knopen

Hallo allemaal.
Mijn ervaring als modelboot bouwer is niet groot, daarom doe ik een beroep op jullie.
Mijn eerste boot is de Achilles, met 2 masten.
Dit was leuk om te bouwen, maar het touw werk is niet zo goed gelukt.
Het laat van tijd tot tijd los ondanks het zekeren met hout lijm. (advies van modelbouw winkel).
Nu ben ik bezig met de San Felipe van Mantua en wil niet dat het touw werk los laat.
Wat zijn jullie ervaringen en zijn er boeken over het knoopwerk van die tijd?
Gr. Ton

Hoi Ton, Het beste boek over knopen is van ; Clifford W. Ashley uit 1970 en het heet ; "the Ashley Book Of Knots" Dit boek is echter in de Engelse taal maar dat is niet zo'n groot probleem omdat er bij de uitleg zeer goeie tekeningen staan die iedere knoop laten zien en beschrijven. Voor zover ik weet is het alleen nog 2de hands te koop. Het boek is ruim 700 pagina's en beschrijft ong 3500 knopen splitsen en steken. het grote nadeel is de prijs nl. zo.n 85 euro. te koop bij : www.nautiek.nl

Er is ook een wat goedkoper en simpeler boekje van A.Bakker uit 1935 en dat heet ;
eenvoudige Handleiding voor het Splitsen en Knopen"" en kost een klein 15 euro. Ook te koop bij Nautiek.

Als je een knoop in je touwwerk hebt gemaakt is een druppeltje vloeibare secondenlijm beter als houtlijm. Je knoop word hier keihard van en kan er dus nooit meer uit. Het is wel zo dat je een goede knoop moet leggen. Kennis van bijv. een mastworp, halve steek, platte knoop en enkele basis bindsels is wel van belang.
Even Google erbij en dan kom je er wel denk ik. Ik kan zo.n 42 knopen, maar ik zou niet weten hoe ik je dat moet leren langs deze weg.
Er zijn nog veel meer handzame boekjes te koop hoor, kwestie van opzoeken.
Ik wens je succes. groet Pietsan.

Dank voor de tips en de snelle reactie.
Ik ga zeker bij N A U T I E K . n l >>> Online winkel voor Scheepvaartboeken, CD-Roms, scheepsbouwmodellen en diverse scheepvaartartikelen op het gebied van de Koopvaardij, Marine, Sleepvaart, Visserij, Loods- en Reddingswezen, Zeilvaart, Passagiersvaart, Romans, Ve even zoeken.
Deze hobby heeft een lange tijd stil gestaan (+/- 15 jaar), niet omdat ik geen zin meer had in deze hobby maar voor andere redenen.
In 15 jaar is er veel veranderd en ik hoop dat er bouwers zijn die een ander verder helpen, zoals u.
mijn dank is groot.

Ton

hoi ton waarschijnlijk leg je de verkeerde knoop ( platte knoop )

om het niet te mooilijk te maken moet je een mastworp leggen in al je touwwerk en die komen niet los zelfs niet zonder lijm.

Hallo Ton,

voor enkele veel gebruikte knopen kun je ook kijken op de site van modelbouwzaak de Kombuis in Putten. In het menu links kun je een link vinden genaamd: modelbouw tips knopen.

Grt Kees

Kees,
Er bestat een hele goede app voor iphone die knots 3d heet. Gaat over zo'n 90 verschillende knopen welke in 3 d worden getoond. Een groot aantal is specifiek voor de scheepvaart.
Gr. Tom.

Da's een goeie, heb hem maar even in mijn archief gekopieerd.

Germt

Back