Kleine lipo cellen laden zonder balancer

Hallo,

Ik ga in een aantal torpedo's 2 lipo cellen van 100 mAh gebruiken. Bij gebruik staan ze in serie zodat ik 7,4 volt ter beschikking heb. Ik heb geen balancer, wel een lader met een lipo programma. (100 mAh is de laagste stand, gelukkig..!) Elke cel heeft z'n eigen aansluitstekkertje, dus geen balancer-aansluiting.

Het hele lipo gebeuren is nieuw voor mij vandaar deze vraag: kan ik die cellen parallel aansluiten om te laden? Dan balanceren ze zichzelf toch automatisch? De ontlaadtoestand van de cellen voor het laden is per paar onderling altijd gelijk.

Dat kan wel Lex maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je dezelfde cellen ALTIJD bij elkaar houdt. De cellen moeten namelijk precies dezelfde behandeling hebben gehad want anders zullen de verschillen steeds groter worden. Wanneer die verschillen te groot worden kan je de cellen niet veilig meer parallel zetten.
Bedenk wel dat het ALTIJD het beste is voor de accu als je hem op dezelfde manier laad als je hem ontlaad.

ze staan in serie? Zit er dan geen stekkertje aan van de - van de ene naar de + van de ander? Dan kan je hem namelijk gewoon als 2S lipo opladen. Zo gebruik je hem toch ook?

Beide samen parallel laden zou theoretisch moeten kunnen lijkt me, dan kan je op 200ma laden.
Maar goed, ik zou ze dus gewoon in serie vast solderen en 1 sterkkertje gebruiken. Vooral bij die kleintjes gebruik ik geen balancer. als ze minder worden koop ik gewoon nieuwe, zo duur zijn die niet...

@ Ernst,

De twee cellen per torpedo blijven altijd bij elkaar. Die zitten straks fysiek vast aan een bepaalde torpedo, en dus aan elkaar.

@ Sietse,

Ik schakel ze in serie, elke cel heeft z'n eigen + - stekkertje. Krijg je bij het als 2S pakket laden niet juist die ongelijke cellen? Als er eenmaal kleine verschillen ontstaan worden die alleen maar steeds groter. Dat is althans wat ik er van begrepen heb. Het gaat me ook niet zo zeer om de levensduur, maar meer het veilig laden. Het blijven model-torpedo's, ik wil er eigenlijk liever geen springladingen in hebben ... ;)

Welke laadmethode geeft dan de minste kans op verschillen, 2S of parallel? Het is beide niet ideaal, dat weet ik, maar om voor die ukkies van accu's een lader met balancer aan te schaffen lijkt me een beetje overkill.

Back