KMP/Esm fw-190

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door 1crash2often, 5 mei 2012.

  1. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met deze kist. Keuze motor, welke retracts te kiezen?

    Ik dacht zelf aan een Saito-180 of een Laser 160v. Weet bij laatste alleen niet hoe het met de geluidsproductie is.

    Retracts zouden de ESMs kunnen zijn, op Amerikaanse fora is men daar echter niet zo positief over!

    Ik hoor de tips graag!

    Volkert

    VQ Warbirds
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2012
  2. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Op de IG-warbird meeting heb ik formatie met deze kist gevlogen.
    Mijn 1m80 Mustang met Saito 180 en de FW-190 had een OS Gemini 160.
    Kwa snelheid was het bijna gelijk, het geluid van de boxer was natuurlijk onovertroffen.
    Dit is een goede kandidaat voor de ASP 160 boxer.

    De Nederlandse importeur heeft hem ook op voorraad:
    http://www.bigplanes.nl/contents/en-uk/p597.html
     
  3. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    RC Universe

    Volkert,

    Kijk eens op dit forum. Misschien ken je het al.
    KMP / YT FW-190 Build Thread

    Bijna 100 pagina's info.
    De retracts van ESM zijn prima als het om de retracts zelf gaat. Bijgeleverde wielen zijn ook prima. Echter slangen, ventielen e.d. niet gebruiken. Bijna niet lekvrij te krijgen. Vervangen door festo slangen en koppelingen. Verder robart ventiel en koppelingen gebruiken.
    Ik gebruik de retracts van ESM zelf op mijn ME-109. Overigens is er momenteel een electrische versie te verkrijgen. Kost niets meer, is eenvoudiger, en landingsgestel gaat mooi langzaam naar binnen. Veel minder storingsgevoelig.
    Ik gebruik een OS 120 AX. Past binnen de cowl van de ME, en zeker in die van de FW 190. Een Saito 125 4-takt voldoet ook zeker.

    Succes.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  4. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Dank voor de info. Heb inmiddels een Laser 200v besteld, hoop dat deze voor de vakantie binnenkomt. Ben blij te horen dat de retracts mechanisch ok zijn.

    Volkert
     
  5. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Fw-190 heb ik ook binnen. Opgehaald bij Bigplanes in Elst, Gld. Nu servo's verzamelen en opbouwen!
    Elke keer als ik iets optil schrik ik, het is wel wat anders dan F3A!!

    Van Jan Hermkens info binnengekregen over alternatief markeringsschema, nog even over nadenken of ik dit er gelijk opzet, of dat ik hem eerst vliegend maak.

    Volkert
     
  6. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Vraagje over servo's voor de flaps: kunnen dit gewoon huis-tuin-keuken servo's zijn a la Futaba S3001 of is het beter juist sterkere servo's te hebben met vooral meer holding power?
     
  7. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    hohoho , hier ga ik een abbotje nemen...
    de fw is nu eenmaal één van mij n lievelingen....:D
     
  8. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    ik zou toch persoonlijk gaan voor een iets wat sterkere servo's.
    We praten hier toch al over een span van 1m80....
    de standaard 3001 zijn wel te doen voor de flaps.....

     
  9. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    als je nog aan het twijfelen bent of je al of niet de esm neemt, en wat meet bouwplannen hebt, kijk dan hier eens bij onze overburen, ziet er best een schoonheid uit : www.williswarbirds.co.uk

    op youtube is hij te zien met een evolution radial :D

    [/QUOTE]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik heb de Esm kit nu thuis, dus die keuze is gemaakt! Ook bekend als YT, KMP of HobbyPlanet als ik mij niet vergis.

    Ik had nog twee nieuwe Futaba BLS153 over, dus die gaan op de flaps.
    Aileron: JR9411
    Roer/hoogte: JR8411
    Gas: Hitec 85MG

    Retracts weet ik nog niet of ik voor de electrische ga of pneumatisch.

    Volkert
     
  11. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    [/QUOTE]

    Helaas is dit al veel werk voor mij, daarom dat de ESM kit voor mij een goede optie is.

    Volkert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    allez, goed nieuws ben benieuwd naar de bouw...
     
  13. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    [QUOTE
    Retracts weet ik nog niet of ik voor de electrische ga of pneumatisch.

    Volkert[/QUOTE]

    ik wil alleen maar electrisch, derhalve bouw ik ze ook zelf.

    maar kijk eens hier
    Lado by E-Retract

    groetjes,
    Jan
     
  14. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    ik zou ook voor de elektrisch gaan.

    minder gevoelig voor storingen,gemakkelijker en gaan trager
     
  15. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Ik heb een esm pc-21 van bigplanes en daarbij eerst de air-retracts gekocht die heb ik ingeruild voor een elctrische van esm. Van wat ik er nu van zeggen kan, heb ze namelijk nog niet onder de kist zitten ziet het er prima uit en werkt het ook best!

    [URL=" Electric Retracts - TBM Product Overviews - YouTube[/URL]

    En die van mij:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Pas wel op, alle schroefjes/boutjes met Locktite vastzetten voor je eerste vlucht!

    Gaaf gezicht, zo'n driebenig landingsgestel.

    Volkert
     
  17. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik heb besloten de Rote 13 van Heinz Baer na te bouwen. Via KIRBYSGRAPHICS.COM de graphics benodigd besteld.

    Iemand tips om de oude decals eraf te halen (en dan vooral de lijmlaag)?. Kirbygraphics suggereerde met warmte maar daar ben ik een beetje huiverig voor op een glasvezel kist.

    Volkert
     
  18. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    dus als ik het goed versta, ga je de opnieuw in een andere kleuren thema zetten….hmmmm ik ben benieuwd naar restultaat….
    ik vind de proporties van de esm fw wel mooi, alleen zien je dan de details er niet zijn…dus zou wel gaaf zijn om de vlieger te strippen van zijn huidige cover, en zo hem meer schaaldetails en een betere kleurenschema te geven…..:D

     
  19. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik ben van plan alle kleuren te laten zoals hij is, alleen ri-roer wit, rode band zonder geel, en de "11" vervangen door een rode "13"
     
  20. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe

Deel Deze Pagina