Kleine onderdelen

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door addy, 30 dec 2021.

  1. addy

    addy

    Lid geworden:
    23 jul 2005
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Deest
    Goedemorgen allemaal,

    Ik ben bezig met de bouw van de Hachette Bismarck 1/200 en sinds een poosje met de airbrush bezig.
    De romp begint mooi te worden nu heb ik alleen een vraagje aangaande de airbrush.
    Een spuitcabine heb ik zelf gemaakt met afzuiging, via een slang van de droger door het raam naar buiten alleen nu loop ik tegen het probleem aan van kleine onderdelen. cabine.jpg
    De grotere onderdelen vormen geen probleem alleen de kleine deeltjes zoals haspels, luchtafweer e.d. die blaas ik weg als ik wil spuiten. Ik heb de compressor op 1,6 staan en dat werkte voor de romp prima en delen zoals de complete schoorsteen ook geen probleem.

    Hoe doen jullie dat met kleine onderdelen? als het er één is dan is dat ook geen probleem die kan ik wel inklemmen op één of andere manier maar ik heb bijvoorbeeld 15 kabelhaspeltjes. Spuiten jullie die 1 voor 1 of is er een handige tool/manier om meerdere kleine onderdelen tegelijk te spuiten.

    Ik werk met Tamiya verf en heb een revell master class compressor, airbrush weet ik zo niet het merk van maar die komt bij Hobma vandaan.

    Alvast bedankt

    Addy
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Ik kleef een stuk rondgesneden karton met dubbelzijdige tape op de draaischijf, zodat deze niet helemaal onder de verf komt te zitten.
    Op dit karton breng ik een paar repen dubbelzijdige tape aan, volgens behoefte.
    Op deze repen tape zet ik de kleine onderdelen met de onderzijde of de pootjes. Meestal blijven die dan mooi staan tijdens het spuiten. Enkel lange onderdelen durven nog wel eens "omwaaien".
     
  3. Nagelbank

    Nagelbank

    Lid geworden:
    2 dec 2021
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Brabant
    Wat ook nog wel eens werkt zijn krokodilbek klemmetjes. Die steek je dan in een stukje piepschuim.
    En als kleine tip.. spuit op een zeer lage druk.
    Als ik heel kleine onderdelen spuit kom ik nauwelijks boven de 1 bar.
    Zo heb je ook een betere controle over je trigger.
    Trek je hem perongeluk iets te ver naar achter dan heb je niet gelijk een druppel verf aan je werk hangen.

    Groet

    Johan
     
  4. Eric Leentvaar

    Eric Leentvaar

    Lid geworden:
    11 jan 2022
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Oudenbosch
    Hoi
    Probeer eens een kleinere nozzle en naald op 0,3 a0, 4 bar. Werkt bij mij prima.
     

Deel Deze Pagina