Knight Hauler wordt de Black Devil

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door gismow, 31 mei 2020.

  1. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Deze Knight Hauler is mijn eerste model en mijn intrede in de vrachtwagenbouw in 2013.

    [​IMG]

    Het is geschilderd door een schilder. Helaas gebruikte hij de verkeerde primer, waardoor de verf op de hoeken vrij snel afbladderde. Dit irriteerde me erg, maar door een paar kleine schilfers wilde ik niet alles verwijderen en een compleet nieuwe maken.

    [​IMG]

    Deze beslissing werd gelukkig geaccepteerd door mijn zoon. Hij nam een bocht te snel en stortte zich in een stoeprand. De bullcatcher en de bumper waren volledig kapot en de carrosserie was beschadigd in het gebied van de koplampen.

    [​IMG]

    Eindelijk had ik een echte reden om een kleurenschema te implementeren dat al enige tijd in mijn gedachten was sinds ik een Peterpilt Vigilante had gezien.

    [​IMG]

    De carrosserie en het frame moeten glanzend zwart zijn, alle chroomdelen zijn ontchroomd en matzwart.

    Vervolgens heb ik een nieuwe cabine gekocht om de oude carrosserie weer te kunnen gebruiken als dat nodig is. Het was mijn eerste eigen bekering en mijn eerste eigen schilderij. Er kan veel misgaan.

    Dit project was ook mijn entree in het gebouw met messing.
     
  2. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Daar gaan we dan...

    Hij zou een compleet nieuwe achterkant moeten krijgen, iets wat niet te koop is. Individualiteit is aan de orde van de dag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik wilde ook iets doen aan de zonneklep. Ik had last van de schroeven die aan de buitenkant zichtbaar waren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste geverfde onderdelen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    De zadelplaat werd herbouwd, het wordt nu bediend door een Bowdenkabel. Daarnaast een nieuwe drager voor de zadelplaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    ... en nieuwe zijpijpen

    [​IMG]

    Tot slot nog een deksel voor het frame en de achterkant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier is een klein voorproefje van het lichtconcept. De vrachtwagen was uitgerust met vloerverlichting

    [​IMG]
     
    luchard, VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  3. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    De houder voor de spatlappen moet ook nieuw zijn, ik wilde de knipperlichten integreren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En weer moesten enkele lelijke schroefkoppen verdwijnen

    [​IMG]

    [​IMG]

    De zadelplaat kreeg zijn plaats

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een beetje verf...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen heb ik besloten om de verf van de oude carrosserie te verwijderen, dit was erg gemakkelijk vanwege de verkeerde primer. Het lichaam werd binnen 10 minuten volledig gestript.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen ging het naar de carrosserie. Ik wilde een paar extra wijzigingen aanbrengen ten opzichte van de andere.
    - De uitlaatpijpen moeten 2 millimeter omhoog, helaas heb ik mezelf opgemeten bij het plaatsen van de draadstangen.
    - Het dak wordt vastgelijmd en de bumper wordt gevuld.
    - De gaten voor de sierlijsten en de geleideplaatbeugels zijn gesloten. De gaten voor het verlichtingssysteem toch.
    - De winddeflectorplaten zijn van binnenuit versterkt en aan het lichaam gelijmd.

    Eerst de luchtdeflectoren

    Ze werden gladgestreken en aan elkaar gelijmd. Vervolgens werd een styreen strook op maat gesneden en ook aan elkaar gelijmd. De hele zaak werd toen gevuld en geschuurd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens werd het dak verlijmd en werden de randen en gaten opgevuld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de primer...

    [​IMG]

    [​IMG]

    En en beetje verf...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Daarna ging het terug naar mijn lichtconcept. De Black Devil zou een speciaal lichteffect moeten krijgen. Een vloerverlichting in oranje en een verlichting van het radiatorrooster. Maar dit moet niet alleen oplichten, het moet flikkeren als een schoorsteenbrand. Daarom heb ik met behulp van de Arduino ontwikkelomgeving een printplaat gebouwd. Het leest het servosignaal van het gaspedaal uit en regelt de intensiteit van het flikkeren op dezelfde manier.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De LED's worden in een 3mm plexiglas plaat gestoken. Dit werd ruw geslepen zodat het licht naar voren wordt verstrooid.

    In een tussenliggende toestand ziet u de eerste ontchroomde componenten in hun matzwarte kleur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je zou niet geloven hoeveel chroomdelen zo'n truck heeft.

    En op 27 juni 2014 was de truck klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

     
  5. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Natuurlijk kreeg hij ook een trailer in bijpassende kleuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

     
  6. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    In 2017 was er een kleine make-over. De zonneklep vertoonde een beschadiging als gevolg van een defecte constructie van de bevestiging.

    [​IMG]

    Tijdens de productie van de nieuwe zijkanten heb ik ook de verf van de zonneklep beschadigd. Dus eens tabula rasa en alles wat nieuw is, een compleet nieuwe zonneklep.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna ben ik op weg gegaan om een opening te buigen.

    [​IMG]

    De volgende uitdaging was om het paneel aan de zijpanelen te solderen en daarbij de onderlinge afstanden te bewaren en het geheel zo spanningsvrij mogelijk te houden.

    Dus heb ik zelf een houder gebouwd, waarbij het niet uitmaakt of de vlam voorbij gaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dankzij de houder kon ik natte doeken goed verdelen en kon ik dus alleen selectief warmte aanbrengen zonder andere soldeerverbindingen te breken.

    Ik denk dat het resultaat heel goed is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier ziet u een messing staaf in het midden. Het liet me het midden zien toen ik het scherm opstak.

    En zo ziet het er op de truck uit. Nu moet het gevuld en geschuurd worden, dan volgt de kleur, matzwart.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de loop van de ombouw kreeg de Black Devil ook een bord voor een realistisch rijgedrag. Hierdoor is ook de kabelwarboel opgeruimd.

    Voor

    [​IMG]

    Na

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    De Black Devil kreeg hiervoor een extra muzieksysteem. Het kan muziek afspelen parallel aan het geluid van de motor.

    Voor dit doel heb ik een bedieningspaneel ontworpen, dat aan de ene kant een kanaal leest om de muziekspeler te bedienen, en aan de andere kant een kanaal leest met het volume.

    Het volume heeft 2 functies. Als de muziek uit staat, regelt het volume het motorgeluid. Als de muziek aanstaat, wordt het motorgeluid op 20% gezet en wordt het volume geregeld door de geluidskaart.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen kwam er weer kleur in het spel en kreeg de Black Devil eindelijk een interieur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier werd mijn airbrushsysteem voor het eerst gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Zwarte Duivel is klaar. Het heeft zijn nieuwe zonneklep en de elektronica is volledig opnieuw ontworpen. Een van mijn printplaten zit erin en het flikkeren van het haardvuur zit nu ook in het interieur, dat nu een dashboard en stoelen heeft. De gebrulkubus is herzien, de resuktat is veel lawaai...

    [​IMG]

     
    ozy, Rutger2012, Herman Herrebout en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Peter,

    Wederom weer een mooi model bouwwerk geworden.
    SMILEY  DUIM OMHOOG.jpg SMILEY APPLAUS.gif
     
  9. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Bedankt... ;)
     
  10. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ook deze is weer schitterend
     
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi gemaakt inderdaad
     
  12. gismow

    gismow

    Lid geworden:
    30 mei 2020
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Dortmund, Duitsland
    Bedankt... ;)
     

Deel Deze Pagina