Knipperlicht

• Topicstarter Topicstarter Yube
  • Startdatum Startdatum
Y

Yube

Guest
Goedemiddag,

Ik ben een scholier en samen met wat vrienden hebben we een vraag. Wij hebben een schoolopdracht waarmee we iets met een bestuurbare auto moeten doen. Ons idee was om met knipperlichten te gaan werken. Dus als de auto naar rechts gaat dat er dan een lichtje gaat knipperen aan de rechter kant. Onze vraag is dan ook, hoe we dat precies moeten doen. En we weten ook niet wat we er allemaal voor nodig hebben. Wij hebben er geen verstand van. Hopelijk jullie wel. Als er iemand een link weet naar een site of forum waar het al is behandeld, is dat ook goed.

MVG Yube :mrgreen:

ik heb geen ervaring met deze techniek, maar als je kijkt op modelbouw truck forum zul je daar genoeg antwoorden vinden.
die trucks hangen vol met lichtjes die werken.

veel succes met de opdracht!

Je kunt het op meerdere manieren doen:

Digitaal: Vanuit je ontvanger komt een PWM signaal wat naar de servo gaat. Dit signaal zul je via een Y-kabeltje als input moeten gebruiken voor een microcontroller. Deze kan het signaal uitlezen. Vervolgens kun je meten wat het signaal is bij links en rechts sturen. Hiermee kun je wat code schrijven zodanig dat bij een bepaald signaal de controller een LED aanstuurd en die laat knipperen.

Het zou misschien ook analoog kunnen. Je zou dan het signaal door een zenerdiode kunnen sturen en daarmee een schakelingetje aan kunnen sturen.

De derde manier is mechanisch. Je maakt sleepcontacten op de servohevel of stang of waar dan ook. Als die in een bepaald gebied komt maakt hij contact met een metalen plaatje waardoor je schakeling gesloten wordt.

Alle gevallen zijn te vereenvoudigen door gebruik te maken van knipperleds, die kun je gewoon zo kopen.

Wij hebben een schoolopdracht waarmee we iets met een bestuurbare auto moeten doen.

Wij hebben er geen verstand van.

Moeten of willen? Doe je een electronica opleiding ?
Indien zo mag ik aannemen dat je dan toch wel enige (basis)kennis moet hebben.

Je kunt meerdere kanten op maar ik noem er even 2:

1) microswitches of lichtsluisje bij de hevel van de stuurservo.
2) electronica parallel aan de servoaansluiting.

Dat laatste is het meest gankelijke en moet je iets van een RC switch hebben. Die kan je instellen bij welke stand van de knuppel moet schakelen. Neem er 2, 1 voor een onderwaarde en 1 voor een bovenwaarde en stuur er een knipperled of via een occilator een gewone led mee aan.

Google eens rond en de schema's voor z'n switch vliegen om je oren als ook de Conrad vele schakelingen kent. OK, een bouwpakket zal dan misschien niet mogen maar als je de handleiding download bij de Conrad kom je ook weer de schema's tegen.

Moeten of willen? Doe je een electronica opleiding ?
Indien zo mag ik aannemen dat je dan toch wel enige (basis)kennis moet hebben.

Het is meer willen, omdat wij zelf het onderwerp hebben gekozen. Maar het is deels ook moeten, omdat er iets af moet na de vakantie.
Wij zitten nog op de middelbare school. We doen vwo. Vandaar dat wij er geen kennis van hebben.

Wat is nou precies de opdracht?
Je geeft alleen aan een opdracht te moeten doen met knipperlichten op een rc.
Puur uit interesse hoor :)

Als opdracht moeten wij iets doen/bouwen dat iets met communicatie/navigatie te maken heeft. Wij dachten hierbij als onderwerp aan bestuurbare auto's. En toen kwamen we op het idee om met knipperlichten iets te doen. Dus zodat de lichtjes communiceren met de andere mechanica aanwezig.

VWO en dan een mechanica en/of electronica opdracht.... vreemde combinatie.

De doel van zo'n opdracht is dan ook dat je het zelf doet en niet door een ander laat doen ;)

Het is voor het vak/module Natuur Leven en Techniek.
En we willen het ook wel zelf doen, we vragen hier alleen om tips.

Tja, lijkt me toch dat het de bedoeling is dat de heren zelf iets uitzoeken cq in elkaar knutselen. Lijkt me in ieder geval niet zo'n slim plan om met een kant-en-klare module aan te komen zetten.

Verder vraag ik me af wat een knipperlicht met communicatie/navigatie te maken heeft. (Ja, 'tuurlijk, het is een vorm van communiceren en het heeft iets te maken met van punt A naar punt B reizen, maar dat is wel vrij basic gedacht) Hebben jullie al met jullie leraar overlegd of dit aan de opdracht voldoet?

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal nogal wazig.

Laatst bewerkt:
Zoek eens naar de 74HC4017, een IC die icm met een timer gebruikt kan worden om lampjes te laten knipperen.
Er zijn tig schakelingen die hetzelfde doen, en het misschien voor elkaar krijgen met minder componenten, maar dit is er toevallig een die ik me nog kan herinneren van een eedere stageopdracht.
p.s. dit hoort wel meer thuis in model elektronica.

Een 4017 is een decimale teller, heb je helemaal niet nodig voor een knipperlicht en een timer doet daar ook niet aan meewerken. Met een 4017 kan je idd door enkele uitgangen via diodes te koppelen een knipperlichtpatroon maken en moet je het geheel aansturen met een oscilator en geen timer.

Back