KM Prinz Eugen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wimo100, 26 nov 2017.

  1. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo, ik ben Willie en wil de Prinz Eugen gaan bouwen. Zodra ik mijn Trumpeter Bismarck heb afgebouwd, wordt dit mijn nieuwe project. De Prinz Eugen is de enige van de 5 Admiral Hipper-klasse kruisers die de 2e WO heeft overleefd. dit is niet helemaal waar, want de 5e kruiser, de Lützow is aan Rusland gegeven ter compensatie van goederen die Duitsland van Rusland heeft gekregen(toen waren ze nog vriendjes). ik weet niet wat met dit schip gebeurd is in Rusland.

    De onderstaande afbeelding van de Prinz Eugen is van de 1945 versie. mijn schip wordt de versie van mei 1941. Toen het schip samen met de Bismarck uitbrak op de Atlantische oceaan.
    dkm-prinz-eugen-1942-heavt-cruiser.png

    De Prinz Eugen is aan Amerika gegeven na de wapenstilstand. Het kreeg daar de naam: IX-300. In Amerika aangekomen (Boston) , werden er verschillende tests met het schip gedaan tijdens proefvaarten en uitrusting. In 1946 in Philadelphia werden van het schip verschillende uitrustingsstukken van het schip gedemonteerd. Waaronder de 2 kanons van de eerste zware toren. deze toren werd daarna vastgelast aan haar babette. Daarna werd het schip naar het testgebied in de Stille Oceaan gestuurd om daar als doel te worden gebruikt voor de Amerikaanse atoombom testen. Bij de eerst ontploffing(Able) werd er aan het schip niet veel schade toegebracht. Ook de 2e ontploffing(Baker) overleefde het schip. Maar toen het schip werd weg gesleept uit het testgebied, begon het slagzij te maken. Bergers hebben geprobeerd om het schip op het strand te zetten maar de Prinz is op een koraal rif gestrand en daar gekapseisd. Daar ligt het schip vandaag nog steeds. Alleen een stukje van het achterschip steekt nog boven water uit.

    Zo ligt het schip nu bij het Kwajalein Atoll. Duidelijk is te zien dat de 2e toren uit haar babette is gegleden, de eerst toren zit nog op haar vastgelaste plaats. Het gat in de romp is door de Amerikaanse marine er later in gemaakt. Zij hebben hier overtollige munitie laten ontploffen.
    3c702324.jpg

    Ik ga de Prinz Eugen niet helemaal van scratch maken. Ben nu bezig met het verzamelen van van onderdelen die de bouw zullen versnellen. De schaal wordt 1:100, geeft een lengte van 212 cm.

    De romp is in Duitsland gekocht.
    Romp Prinz Eugen.JPG

    Zo ook enkele andere onderdelen. De voorste commando gevechtsbrug.
    PB260021.JPG

    Hier te zien op mijn 1/350 model van Trumpeter. PB260024.JPG

    De achterste gevechtsstand.
    PB260009.JPG

    Ook hier weer op mijn model te zien.
    PB260025.JPG

    Als ook de "Wackeltopfe" van de luchtafweer
    PB260007.JPG PB260008.JPG

    Zo beste mensen, hier moeten jullie het even mee doen.
    Meerdere delen zullen nog binnenkomen, en zal dan weer iets posten. intussen ga ik verder met mijn Bismarck, maar mijn vingers jeuken om al aan de Prinz te kunnen gaan beginnen.

    Groeten,
    Willie.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2017
    Jaap Smith en MikeMohawk vinden dit leuk.
  2. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Willy dat wordt weer een groot schip. Veel succes met bouw en je verslag.
    Groeten Roelof
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Zal best lukken Roelof, thanks.

    Intussen mijn 37 mm tweeling geschut thuis. Mooi ge-3D-print door mijn vaste leverancier hier in Eindhoven. Ook het single 20 mm geschut is binnen. Overige geschut, 20.5 cm geschut + koepels en het 10.5 cm zware luchtdoelgeschut is besteld bij mijn romp fabrikant. over de zware geschutkoepels valt ook nog wat te zeggen. De torens A en D, verschillen van B en C. Doordat de C en D torens telescopen bevatten, zijn deze torens hoger dan A en D. Bij de Bismarck bijvoorbeeld is de hoogte van alle 4 torens gelijk.

    37 mm geschut, met het tijdelijke bescherming constructie.
    710x528_17300419_10129212_1484311290.png

    20 mm mitrailleurs, ook hier weer met de bescherming constructie. Zo worden ze geprint, met 4 stuks tegelijk.
    710x528_17411866_10204719_1485208657.png

    Even de vergelijking met de Bismarck. Van een afstand kunnen alleen experts zien wie, wie is. De schepen lijken op elkaar. Zeker als de schepen in een hoek op je afkomen. Bij de slag bij de Danmark Strait, werd het eerste salvo van de Hood op de Prinz Eugen afgevuurd. Maar zag toen pas dat het NIET de Bismarck was, en verlegde zijn 2e salvo naar het 2e schip, de Bismarck. Dit kwam waarschijnlijk ook, omdat de Prinz Eugen voorop voer.

    Bij de eerste ontmoeting met de HMS Suffolk en HMS Norfolk, vuurde de Bismarck enkele granaten van de zware artillerie op hen af. Hierdoor viel de voorste radar van de Bismarck uit. En dus was de Bismarck blind aan de voorzijde. Daarom moest de Prinz Eugen voorop gaan varen, de radar van deze kruiser werkte wel.

    images.png

    Groeten,
    Willie
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 nov 2017
  4. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Een kleine update, vandaag is de "Schwere Flak" en de 4 hoofdtorens gearriveerd. mooi spul, maar de kunststof delen laten hier en daar wat "Flash" zien. Dus dat wordt nabewerken. Dit betekend dus dat ik alle wapens die ik voor de Prinz nodig heb, nu bij mij aan "boord" zijn. Het enige wat ik nog mis zijn de 4x torpedobuis opstellingen. Dit wordt denk ik zelf maken. Deze zijn wel te krijgen voor de zusters van de Prinz Eugen, maar die zijn iets anders dan voor de Prinz. Op de Prinz zit voor de torpedobemanning een soort van hut op de buizen gebouwd. Dit om de bemanning te beschermen tegen de weer invloeden.

    Toren A resp. D
    IMG_20180106_110343498.jpg

    Toren B resp C
    thumbnail.jpg

    Tenslotte de zware flak.
    thumbnail (2).jpg

    Gr,
    Willie
     
  5. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Citaat: "Het enige wat ik nog mis zijn de 4x torpedobuis opstellingen. Dit wordt denk ik zelf maken. Deze zijn wel te krijgen voor de zusters van de Prinz Eugen, maar die zijn iets anders dan voor de Prinz. Op de Prinz zit voor de torpedobemanning een soort van hut op de buizen gebouwd. Dit om de bemanning te beschermen tegen de weer invloeden."

    Is het misschien een betere optie om die torpedobuis opstellingen toch aan te kopen en die te upgraden met de dan nog zelf aan te maken hut?
    Dan heb je in ieder geval de basis van dit alles al 'aan boord'.
    Is mijns inziens een klein beetje hetzelfde al stoeien met Hachette, Trumpeter en Pontosmodel zoals ik doe bij de Bismarck.
     
  6. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    @Bouwer, ben ik ook al op aan het zinspelen. Even nog wat zoeken naar aanvullende informatie over die specifieke Prinz Eugen buizen.

    Gr,
    Willie
     
  7. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Zoeken met 'torpedorohr'.
     
  8. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo moeten ze er ongeveer uit gaan zien.

    sd065-01.JPG
    Kajuit is helemaal dicht.
    sd065-02a.jpg


    Zo kan ik ze nu krijgen bij Shapeways.
    710x528_20369288_11684874_1506059032.png

    Onderstaande foto komt ook van Shapeways, hier is iets meer detail aangebracht dan op de bovenste foto.
    710x528_20369291_11684874_1506058606.jpg
    Gr,
    Willie
     
  9. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Ja, ik denk dat dit zo ongeveer de juiste afbeeldingen zijn voor rond 1941.
    Later kwam er ook nog een kap overheen die het bedieningspersoneel nog meer beschutting gaf.
    Let ook op dat die 'degaussing' ook pas later in haar periode een verlenging kreeg; het verschil is voor duidelijk te zien!
    Achter weet ik zo even niet uit het hoofd.
    Of zit dat al aan de romp verwerkt die je hebt?
     
  10. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja, de kabel is er in verwerkt, ook om de ronde kont. Dit gedeelte werd echter pas in 1942 in Frankrijk aangebracht, dus dit gedeelte moet ik verwijderen. Ik heb nu ook een bouwplaat in 1:200 van de Hipper gekocht. Deze ga ik gebruiken als referentie. Vooral makkelijk om het dek te tekenen. Heb intussen ook het model van de Blücher bekeken(1:350). Lijkt erg op de Prinz zoals ik hem wil maken, dus uit de mei,1941 periode.

    Gr,
    Willie
     
  11. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb vandaag servo's besteld die 270° draaien en hebben metalen tandwielen. Dus maken een grotere slag als de standaard servo's. Nadeel is wel dat de torens en afstandsmeters op voor en achterschip allebei een apart kanaal moeten hebben voor het baksen. De trekkracht is 5 kg. De torens die ik dus nu al heb, zijn helemaal van kunststof, en wegen praktisch niets. Ergo, de servo's zullen sterk genoeg zijn.

    Gr,
    Willie
     
  12. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik kan het niet laten. heb mijn Trumpeter Bismarck voorlopig aan de kant geschoven en ben toch begonnen met mijn Prinz. Zoals eerder vermeld, heb ik een epoxy romp besteld en opgehaald in Duitsland bij de fabrikant. Mooie romp, maar vergt nog veel werk.

    De romp bestond eigenlijk uit 2 helften, voor-en achterschip en in het midden samen gemonteerd. Hier is de aansluiting niet mooi, wordt dus bijwerken. Een ander karwei is de romphoogte. Deze is 10 mm te hoog, dit is gedaan voor de fabricage. Dus die moet ik over de gehele lengte verwijderen. En als laatste, het boren van ruim 400 patrijspoorten. Deze ga ik uitboren met een houtboortje van Ø3.5 mm, dit op aanraden van de fabrikant. Als deze eenmaal geboord zijn, ga ik die opvullen met doorzichtig materiaal, er komen dus geen aparte patrijspoortjes in.

    Ben begonnen met het monteren van de schroefassen. Deze zijn van Raboesch, echter, de assen zelf van de bakboord en stuurboord schroefassen zijn te kort. Ik heb deze vervangen voor nieuwe rvs assen, compleet met M4 schroefdraad.

    Maar heb eerst de eindlagers moeten draaien voor de buitenste assen. Deze zijn gemaakt van brons. In ieder lager zijn 2 gaatjes geboord van 2 mm voor de steunen die naar de romp gaan. hierin 2 messing asjes van Ø2 gesoldeerd.
    IMG_20180204_105407221.jpg

    Dan de 3 schroefassen in de romp gemonteerd.
    IMG_20180210_140058424.jpg

    Zo ziet het er van buiten uit, in de "wellenhose" ontbreekt een klein stukje. Dit is er uitgebroken tijdens het uitboren van de "Hose", maar dit gaat goed komen.
    IMG_20180210_140141743.jpg

    Nog een foto van de 3 schroeven. ook is nog net het gat te zien waar straks het roer gemonteerd wordt.
    IMG_20180210_140148096.jpg

    Het roer. ook geheel van epoxy. gelijk met de romp gekocht.
    P9010004.JPG

    Groeten,
    Willie
     
  13. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Ziet er mooi uit, maar is het niet beter om eerst die 10mm romphoogte te verwijderen.
    Zoals je bij Erik kunt zien zijn beschadigingen aan de orde van de dag met al dat draaien en keren.
    Of heb je die rand er inmiddels al af?
     
  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee, nog niet. maar het voordeel van mijn schip met die van Erik is, dat het materiaal veel meer kan hebben. Ik heb inmiddels aan de binnenzijde op dekhoogte, dus 10 mm vanaf de bovenzijde van de romp, al houten latten aangebracht als enerzijds, geleiding voor mijn slijpschijfjes voor het verwijderen van de rand, en anderzijds als ondersteuning voor het latere dek. Bovendien maken de latjes de romp ook sterker, niet zo flexibel. Ook moet ik nog verschillende spanten maken voor nog meer stevigheid van de romp.

    Groeten,
    Willie
     
  15. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Dit is wel een van de mooiste afbeeldingen van de Prinz (van een Russische site) waarop die rand bij het dek duidelijk te zien is.
    Bijvoorbeeld het laatste stukje tot aan het dek wat duidelijk verticaal is ten opzichte van de romp daaronder die nog schuin naar boven loopt.
    Vooral wanneer je de afbeelding vergroot wordt dat een stuk duidelijker.
    Ook weer een moeilijk karweitje wanneer je die verticale dekrand er op aan wilt brengen.

    01 Russische site.jpg
     
  16. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee, absoluut niet moeilijk. Ik schuur en slijp de romp tot de welving van de zijkant van de romp. Dan monteer ik het dek er bovenop. Het dek is 1.5 mm triplex, exclusief 0.7 mm dekplanken. Dus de haakse kant komt straks van de zijkant van het dek. Op het spantenraam van de tekening die ik heb is de haakse kant ook duidelijk te zien. Komt allemaal goed.

    Groeten,
    Willie
     
  17. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag mijn torpedobuizen en sloepen en motorboten voor de Prinz binnen gekregen. Heb wel moet zoeken op het net, maar toch gevonden in de ................Oekraïne. Helaas zijn bij 2 motorboten de raamstijlen gebroken, ondanks het zorgvuldig ingepakte pakketje. Dus dat wordt lijmen. Deze nieuwe onderdelen besparen mij ook weer een hoop werk. Ik heb nu de totale bewapening compleet op de Arado na.

    IMG_20180212_191045378.jpg

    Groeten,
    Willie
     
  18. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Weer een beetje aan mijn schip gewerkt. Aan de binnenzijde van de romp latten aangebracht waar straks het dek op wordt gemonteerd. Alles wat boven de latten uitsteekt moet verwijderd worden. Dit ga ik doen m.b.v. kleine slijpschijfjes en de Dremel.

    IMG_20180217_145944071.jpg IMG_20180217_145951235.jpg

    Ook al een motorspant gemaakt voor de middelste motor. Op het spant van deze motor komt straks een plateau voor de aandrijving van het hoofdgeschut, de rotatie. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid gebeuren met 270° servo's. Moet hiervoor nog enige testen doen.
    IMG_20180217_155057641.jpg IMG_20180217_155107429.jpg

    Kan iemand mij vertellen wat de "mantel" doet rond de motor?

    Groeten,
    Willie
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Motor met mantel: iets meer torque dan een motor zonder mantel.
    Motor zonder mantel maakt iets meer toeren.
     
  20. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt Roel, dacht zelf dat het iets met de koeling te maken had, niet dus.

    Groeten,
    Willie
     

Deel Deze Pagina