KNRM Valentijn Class scale 1:7

Phils,

Fijn om te horen.
Ik hoop dat ik alles duidelijk genoeg beschrijf/fotografeer, zodat iedereen er wat mee kan of iets aan heeft.

Mvg,

HJ

Ik ben geen expert op het gebied van boten, ik ben meer van de vliegtuigen.
Maar dit ziet er zeker goed uit, ben zeer benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

Volg je al een tijdje, mooi bouwproject en goed in beeld gebracht. Als zeiler hoop je om de echte niet nodig te hebben ;).

Ik begrijp je maar al te goed; ik heb ze al eens nodig gehad, en was toen erg blij dat ze bestaan! We zijn gelijk donateur geworden.:D

Mvg,

HJ

Technieken

Hallo,

Interessant misschien qua lamineer-techniek om te melden is dat bij deze bouwwijze de schuimkern na het strokend schuren vaak geplamuurd wordt voordat het laminaat wordt aangebracht. Voordeel hiervan is dat het laminaat dan zo strak mogelijk aangebracht kan worden, zonder hobbels en bobbels. Dit komt de uiteindelijke rompsterkte/stijfheid ten goede. Een ander voordeel is dat doordat de meeste plamuur nu achter het weefsel pakket zit, i.p.v. ervoor, er andere mechanische eisen aan gesteld kunnen worden. Als je de plamuur zelf aanmaakt zoals ik, kun je hem dus extreem licht maken met veel microballoons, en maar weinig aerosil. Zo kun je relatief makkelijk licht-gewicht bouwen.

Mvg,

HJ

Lamineren opbouw

Allereerst eenieder een goed 2013 gewenst!

De afgelopen vakantie weer wat aan de zolder kunnen doen;

• Gedeeltelijk het dak geisoleerd;
  • Berging geisoleerd en afgetimmerd;
  • Gietvloer aangebracht;
  • Wanden gezet;
  • washok op de landing gemaakt;
  • water toe- en afvoer aangelegd;
  • electriciteit aangelegd (licht, stopcontacten, hotelschakelingen);
  • Geforceerde luchtafzuiging washok aangelegd.
Al met al een hele hoop werk verzet, maar helaas is het nog niet af,dus voorlopig zit ik nog in een koude schuur te modelbouwen...:)
Wel heb ik jullie nog wat foto's belooft, een paar detail's van het lamineren van de opbouw:

full

Wat ik doe als ik ga lamineren is de randen aftapen. Na het lamineren kan ik, als ik het tapen nauwkeurig doe, de randen netjes schoonsnijden.
Deze laminaat-randen schuur ik dan netjes aflopend weg over een breedte van 5 mm, van volle dikte naar 0, zodat ik een mooie aanslag creeer voor het volgende, aanliggende laminaat. Dit laminaat ligt dan weer 5 mm over de oude rand. Als ik dat vlak schuurhoud ik een goede verbinding tussen de 2 aanliggende laminaten zonder dat ik extra dikte opbouw.

Het resultaat van zo'n laminaat-verbinding is te zien op de eerste foto; er zit een deling tussen 2 patches van het buitenlaminaat vlak onder en boven de raam-partij, over de volle breedte van het stuurhuis.

Op de volgende foto is goed te zien dat beide laminaten rond de raam-partij mooi in hetzelfde vlak liggen.

full

In de volgende post zal ik foto's plaatsen van het schuren van de randen.

Dit alles ter voorbereiding van het lamineren van de luikzetting van het dakluik, later meer daar over.

full

Groeten,

HJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Jetdrive

Tijd voor een update!

Het heeft even geduurd, maar we hebben wat voortgang gemaakt,
Naast dat ik wat onderdelen heb verzameld zoals de nieuwe flex-as, as-buis met teflon liner, koppelingen en intake-manifold (nieuwbouw) heb ik besloten te starten met het produceren van 2 jetdrives:cool:.

Het ontwerp van deze drives zal gebaseerd zijn op het ontwerp van de bestaande drive die ik heb, maar aangepast om het makkelijker zelf te kunnen maken, en om de efficientie te verhogen.

Hier een eerste impressie:

full

full

full

full

full

full

:D:D:D:D:D:D:D:D

HJ

Mooi plan HJ! Ben benieuwd naar de resultaten, heb dat idee zelf ook al eens gehad, maar toch besloten dat de boot ook nog een keer moet gaan varen ;)

Groet Halmar

jetdrive

Tja, daar zit wat in...:D

Ik heb het afgelopen jaar zo weinig bouw tijd voor het project (en ik vermoedt dat dat nog wel even zal duren) dat ik allang blij ben dat er weer wat gebeurt:D. En er moeten toch echt 2 jets in komen vindt ik. Achteraf had ik dat beter anders aangepakt..:(

Maar goed, zoals je ziet gaat het er echt van komen; we zijn al een heel eind (ik krijg hulp met het tekenwerk :cool:) Ik leer er ook ongelofelijk veel van; zowel op het gebied van hydrodynamica als mechanica. De meeste onderdelen zijn direct overgenomen, andere moeten we echt opnieuw bedenken: Het is erg leuk om te doen!

Het is pas een eerste opzet, er zal nog wel h.e.e.a. veranderen. Sommige onderdelen zouden wel iets minder massief kunnen worden en ook de impeller is nog niet klaar; de bladen hebben nog niet de juiste dikte en ook nog geen profiel.

Het idee is om het ontwerp gedurende deze fase gaandeweg te verbeteren; daar laat het origineel wel ruimte voor...;)

HJ

Laatst bewerkt:
Impellor design

Hallo,

Even weer wat plaatjes posten.

full

De bladkoorde is bepaald op 140 graden, dit betekent een flinke overlap van de bladen. Het voordeel hiervan is dat er minder verliezen optreden; naarmate je verder achterin de jet komt loopt de waterdruk op, en de lange bladen en overlap zorgen ervoor dat er minder drukverlies optreedt tegen de waterstroom in (stagnatie van de flow in de pomp, wat weer cavitatie tot gevolg heeft).

full

De originele impeller heeft geen overlappende bladen, en zijn op een vlakke naaf geplaatst. De nieuwe impeller heeft een kogelvormige naaf. De kogelvorm zorgt er voor dat de waterdruk al direct achter de "leading-edge" van de bladen opgebouwd wordt; de naaf wordt immers dikker naarmate het water verder naar achteren stroomt, terwijl de diameter van de behuizing gelijk blijft. Het water wordt dus eigenlijk efficienter naar achteren richting de stator gestuuwd.

full

Achter de impeller, bij de stator wordt de waterdruk verder opgebouwd, doordat in dit deel van de pomp de diameter van de behuizing kleiner wordt; de drukkamer ofwel "bowl" van de pomp.
Bij het origineel begint hier het opbouwen van druk.

Dit deel van de pomp veranderd niet t.o.v. het origineel, ik ben geen expert, dus ik vindt het toch te link om ook hier dingen te gaan aanpassen.

We zijn alweer een stuk verder; inmiddels zit er een mooie fillet in de hoek van de blad-connectie op de naaf.

full

full

Tot zover maar weer!

HJ

inventor

Dat klopt, alleen ben ik niet de tekenaar; dat is Peter Coers.
We doen dit deel-project van de Valentijn 1:7 samen.

We zijn nog op zoek naar mogelijkheden om de onderdelen te laten fresen /draaien dus bij deze een oproep; wie heeft er tijd en zin in een projectje?

Laat hier maar even weten wanneer je interesse hebt.

HJ

Tja, draaien en frezen. Daar ben ik op dit moment ook mee bezig. Ik ben thrusters aan het maken die ik ook volledig in Inventor heb getekend. Maar dit zijn wel echt kunstwerkjes zeg...poeh!!! Erg mooi :D

Gr, Daan

Tja, Peter is wel een kunstenaar als je het mij vraagt!
We hebben het ontwerp van de impeller bijna klaar. Daarna komt de rest aan de orde; we gaan de aansturing nog aanpassen, en voor de fabricage van de intake moet er ook nog het e.e.a. getekend worden.

Heb je al iets van je thrusters gepost?

Ben benieuwd!

HJ

Jetdrive

Hallo,

Dat is alweer even geleden, maar ik kan weer iets posten; ik ben begonnen met de voorbereidingen voor het (in alu) gieten van de intake van de jetdrive!

De andere onderdelen zijn makkelijker CNC te draaien of the frezen, maar de intake wil ik graag uit 1 stuk maken, en dat kan eigenlijk alleen door te gieten (en 3D te printen, maar ik vond dit leuker/interessanter/makkelijker/uitdagender,...):D:D:D

Affin, ik heb de intake van de bestaande jet gebruikt om een deelbare siliconen mal te maken die ik weer kan gebruiken om giet-stukken te maken van harde gietwas, voor de zgn. 'verloren-was-methode'...

Bij deze methode worden deze giet-stukken dan in gips ingegoten, en vervolgens uitgestookt. In het ontstane gipsblok met daarin dus de afdruk van het wassen giet-stuk kan ik dan vloeibaar aluminium gieten (600+ graden!).

Na afkoeling kan het gipsblok stukgeslagen worden om het gietstuk te onthullen, en verder af te werken; Oplopers en giet-kanalen verwijderen, en eventueel CNC-bewerken (intake-voet vlakken/lagerhuis uitboren/recess voor pressure-bowl frezen etc.) en evt. parelstralen.

Het resultaat van 5 dagen in de schuur is een eerste proef-gieting met kunsthars.
Links is het gietstuk in kunststof met de giet-kanalen er nog aan, rechts het origineel in alu:

full

Schoongezaagd:

full

full

Ik wil nog een aantal proef-gietingen doen om te zien of ik nog betere resultaten kan halen, alvorens ik de stap maak naar "cire perdue"

Tot zover!

HJ

Back