Kleine model in balsa: Voorzien van epoxi-hars of te zwaar?

• Topicstarter Topicstarter steven.
  • Startdatum Startdatum
S

steven.

Guest
Hallo,
Ik heb een vraagje, ik ben van plan een vrij klein model te bouwen, volledig in balsa.
Ik heb nog een heleboel rommel liggen waarmee ik iets wil gaan doen...
ik dacht span ongeveer 60cm,
2x speed 280 (6V) paralel op een 400-regelaar, kleine 2cel-lipo 1000mAh (20C)...
Waarschijnlijk een warbird, P38...
p38.jpg

of me-262
800_me262_angles.jpg

Nu is m'n vraag :
We hebben een tijdje geleden een grote pot 'epoxi-hars' gekocht, heeft iemand ervaring wat betreft
het gewicht van een laag hars op kleine modelletjes ?
Ik had graag namelek eens een model gehad dat oerstevig is, en om eerlijk te zijn ben ik het bespannen
toch wat beu geworden :)

Alvast bedankt,
Groete Steven

Als je het met fijn glasdoek bespant icm de epoxy hars dan wordt het wel een stevig kistje, maar alleen epoxyhars zou ik niet aanraden want dan is het lang zo stevig niet en ik denk dat je ook zwaarder uitkomt omdat je er dan meer van nodig hebt.

Gewoon een lap glasdoek bestellen van 25gr p/m², paar latex handschoentjes, kartonnen bekertjes om te mengen, weegschaaltje voor de verhoudingen, paar (niet te dure) kwastjes en smeren maar.
Overigens is er op het forum genoeg te vinden over "glassen"

Groetjes, Jesse.

Realiseer je echter wel dat bij Epoxy elke gram die je er op smeert ook echt blijft zitten. Er verdampt niets.
En of het de gewenste stevigheid krijgt is maar de vraag.

Goede resultaten zijn ook te krijgen door de dunne glasdoek met Glitza vast te zetten. Dat verdampt wel en is minder zwaar.

Ik heb mijn hai aan de buitenkant ook voorzien van een 2 laagjes epoxy, zonder glas..
gewoon dun er op..
zit er dus gewoon op als een laklaag, (buik)landingen op zand en steentjes zijn nu geen probleem meer, netals weggooien etc.
hoe stevig wil je het hebben?
ik zou het vooral proberen erg licht te houden, een laagje epoxy of 2 kan altijd nog...

maar inderdaad, wat gaat het wegen, hoe hoog is je vleugelbelasting?

Er zijn hier genoeg mensen te vinden die beweren dat glassen niet zwaarder is dan Oracover.

Glasweefsel kun je ook in 17gr/dm^2 krijgen en vastzetten kun je dan waarsch. beter doen met PU ipv. epoxy.

Ga niet prutsen op zo'n klein modelletje met glas en epoxy of whatever, zeker niet als het een prototype is.
Gewoon folien met transparante ora-light en vervolgens spuiten.

btw
Met bruin pakpapier en verdunde PVA-lijm kun je ook leuk bekleden.

steven. zei:
...ik dacht span ongeveer 60cm,
2x speed 280 (6V) paralel op een 400-regelaar, kleine 2cel-lipo 1000mAh (20C)...
Waarschijnlijk een warbird, P38...

60cm is te klein. Gaat niet vliegen. Zou niet zwaarder mogen wegen dan 150g of zo.

Bovendien heeft een p38 een smalle vleugel. Ik denk dat eerder moet denken aan een meter spanwijdte bij een gewicht van 400g.
Epoxy afwerking is al gauw zwaar als je het niet heel netjes doet met 25grams mat.

"Je gaat wel een uitdaging aan"
(om het maar netjes te zeggen :D )

Back