Kleine reparatie werpvleugel

Aangezien ik van de week een aanvaring had met een boom (Sja, dat gebeurt wel eens.....;))heeft mijn Notos een deukje opgelopen in de werpvleugel.

Inmiddels heb ik dit deukje flink weggewerkt met een strijkijzer en een natte katoenen lap. Verder heb ik de breuklijn die in de vleugel onder het laminaat (?) laagje behandeld met 30 min. epoxy. Ik heb hiervoor een injectiespuit gebruikt met een 1,1mm doorsnee.

Wat mij opviel was dat de redelijk dikke epoxy de neiging had de naald van de voorkant van de spuit te duwen. Hierdoor moest ik hem echt krachtig tegenhouden on de epoxy tussen de breuk te persen. Uiteindelijk is het gelukt maar ik vroeg me af wat hier tegen te doen is?

Is mijn epoxy te dik? Kan ik de dunnere finishing epoxy hiervoor gebruiken, grotere diameter naald of is er een manier om de naald beter vast te zetten op de spuit?

Tlijkt erop dat je epoxy te dik is. Ik heb zowel 30 min als 24 uurs....en de laatste gaat prima met een naald, de 30 minuten is echt te dik voor deze naald. Wat je kan doen is de naald met Ca op de spuit vastlijmen...maar ik zou het niet eens proberen :D

Investeer in een litertje 24 uurs.....je bent toch besmet met het DLG virus, dus die epoxy ga je echt wel opmaken komende jaar :D :D

Gewoon lekker dunne lamineer epoxy gebruiken. Eventueel irts verdikt met wat microbaloons. Dat doe ik altijd en werkt prima.

Ok, dus ik kan 24 uurs epoxy nemen OF de lamineer epoxy die ik al heb?
Maar die micro balloons (Die ik ook heb) gaan toch nooit door zo'n naald heen?

Als je de epoxy in een pannetje water warm maakt wordt ie heel erg dun en is zeer goed door een naald heen te krijgen.

Succes!

Lamineer epoxy, ast 24 uurs is...gewoon proberen ?

warm water kan wel maar is bij lamineer/24 uurs niet nodig. Mijn 24 uurs/lamineer is op 50 graden met 15 minuten te dik om in de spuit te doen. (en met 2 uur hard.)

Zou ik niet doen met 30 min epoxy, dan word de verwerkingstijd nog veel minder
Ik zou idd lamineer-epoxy gebruiken, als de naald er de hele tijd afschiet kan je mischien beter een injectie spuit nemen waarbij je de naald erop draait

Sja....het moet natuurlijk zo diep mogelijk een lijmhechting tussen het gebroken schuim (GEEN rohacell) maken. Voor nu ziet het er goed uit........
Ik heb de erin geperste 30min epoxy (Die dus eigenlijk te dik is) om de 5mm in de scheur geperst en na 24 uur de vleugel getest en het zat zo vast als een huis.
Gisteren heb ik er zo'n 20 keer mee gezwiept en ook op volle kracht heeft ie het goed gehouden.........

Ok, bedankt voor jullie antwoorden, volgende keer weet hoe ik het beter kan injecteren!
Helaas heb ik (nog) geen rohacell kern die tegen CA kan..........

Heb ik ook weer wat opgestoken dus. Wist van verwarmen van epoxy, maar niet dat het de verwerktijd behoorlijk verkort. (Heren van de LHS er niet bij verteld en hier ook niet gelezen).

Is het verwarmen van de Expoxy ook van invloed op de sterkte ervan?

Ik zal in elk geval een potje lamineer epoxy aanschaffen.

Is het verwarmen van de Expoxy ook van invloed op de sterkte ervan?

In het algemeen wordt de verbinding beter bij verwarmen. Twee voorwaarden:

1. Niet te heet, afhankelijk van de epoxy soort niet meer dan 60° voor het ene type en niet meer dan 140° voor een ander soort.

2. Denk er aan dat de verwerkingstijd (veel) korter wordt en niet bewegen nadat de geleerfase is bereikt.

In het algemeen gaan chemische reacties 2 x zo snel bij een temperatuurverhoging van 10°.
Dus bij verwarmen tot 60° gaat het 16 x zo snel als bij 20°.

Rick

Back