KNRM Valentijn Class scale 1:7

Kleine (computer)ventilator onder een van de snorkels, drukt ie via de andere snorkel het teveel aan lucht weer naar buiten.
 
snorkel

Hoi Niels,

Ik wil geen electronica in het dak i.v.m. kortsluitingsgevaar, en de oplossingen waar ik naar zoek zijn dus liefst door ontwerp van inwendige schotten waterdicht, dus statisch...

Iets wat wel mogelijk zou zijn is gebruik maken van kleppen die door de zwaartekracht bediend worden.

Misschien is het mogelijk om onder het dashboard in de stuurhut een beluchtingskanaal te maken, al dan niet afgesloten met een klep of waterkering. Misschien kan ik zo voldoende 'trek' creeeren voor afdoende ventillatie.

HJ
 
misschien een heel gek idee en geen zorgen maken over water in de boot en een afwateringsplug er in zetten? hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de motor niet afslaat tijdens het kantelen...
 
Tussendoor nog even een foto van de originele boot:


full



Groeten HJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me wel lastig met een onderste boven met draaiende motor, ik zou maar eens gaan uitrekenen wat die aan lucht verbruikt per tijds eenheid.
Dan het volume bepalen van de ruimte waar je die lucht wilt opslaan tijdens te onderste boven liggen.
Dan weet je of je daar verder tijd in moet gaan steken met beluchting en kleppen.
Je hebt zo water binnen doordat de kleppen alsnog worden open gezogen, of je hebt te veel onderdruk zodat je de kleppen nooit meer open krijgt.
Verder misschien een schakeling maken dat na 50° slagzij de motor in ieder geval al stationair gaat draaien.

Mogelijk een stop/start systeem.
 
Geachte meedenkers,

Eigenlijk moet het motorruim dus bij elke hellingshoek continue in verbinding staan met de buitenlucht, zodat er geen onderdruk in de boot kan ontstaan.

Ik ga er daarom vanuit dat ik meerdere kanalen zal moeten toepassen, waarvan er in ieder geval een altijd open is, die geen klep nodig heeft, maar waar het afdoende is om een kleine efficiente waterkering te plaatsen. Deze moet dus daar komen waar de minste kans op afsluiting door de waterspiegel is, een punt dat altijd droog blijft, onder welke hoek dan ook. Ik vermoedt dat de plek in het midden onder het dashboard een plek is die de meeste kans heeft om droog te blijven, gezien het liftend vermogen van het stuurhuisdak.

Daarnaast zit ik te denken aan een systeem dat in contact staat met zowel de bakboord als de stuurboord zijde, zodat de werking van de een overgenomen kan worden door de ander en vice versa.
Hoe ik een dergelijk systeem zodanig in de opbouw kan verwerken dat het uiterlijk van het model niet nadelig wordt beinvloed, is mij vooralsnog niet duidelijk.

Wanneer het toch mogelijk blijkt om een dergelijk systeem te ontwerpen is het idee om een waterkering met een klep in het stuurhuisdak te plaatsen wellicht overbodig, bovendien kan het nadelig werken op het beschreven liftend vermogen van het dak.

Ik wil naast het beluchten van de motor het ruim nog steeds ventileren, om de motor zo goed mogelijk te laten functioneren. De opbouwende luchtdruk in de valpijpen tijdens voorwaartse verplaatsing zou hier een positief effect kunnen hebben, dus dit zou voor mij een reden zijn om de intake op het dak wel te benutten, en er dus wel een waterkering in te plaatsen. Noodzaak voor het behouden van het oprichtende vermogen is dat er zo min mogelijk water in het dak kan stromen wanneer de boot ondersteboven in het water ligt.
Wellicht een klep direct achter de intake? Ik heb wel een paar ideeen, als ik er aan toe kom zal ik eens wat schetsen plaatsen. Geef gaarne uw ideeen over deze kwesties...


Groeten HJ

HJ
 
Laatst bewerkt:
even voor de goede orde, je motor blijft prima lopen op de lucht die in de boot aanwezig is... vraag is eerder "hoe lang ligt de boot ondersteboven" dat is de tijd die je moet overbruggen.

ik neem aan dat het maar om een paar seconden gaat als dat het al is. (ALS het je al lukt om hem onderstboven te krijgen :)... )

ik denk dat je met volledige afsluiting niet snel bang hoeft te zijn dat je motor het niet blijft doen... als de kleppen dicht gaan, moet de motor stationair. moet toch, anders loop je risico van overspeed omdat je pompen zonder water staan (jet drive)

ik denk dat je nu te moeilijk denkt :)...

hoe is dit trouwens bij de echte boot geregeld?
 
De motor trekt bij 2000 tpm 80 ltr/min. lucht.: 2000 tpm x 40 cc = 80 liter, dat is dus meer dan 1 liter per seconde! Laat staan wat er gebeurt als de motor 10 to 12 K draait, dat is 5 tot 6 keer zoveel!! Met dat soort volumes wil ik er absoluut zeker van zijn dat er voldoende aangevoerd kan worden tijdens het varen, mits ik het goed heb berekend....

Als de boot op de kop ligt moet het toerental absoluut terug naar stationair, ben ik met je eens; die jets kunnen alleen gevuld met water goed een dergelijke belasting verwerken, het water balanceert de impellor. Ook kan ik me voorstellen dat als de boel vacuum trekt, het de nodige problemen kan veroorzaken( denk bijvoorbeeld aan de brandstoftank), zeker als je er onverhoopt snel bij zou willen komen.
Misschien ben ik wat voorzichtig, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere, en ik heb er gewoon te weinig ervaring mee.

Hoe het bij de echte boot zit weet ik niet precies, maar ik geloof dat de valpijpen vertikaal door het schip lopen, om te eindigen met een open verbinding onder de romp. Ter hoogte van het ruim is er op elke valpijp een zwanehals aangesloten, die onder elke mogelijke hoek afwatert. Of er nog andere beluchtings punten zijn kan ik niet zeggen


Groeten HJ
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens begrepen dat hun motoren stoppen bij een bepaald aantal graden of ondersteboven.
Wanneer ze weer rechtop komen starten ze weer.
Een motor met een carterpan met olie heeft een olieaanzuig onderin.
Als die droogvalt door te veel helling stopt de motor al vanzelf op geen-olie-druk, echter heeft dan de motor al gedraaid zonder smering.
Het lijkt me daarom dat ze al eerder stoppen.
Ondersteboven doordraaien met alle smeerolie tegen de zuigers klotsend KAN NIET.

Dus die staan echt wel stil als ze rond gaan over het dak.
 
360 deg.

Mee eens, dat kan niet.

Voor het model helaas (voorlopig) geen optie; electrostart op de Blata gaat te veel in de papieren lopen.
Het moet dus kunnen met een walbro vlindercarburateur, en voldoende lucht.

Dank je voor de input, wellicht heb je meer tips voor me?


HJ
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me nooit verdiept in vliegtuig motoren en zeker niet in walibicarburateurs.
Draait je motor eigenlijk wel ondersteboven?
Een normale carburateur met een vlotter doet het niet op zijn kop.
 
Ja, hij kan idd ondersteboven doorlopen, mits de brandstof toevoer niet hapert. Een vlindercarburateur gebruikt geen vlotter, maar een membraam. Hij werkt op het drukverschil tussen aanzuig- en arbeidsslag.

HJ
 
Laatst bewerkt:
Foto's

Hallo Justin,

Het is spijtig, maar ik kan op een of andere manier geen PB naar je versturen.:confused::confused::confused:


HJ
 
Laatst bewerkt:
Bij de 11m Valentijns wordt de lucht niet meer via het stuurhuis dak aangezogen, maar via een labirint tussen de motorkamer en "vooronder". In dit labirint zitten aan weerskanten twee kleppen die de boel afsluiten bij kapseizen. De motoren worden met kwikschakelaars gestopt bij een bepaalde hellingshoek, maar welke precies weet ik niet meer. Staat mij iets bij van 110 graden, maar hang mij er niet aan op.
 
Labyrint

Hallo Adam,

bedankt voor de input, ik moet zeggen dat het tot nu toe niet makkelijk is gebleken om met een goede oplossing te komen en dit klinkt heel interessant, kun je misschien aan een tekening komen? Ik ben ook benieuwd hoe het er aan de buitenkant uitziet, dus als je foto's hebt of weet waar ik ze kan vinden..:D:D

Groeten HJ
 
Dan moet ik eens even in m'n foto verzameling duiken of ik er foto's van gemaakt heb tijdens de bouw van de George Dijkstra
 
Air Intake

Hallo allemaal,

Hierbij een kleine update;

Op de volgende foto is het interieur te zien van de boot, en een van de ideeen is om onder het dashboard in het midden een extra intake te plaatsen; achter en onder de stuurkolom.

De intake zou zo geplaatst worden dat hij niet opvalt, het gat horizontaal onder het dash, met de ruimte achter het dashboard als 1ste deel van een waterkering, zodat lucht wel naar binnen kan, maar water niet.

De plek is relatief veilig/droog tijdens de kantelproef, omdat hij het verst verwijderd is van de wanden, vloer en plafond, en omdat hij theoretisch zowaar in het centrum van het draaipunt ligt tijdens het kantelen:


full


Tot zover maar weer! :p

N.B.: Iedereen bedankt die me tot nu toe geholpen heeft aan foto's en tekeningen; zonder deze gegevens is het onmogelijk tot een schaal-getrouw eindresultaat te komen!

Mvg HJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dakluik

Hallo,

Ik heb de laatste tijd weinig mogelijkheden gehad om iets aan het model te doen, maar ik ben begonnen een opstelling te maken om de luikzetting in het dak te frezen. Ik gebruik de romp als basis om de opbouw erop te construeeren, dus het wordt nogal een opstelling...Als ik dit weekend tijd heb zal een fototje uploaden. Als er nog mensen zijn die dit draadje volgen, en ze zijn in het bezit van werktekeningen van dit model, dan zou ik graag in contact met ze komen, omdat ik met de 3 bladen die ik heb het lastig vind om alle details terug te vinden.

Mvg HJ
 
Dakluik

Hallo,

Na een tijdje niks, kan ik eindelijk weer wat vorderingen posten;
Ik heb de luikzetting in het dak gefreesd en het luik gemaakt.

Eerst een sjabloon gemaakt van de luikzetting, en waterpas gepositioneerd boven het dak, de luikzetting uitgefreesd mbv een kopieerfreesje rond 19 mm x 25 mm, en het sjabloon aangepast om de groef voor de afdichtingspees te frezen mbv een stiftfreesje rond 6 mm x 25 mm.

De opstelling:


full



Bovenop, hier is reeds het freeswerk achter de rug:


full



Het frezen van de baan voor de pees:


full



De achterzijde van de luikzetting afwerken:


full



Een stukje pees (5mm breed x 7mm hoog) erin ter illustratie. De pees is van een zgn. 'closed cell rubber', en deze wordt o.a. gebruikt om 3D gefreesde MDF vormdelen met vacuum op de machine-tafel te fixeren:


full



De hoeken die de groef voor de pees maakt zijn eigenlijk te scherp, hierdoor blijft de pees niet mooi vlak als hij door de hoek heen gaat. Voordat ik de luikzetting ga aflamineren, zal ik dat nog aanpassen door er een kleine radius aan te geven in het schuim:


full



Vervolgens het luik uitgezaagd uit H80 schuim, en geshaped:


full



En vervolgens dat luikje met 165 gr keeperweefsel rondom overgelamineerd, en onder vacuum laten uitharden.


Het mal-vlak is van 7 mm dik staal, hier op heb ik zgn teflon-tape opgeplakt, een snelle manier om een lossend oppervlak te verkrijgen, zonder waxen:


full



Het schuim voorbereid met 3 mm dia. gaatjes, ongeveer om de 5 cm:


full



Eerste skin op de mal gelamineerd:


full



Vervolgens het schuimdeel ingenat en erop geplaatst, bottomskin terug eroverheen geslagen, topskin daar overheen gelamineerd, en afgewerkt met peelply:


full



Gaatjes-folie en transport-gaas:


full



Vacuumzak, lekker ruim bemeten:


full



Het vacuum erop, ervoor gezorgd dat rondom het vormdeel de zak mooi aanligt in de hoek tussen mal en product:


full



Het eindresultaat, schoongesneden, klaar voor plamuren:


full



Tot zover maar weer!


HJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is ook wel weer een kustwerk wat jij aan het maken bent. Ik ben precies in mijn afwerking maar krijg het idee dat jij nog verder gaat :D.

Bij deze een dikke veer in je ............ :rolleyes:.

Waarom de keuze om bij je vacuüm geen bleeder doek te gebruiken? Je eindigt nu met de gaatjes folie of is dat met dit kleine oppervlak voldoende. Ga je de pees uiteinden ook aan elkaar verlijmen, vast wel.
Welk plamuurtje ga je gebruiken voor het strakmaken als je kiest voor epoxy kun je in een keer door.

Heb je nog plaatjes in het verschiet of moeten we wachten tot in het nieuwe jaar ;). Je hebt je uren vergoeding voor het kb-tje er zeker al doorheen gejaagd. :mrgreen:

Groetjes uit Friesland
 
Back
Top