Knipperlicht

• Topicstarter Topicstarter Yube
  • Startdatum Startdatum
Y

Yube

Guest
Goedemiddag,

Ik ben een scholier en samen met wat vrienden hebben we een vraag. Wij hebben een schoolopdracht waarmee we iets met een bestuurbare auto moeten doen. Ons idee was om met knipperlichten te gaan werken. Dus als de auto naar rechts gaat dat er dan een lichtje gaat knipperen aan de rechter kant. Onze vraag is dan ook, hoe we dat precies moeten doen. En we weten ook niet wat we er allemaal voor nodig hebben. Wij hebben er geen verstand van. Hopelijk jullie wel. Als er iemand een link weet naar een site of forum waar het al is behandeld, is dat ook goed.

MVG Yube :mrgreen:

ik heb geen ervaring met deze techniek, maar als je kijkt op modelbouw truck forum zul je daar genoeg antwoorden vinden.
die trucks hangen vol met lichtjes die werken.

veel succes met de opdracht!

Je kunt het op meerdere manieren doen:

Digitaal: Vanuit je ontvanger komt een PWM signaal wat naar de servo gaat. Dit signaal zul je via een Y-kabeltje als input moeten gebruiken voor een microcontroller. Deze kan het signaal uitlezen. Vervolgens kun je meten wat het signaal is bij links en rechts sturen. Hiermee kun je wat code schrijven zodanig dat bij een bepaald signaal de controller een LED aanstuurd en die laat knipperen.

Het zou misschien ook analoog kunnen. Je zou dan het signaal door een zenerdiode kunnen sturen en daarmee een schakelingetje aan kunnen sturen.

De derde manier is mechanisch. Je maakt sleepcontacten op de servohevel of stang of waar dan ook. Als die in een bepaald gebied komt maakt hij contact met een metalen plaatje waardoor je schakeling gesloten wordt.

Alle gevallen zijn te vereenvoudigen door gebruik te maken van knipperleds, die kun je gewoon zo kopen.

Wij hebben een schoolopdracht waarmee we iets met een bestuurbare auto moeten doen.

Wij hebben er geen verstand van.

Moeten of willen? Doe je een electronica opleiding ?