle schijn van, dat het small-end helemaal uitgelopen is.

De kans is extreem klein, maar.... Heeft iemand nog een onderdelen-motor liggen waar een goede drijfstang in zit?

Het zijn zulke lieve motortjes...

Het zijn zulke lieve motortjes...
En... toen stak ik, dat gedoe met gloeiplug klemmen en zo niet meer gewend zijnde, mijn vingers weer eens in een prop, de liefde is wel weer een beetje bekoeld...

humpfh!

Toppen van ringvinger en middelvinger gespleten. Klap kwam blijkbaar precies recht op beide topjes tegelijk aan. Precies op het "knopjes indruk oppervlak", zeg maar.
Bloedde als een rund, en uitgerekend geen geschikte pleisters in huis. Maar even naar de overburen gegaan. Vingers vet, dus pleisters spoelden er zowat af, dus maar zo goed en zo kwaad als het ging die pleisters met duct tape geborgd...
Gelukkig bloedde het flink, en tien minuten onder de kraan gehad, dus de wonden zijn met wat mazzel gewoon schoon.

Pijn valt mee. Eerste uur verdoofd door de klap, daarna een uurtje flink onprettig, nu zeer draaglijk om eerlijk te zijn. Geen geklop of andere nare verschijnselen.

Gewoon eigen stomme schuld. Zoals ik al zei, die gloeisnoeren, ben dat niet meer gewend. Zag vanuit de ooghoek het snoertje richting prop gaan en voor ik mezelf in de gaten had, probeerde ik dat snoertje dus te pakken. Lukte BIJNA... Moet echt maar nét met de vingertoppen langs de buitencirkel van de prop geschampt zijn, want de motor liep gewoon door, en dat is A) geen powerhouse en B) liep hij lang geen vol gas.

Beterschap!
Je bent niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die dat overkomt. Zoals ik al eerder ergens heb opgemerkt, we zijn allemaal maar gewone mensen.

beterschap classic. ken het net zo fijn bezig met iets, soms zoiets. "weer eens zover", paar weken afzien. ik zaag kleine houtjes voor de kachel. weleens "kusje" van bijl gehad (brandhout vasthouden dat niet wou staan, heb geweten).
4 hechtingen in vinger. nog naar de ehbo gefietst. ze vroegen kun je dat nog? ja dat kan. ik hoefde geen tetanus spuit. die moet "de volgende keer dan".
daarna een keer met een punt van een zaag in een hand (tussen duim en wijsvinger), heb net niet laten hechten, en zelf met tape bij elkaar getrokken (als een zwaluwstaart pleister), verband omheen. gelukt (bijna niet meer te zien). wel een zenuw geraakt
want het gevoel is plaatselijk ietsje afwijkend (beetje tintelend als er iets aanraakt daar)
is nu alweer tijdje geleden.
sterkte en beterschap

Hè, wat vervelend!
Houd het wel even goed in de gaten.
Zoals je al zei, lijkt het goed schoongespoeld, maar als je verkleuringen krijgt, toch even naar laten kijken.
Zal allemaal wel loslopen, maar beter safe than sorry.

Zijn klote dingen..
Gelukkig zelf nooit gehad(klopt af…), wel soortgelijke zaken
Eerst dagen is nog tot daar aan toe, daarna ga je in gewoonte dingen vastpakken :D

inderdaad, let op ontsteken en troep, gebeurt vlot
En schroom eerste hulp niet, als het open blijft springen

Dus de motor zei foei dat moet je niet meer doen en gaf je een tik op de vingers .
Beterschap kerel .

Zo ongeveer, ja...

En ik snapte tegelijk ook weer 100% waarom ik zo blij ben met mijn bslissing om op benzine over te stappen...

Beterschap.
We weten het allemaal en toch, hebben vele al eens kennis gemaakt met een prop.

Heb wel iemand met die naam, uit die plaats op FB gevonden, heeft ook ergens een fotootje van een oude OS tweetakt staan, maar zie geen "handelsafdeling"...

Back