kleinere duwboot

Hallo;

Ik ben op zoek naar een goede tekening/plan van een kleinere duwboot zoals je ze dikwijls kan zien op kleinere waters.
Alle ideeen zijn welkom.

Is er iemand die me verder kan helpen?

Grtz...

Marc

Hallo Jos;

Bedankt,dit ziet er inderdaad leuk uit.
En je kan ze bouwen naar wat je zelf een beetje graag ziet.
En de afmetingen zal je ook wel kunnen aanpassen,misschien voor 2 x de normale afmetingen.
Heb je er zelf ervaring mee?

Grtz...

Marc

Beste Marc, Op die Hongaarse site heb ik ook in pdf-formaat een soort bouwplan gevonden. Dit heb ik vrij aangepast d.w.z. in plaats van 36 cm lang heb ik er 56 cm van gemaakt en de breedte heb ik opgevoerd naar 19,5 cm. Een soort King-size Springer dus. Ik ben tussen de bedrijven door dit scheepje aan het bouwen. Met tussen de bedrijven door bedoel ik dat ik ook nog bezig ben met de " Mercantic " van Billing Boats en met de " Estelle " van Robbe. Je ziet voor mij mag de dag 50 uren hebben en dan heb ik waarschijnlijk nog tijd tekort.
Groetjes, Jos

wat ik raar vind aan die springer class is dat de dimensies niet echt realistisch zijn. Ik vind het bootje nogal gedrongen. Wellicht is dit door het feit dat men zo klein wou en toch nog wat bovenbouw en stabiliteit wil. Ik vind de romp vorm ook niet echt realistisch. De meeste rivierboten hebben een vlakke onderkant (voor navigatie in ondiep water en bij het vastlopen)

Als standaard bouwplan voor je fantasie op uit te leven vind ik het prachtig. Er blijkt nu zelfs een paddle uitvoering te bestaan.

De reden waarom ik dan zelf een ontwerp gemaakt heb staan dan hierboven, meer realistische rompvorm. Ook bij het veel groter maken vrees is dat de springer wel eens veel ballast kan nodig hebben. Ik had zeker een groter versie nodig want ik wou veel meer power en ons vaarwater is ruig te noemen.

Patrick

Beste Marc, dit is de juiste link naar de bouwplannen op de Hongaarse site SRYModell .
Je kan ze in verschillende formaten downloaden ; PDF, DXF en TCW. Bij het pdf-formaat kan je ze op elke printer afdrukken en dan kleef je de A4-tjes gewoon samen tot een groot bouwplan. De commentaren zijn in het Hongaars, maar de tekeningen zijn overduidelijk en hebben eigenlijk geen uitleg nodig. Op de link die ik hoger in dit topic gaf kan je de volledige bouw in foto's volgen, latere modificaties inbegrepen.
Groetjes, Jos

Back