Klotz of ?????

Ik heb al met verschillende soorten olie gevlogen: recinus, klotz en titan. En met geen van deze heb ik problemen gehad. Roest heb ik ook nog niet gehad in mijn motoren, of ik weet het niet omdat ik ze niet opendoe. Ook om een motor weg te leggen doe ik niks speciaal. Ik heb nog nooit afterrun gebruikt. De meeste op de club doen er eigenlijk niks speciaals voor. We zullen precies goeie methanol hebben.

Misschien dat mensen geen last meer van roest hebben als ze ophouden met methanol lokaal te kopen?

Grt.

Waarom? De methanol die wij lokaal verkopen is van prima kwaliteit. Die is al in een labo onderzocht geworden met als conclusie dat je geen zuiverdere kan vinden.
We kopen die in vaten van 200L aan ongeveer 0.5€ per liter.

Water in de methanol zorgt er alleen maar voor dat de motor slecht loopt. Helaas komt er bij verbranding van methanol ook water vrij. Dus je krijgt altijd met waterdamp te maken bij je motor.
Voor zover ik weet zijn het vooral de stikstofverbindingen die in de uitlaat gassen zitten die de meeste schade geven. Dus rotzooi die uit je uitlaat de motor inloopt is fataal. Daar helpt niet veel tegen. In ieder geval ervoor zorgen dat als je het toestel draagt en opslaat er nooit rommel kan teruglopen uit de uitlaat.
Ik zie ook veel helivliegers hun motor op het bovenste dode punt stilzetten. Ik doe dat nu ook maar weet nog niet of het ook echt helpt.

Denk dat het ook uitmaakt wanneer je vliegt... Vlieg regelmatig 's avonds en dan staat m'n vliegtuig nog buiten terwijl er al 'dauw' op het veld komt.. Dat kan ook wel eens vrij nadelig zijn voor je motor ;)

DualdudE zei:
Denk dat het ook uitmaakt wanneer je vliegt... Vlieg regelmatig 's avonds

Ja, dat lijkt mij inderdaad niet erg bevorderlijk voor de motor. Ik vlieg alleen overdags, ook voor mijn apparatuur; in de avond krijg je altijd condens, en dat is niet goed voor je zender e.d. :cry:

Grt.

Er was een tijd geleden een tekort aan methanol

Ow?? 8O

Maar goed, laat ik dan maar mijn ervaringen ook de revue passeren en ik moet zeggen dat ik natuurlijk een eigen ervaring heb zoals iedereen die heeft hier.

Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar de brandstof die Hobby-in mij verkoopt onder de naam KLotz.... sindsdien NJENTE! problemen (en inderdaad methanol opbranden in de motor door deze erop leeg te laten draaien).

Mijn ervaring met Tornado... hmmm... ik heb een 15cc 2t kunnen reviseren daardoor... zegt genoeg denk ik.

Maar goed, het blijft een ervaring waarop een voorzichtige mening is gebaseerd :wink:

Klotz! en niks anders meer 8)

Mzl,

Tjen

Tornado draait hier al jaren goed zonder roest. Motor droog draaien en dan afther run erdoor.

Mijn auto motor laat ik ook altijd afslaan maar doe er haast nooit aftherrun in. Loopt ook nog steeds mooi :)

AL jaren gebruik ik Klotz van Hobby-In zonder problemen. De mix 20 olie, 0 of 5% nitro, gemixt door Hobby-In zelf.

Gebruik, motoren afzetten zonder leegdraaien, daarna zet ik ze gewoon weg in een onverwarmde schuur meestal op de spinner zodat de vette zooi niet in het toestel loopt. Zonder afterrun erin.

Roest heb ik niet, af en toe heb ik wel eens een hele licht waas gezien op de kooi van het achterlager, maar dat was niet noemenswaardig, Het was zeker niet aanwezig in het lager zelf. De rest van het metaal in de motoren krijgt een beetje een grijze kleur, vrij normaal denk ik.
De motoren zijn allemaal OS-en.

Ik heb eerst jaren met Tornado gevlogen maar nog nooit een motor open gehaald daarvoor. Toen ik het verdacht vond dat mijn OS motoren slecht begonnen draaien, toch ééntje onder het mes, en vol aanslag en roest.
Ben toen overgeschakeld tot het zelf mengen van brandstof, met klotz van Hobby-in, en sindsdien draaien mijn motoren perfect ! één keer afstellen en klaar.
Ik gebruik geen afterrun en laat mijn motoren niet leegdraaien. Ik moet wel toegeven dat ik een kleine percentage Ricinusolie toevoeg om een filmlaagje te leggen in de motor.
PS: Nitro is corrosief in grote hoeveelheden. Ik vlieg met 1% op Tweetakt en 10% 4-takt.

Greetz Mitch

nitro en methanol

Methanol moet zo zuiver mogelijk zijn, methanol bevat water, het percentage kan verschillen, zo watervrij mogelijk is uiteraard het beste.
Er kunnen echter ook chloorverbindingen in voorkomen, ook dat is niet bevorderlijk voor je motor.
Met name de industrie in gewasbeschermingsmiddelen en verfafbijtmiddelen stellen maar weinig eisen aan methanol. deze kan behoorlijk verontreinigd zijn.

Nitromethaan is prima spul maar laat na verbinding met zuurstof (verbranding dus) zuurresten na in je motor, deze kunnen eventueel worden geneutraliseerd met een goede (afterrun)olie.
Zuurresten en vocht kunnen je lagers in no-time naar de gallemiesen helpen.

Verder is het, denk ik, van belang welk uitlaatsysteem je gebruikt. Kan wel eens verschil opleveren in wel roest of geen roest.
Tweetakt of viertakt maakt ook nog eens verschil.

ik hoor verder niemand over MA-10 olie van Union Carbide? heb ik zelf prima ervaring mee.

Greetz,
Frank

Back