Klotz of ?????

Hallo,
Zoals meerdere, heb ik ook last van roest in mijn motor.
Nu lees ik op dit forum dat dit vaker gebeurt met Klotz, wat is een eventuele vervangende olie hiervoor ( geen wonderolie i.v.m. aanslag )
Zelf heb ik nog uit mijn speedboten-tijd, MOTUL-Micro staan, dit is een vol syntetische olie, heeft iemand hier ervaring mee voor vliegtuigmotoren?

Gr. Hans

Om roestvorming te vermijden geld nog altijd de regel dat je na het varen of vliegen of rijden een paar druppels after run olie in je motor doet om roestvorming tegen te gaan. Ik betwijfel of die Klotz olie verantwoordelijk is voor de roest. Ik gebruik sinds jaar en dag Castrol MSSR olie (vol syntetisch) en heb nog geen problemen ondervonden.

Stevo

Ik laat mijn brandstof voorzien van 20% Carbolin Olie.
Daarnaast enkele druppels AFTER RUN na een dagje vliegen.

Moet alleen toegeven dat ik nog maar 8 jaar vlieg. . . .

Hallo Stevo,
Het lijkt mij inderdaad verstandig om dit voortaan te doen en tevens, wat er door sommige gedaan wordt, het totaal leeg laten draaien van de tank.
Gr. Hans

Roest wordt veroorzaakt door vocht, niet door olie. Ik vlieg al 10 jaar met Klotz en heb nog nooit roest in mijn lagers gehad. Sterker nog; ik zweer bij Klotz :lol: Motoren die al vele honderden vluchten gemaakt hebben zijn nog als nieuw als ik ze demonteer. Mogelijk heb je je brandstof niet vochtvrij opgeslagen?

Grt.

Micro motul is een zeer dunne olie, zeer goed (of was het de race versie die wat dunner was?). Een vriend gebruikt ze in een Weston UK .50 T1, een motor die 18 200 rpm haalt met een 9*6 apc prop, niet slecht dus...Enkel met deze olie halen we deze toerentallen, andere olie is te dik en dan gaat hij wat minder hard lopen. Gebruik gewoon je micro motul tot ze op is, en maak dan een keuze! Deze olie gaat heus geen motor verwoesten, ze is enkel wat onbekend in de benelux. In Frankrijk is dit de standaard olie.

ik gebruik TITAN van graupner, ik heb nog nooit problemen gehad

Maar wat is eigenlijk de beste methode om ervoor te zorgen dat als je de winter ingaat je motoren zo goed mogelijk te behandelen om deze daarna veilig te kunnen bewaren?

Wat ik doe is over het algemeen de toevoerslang van de brandstof dichtknijpen zodat de motor alle laatste methanol verbruikt maar is dat eigenlijk wel zo? Plus als ik de plug eruit haal en in het gat wat druppels afterrun gooi net zoals via de breathernippel en de carburateur..... ben ik er dan?

Groeten,

Tjen

hoi

k heb eerst ook altijd op klots gevlogen alleen k heb daar zon slechte ervaring mee dat ik dat product nooit meer aanraak
k heb ooit bij n motor 3x de lagers vervangen ook door roest
maar ik gebruikte geen nitro toen
en k gebruik altijd after run olie
en k stal mijn vliegtuigen en brandstof altijd droog en niet te koud
en ik was n tijdje daarna over gelopen naar de eigen mengsel van n clublid en daar heb ik zeer goede ervaring mee
en nooit geen problemen

groetjes kevin manders

Ik draai mijn motor droog nadat ik het brandstofslangetje van de carburator heb getrokken. Thuis doe ik er wat afterrun in maar dat alleen als ik voor enkele weken niet ga vliegen. Als afterrun olie gebruik ik een mengsel van automatische transmissie olie en olie die gebruikt wordt voor persluchtgereedschap. Gelijke delen van beide. Dit was ooit een advies van Clarence Lee in RCM, het amerikaanse modelbouwblad. Hiermee kwam voor mij een eind aan roestvorming. Ik gebruik bovendien sedert enige tijd Coolpower bandstof. Dat was tov Tornado een openbaring. Met Tornado roestte de OS lagers al voordat ik thuis was van een middag vliegen....na de omschakeling en met de genoemde afterrun nooit een lager vervangen.

Hans Delemarre

Het was overigens opvallend dat ik ongeveer 4 jaar geleden ineens veel roestvorming bemerkte in korte tijd. Daarvoor ook Tornado gebruikt en geen problemen. Mogelijk is er iets veranderd in de samenstelling? Ook het toevoegen van een beetje wonderolie aan de Tornado bracht geen oplossing. Vandaar de overstap naar Coolpower.

Ik vlieg altijd met Klotz 5% nitro. Wereldspul!
Er was een tijd geleden een tekort aan methanol, dus een brandstof tekort. Geprobeerd te vliegen met coolpower. Ik vond het echt baggerspul, de motor wilde gewoon niet lekker lopen (en ja, ik weet hoe je een motor goed moet afstellen!). Ik ken ook genoeg (heli)vliegers die zweren bij coolpower en niet iets anders willen.
Inderdaad heb ik ook iets last van roestvorming. Maar niet op de lagers. Ik verdenk de nitro ervan. Dat spul is erg agressief.

Gr. Bert

Met Tornado brandstof had ik roest, maar met Klotz had ik veel roest. Ben toen dat afterrun mengsel gaan gebruiken maar dat hielp maar gedeeltelijk. De motor leegdraaien was de gedeeltelijke oplossing. terug naar Tornado en korte tijd daarna voor de rest van modelbouw leven Coolpower. Eén brandstof soort vor alle motoren en nooit meer roest gezien........
Zo zie je maar weer hoe verschillend modelbouwers kunnen denkenover hetzelfde.

Hans Delemarre

Ik heb vandaag brandstof gemaakt met Motul-Micro als olie, de motor moest alleen bovenin opnieuw afgesteld worden, daarna liep de motor zeer betrouwbaar. Heb de motor daarna droog laten lopen en toen afterrun-olie gebruikt.
Ben benieuwt hoe de motor er over een maand gebruiken er van binnen uitziet.

Gr. Hans

bosreus zei:
Hallo Roland,
Is er een nadeel om alleen maar carbolin te gebruiken?
Gr. Hans

Tot nu toe nog niet. . . . .
Ik heb een OS 25 SF en een MAGNUM XL 53A-II, allebei met 20% carbolin. Alleen de brandstof van de MAGNUM is voorzien van 5% nitro.
Probeer er voor te zorgen dat ze wel ''rijk'' draaien (niet te ''arm'' dus).
Maar dat geldt eigenlijk voor alle brandstof-motoren.
Na een dagje vliegen effe een paar druppels AFTER-RUN erin.
Het is geen garantie, maar baat het niet, dan schaad het niet. . .

het rare is dat als ik me motor die op een mix met klotz olie draait open maar ik geen stipje roest kan vinden nergens niet.
met een motor die op tornado heeft gelopen wel heel veel zelfs.
ook altijd rijk gedraait.
niets geen after run gebruikt had ik dat bij de tornado motor maar wel gedaan

De ervaringen lopen erg uiteen zie ik al. De een zegt roest te hebben met klotz, de ander niet. Ik gebruik het ruim 9 jaar en heb nog nooit, maar dan ook echt nooit roest aangetroffen in mijn motoren. Ik gebruik het met motoren van 1.5 tot 35cc, allemaal probleemloos. Zowel 2takt als 4takt. Met tornado en andere merken alleen maar ellende; roest en slechte motorloop. Ik vermeld er wel bij, dat ik mijn brandstof ALTIJD zelf meng; 20% olie, 10% nitro, 70% methanol.

Grt.

Is het niet zo dat Methanol een percentage water bevat ? en dat dat nogal eens durft te verschillen naargelang de leverancier (lees:prijs) ? zou het dan niet kunnen dat het niet aan de olie maar aan de methanol ligt ?

Kris

Dat zou opzich wel een aardige verklaring kunnen zijn voor de sterk uiteenlopende ervaringen van de mensen. Ik haal zowel mijn olie, nitro en methanol bij hobby-in. Zolang mijn ervaringen daarmee zo blijven als ze nu zijn, blijf ik dat ook zeker doen.

Grt.

Back