kleur

Een RAL nummer afleiden van een schermafbeelding gaat niet lukken. Los van het feit dat ik de foto als gewone sterveling die geen smartphone heeft niet kan bekijken.

Als dat we zou kunnen dan is er met een "colour picker" wel een RGB waarde te bepalen. Maar de vraag is wat die van waarde is, omdat de kleur op een foto geen getrouwe weergave van de echte kleur is. Die is afhankelijk van lichtinval, reflecties etc.

Het enige is met een RAL kleurenwaaier een kleur te vinden die in de buurt komt.

Groet,

Ad Bakker

Helaas ben ik er achter gekomen dat er een verkeerde onderlaag op de wagen zit. :( Gevolg is dat ie helemaal kaal moet.... Iemand een makkelijke oplossing? Anders dan schuren???

Iemand een makkelijke oplossing? Anders dan schuren???

Voor iemand een oplossing kan bedenken zal hij toch wel graag willen weten wat voor onderlaag erop zit.

EDIT
Voor bepaalde zaken wordt wel remolie of ovenreiniger (zie noot onderaan in link) gebruikt. Maar ik weet niet wat voor ondergrond jij hebt, en wat voor onderlaag daarop is aangebracht

Het gaat om de Tamiya Scania R470. De verflaag is denken we (verfwinkel en ik) een watergedragen basis. Bij het proefstukje bleek dat de nieuwe laklaag krakeleerde (sorry als fout is) en dus een maanlandschap toonde. Ik hoop dat ik niet te veel schuurwerk er mee ga krijgen... Das namelijk erg veel werk.....:(

Beste X

Als het echt water gedragen is, zou ruitenvloeistof (winter) een prima oplossing kunnen bieden om de verf er redelijk vanaf te krijgen, (wel puur gebruiken)
Je zou het een nachtje kunnen dompelen, met deksel erop.
Heb er jammer genoeg ook ervaring mee.
En anders het advies van Ad, remvloeistof werkt ook prima. (wel ander prijsje om het schoon te krijgen).
En anders werkt, Isopropanol ook, ± €10.= per/liter zag ik net.

Succes Peter.

Ik vraag me af of 2-propanol effectief genoeg is om de verf te verwijderen. Het is een goede ontvetter, maar of het voldoende oplossend vermogen heeft om verf op te lossen/te verweken durf ik niet te zeggen. Dat zal van de verfsoort afhangen.
Gewoon proberen denk ik, het is beslist niet de duurste oplossing en tast kunststoffen niet aan.

Groet,

Ad

die scania is van plastic neem ik maar even aan
ik denk als je daar ipa of iets anders bijtent op smeert de auto in een golf plaat verandert
of vergis ik me daar in dan heb ik niks gezegt

of vergis ik me daar in dan heb ik niks gezegt

IPA tast geen kunststoffen aan. Maar ik vraag me af of het zal werken op bepaalde soorten verf. Proberen is dus zonder risico's.

Ovenontvetter tast sommige kunststoffen aan, dus dat moet je altijd uitproberen. Hetzelfde geldt dacht ik voor remolie. Even zoeken bij de modeltreinen, daar wordt het wel gebruikt.

Groet,

Ad Bakker

Mannen.

Isopropanol, werkt echt.
Maar ik heb mijn stuurhuis van kunststof met ruiten antivries schoon gekregen.
Heb deze info van dit forum en Duits forum.
Had toevallig een fles van een bekend Duits merk met Ster staan, heb geen foto's gemaakt en is volgens mij de goedkoopste oplossing.
Maar belangrijker heb er erg goede resultaten mee geboekt, moet er wel bij zeggen dat ik deze move een aantal dagen na het spuiten heb gedaan.
Geen idee als het er al langer op zit.
Maar op sommige forums zie je ook goede resultaten met remvloeistof, dit dan op zeer oude metalen autootjes & treinen zeer gelieft , maar ook op kunststof ging/gaat dit prima, heb het zelf wel eens geprobeerd met een scheepsdek, maar kost wel wat meer en geeft bij de start wel wat rommel.
Wat ook ergens op dit forum staat, is “Blue-Wonder” (blauw heb ik gebruikt) en ook dit werkt prima. Heb al dit soort zaken uitgeprobeerd. Vond dit fijner als remvloeistof daar men het simpel met water kan afspoelen.

Deze praktische info verzameld daar ik met water gedragen aan het experimenteren ben, en dit nog niet zo verloopt als ik zelf gedacht had. (ligt aan mij, maar komt goed).

Ombouwen MB Integro ---> Arriva

verf-verwijderen-van-kunstofkap

Succes Peter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo ik lees dit net maar mijn ervaring met rem vloeistof is dat als het metaal daarna kaal is dat de nieuwe ( grond ) verf daar moeilijker op aanhecht .

Mvg

de nieuwe ( grond ) verf daar moeilijker op aanhecht .

Dat is een kwestie van een goede (hecht)primer, en niet zomaar een "grondverf". Welke is afhankelijk van het betreffende metaal.
Maar dit geldt natuurlijk voor alle manieren waarmee je blank metaal creëert.

Groet,

Ad Bakker

Rem vloeistof kan zich ook in het metaal vreten, ik zou het niet doen persoonlijk. Als je toch naar de winkel gaat voor rem vloeistof koop dan gewoon verfafbijt.

Of zoek iemand met een straalcabine met fijn grit.
Kun je heel secuur en zonder chemisch bende je onderdelen ( schoon ) stralen .

Mvg

Ik heb eindelijk na een periode de auto kaal gehad. Ik heb hem uiteindelijk in de kleur 20-0970 mogen spuiten. Op een paar kleine dingen na, staat de auto nu te glimmen. Binnenkort maar even gaan rijden!
photo.php

Er staat een foto! Deze werkt wel!

Back