KNRM Valentijn Class scale 1:7

Tube

Met ong. 60 piepschuim schijven van 50 mm. dik gezaagd op een zaagmalletje op de lintzaag, en een proefopstelling gemaakt:

full

Daarna de bovenzijde gelamineerd:

full

Na uitharding het gevaarte gelost, vervolgens de onderzijde gelamineerd; dit was mogelijk doordat het top laminaat voldoende stijfheid gaf.
Daarna gestart met plamuren, en schuren, en plamuren, en schuren...

full

full

Het resultaat in de natte primer:

full

Groeten HJ

Laatst bewerkt door een moderator:
valentijn

ziet er SUPER uit zal hem bijna zo laten en in kleur spuiten,:worship::worship::worship: blijf het volgen,zal ff kijken voor de tekeningen je hoort het Groet Davy

tube

Dank je Davy.

Ja hoor, dat kan ook. dan lijkt íe nog meer op de echte.
In kleur lakken was ook zowiezo het plan, de mal wilde ik later doen, als ik weer een stap verder ben.

Laatst bewerkt:
Tube

Nee, zeker niet, maar het idee klopt wel; als de samenstelling en de werking van de tube gelijkenis vertonen met het origineel, dan is de opzet geslaagd!

Het idee achter deze manier van bouwen van tube is erg arbeids intensief, maar ik denk/hoop dat het resultaat er mag zijn.

Groeten HJ

tube

Baggeraar,

Dank je voor het compliment.
Ik heb zelf nog niet eerder met hypalon gewerkt, maar ik denk dat het er wel mooi uit komt te zien als ik de tube bekleed ipv lak.
Ik vraag me alleen af of ik de tube dan nog wel als plug kan gebruiken; ik heb immers nog nooit een mal op een ondergrond van hypalon opgebouwd.
Ik heb geen idee hoe hypalon zich houdt wanneer ik het in de wax zou zetten.
Ook zou ik zo 123 niet weten welk wax-systeem hiervoor geschikt is.

HJ

Laatst bewerkt:
hypalon

Je kunt het hieronder teruglezen, het is een flexibele kunststof mat, versterkt met nylon geloof ik, die gebruikt wordt om de tubes van een RIB te maken, met luchtkamers erin e.d. Dat spul knippen ze op maat d.m.v. sjablonen en lijmen het met contactlijm koud op elkaar. Kuperus bracht het ter sprake.

HJ

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de extra info.
Ik geloof echter niet dat dat bij mijn baggermolen uit 1932 gaat passen.
Daar zetten ze gewoon 2 stalen hoeklijnen op de huid met daartussen een dikke eiken balk.

HJ,

Welke wordt het? Als je detail foto's wil, kan ik deze van de Frans Verkade nemen. Als je ze nodig hebt, hoor ik het wel..

Ziet er trouwens goed uit!

Groeten Justin.

Foto's

Hey Justin,

Ik denk dat het daar nog wat vroeg voor is, maar als de tijd komt, dan graag!
Het wordt trouwens de Annie Jacoba Visser, van station Lauwersoog.

Groeten HJ

Laatst bewerkt:
wordt niet alleen verlijmd, maar ook gelast. thermisch als ik me niet vergis.

ik zou het niet als mal of plug gebruiken, ik zou het uiteindelijke product er mee bekleden, danwel een opblaasbare tube maken (vond dat wel origineel)

TUBE

Kuperus,

dat wil ik uiteindelijk wel doen. Ik ga eerst testen of ik een mal kan trekken van een met hypalon bekleed oppervlak.
Tot die tijd hou ik de tube zoals die is.

HJ

Opbouw

Helaas heb ik van het opbouwen van de spantenset voor het dekhuis geen foto's gemaakt, maar in principe heb ik dezelfde methode gebruikt als voor de romp. Ik heb de set over de dek-opening op de romp opgebouwd, zo kan de afdichtingsflens van de opbouw perfect de rubberen afdichtingspees op het dek volgen. Daar waar de rondingen van de opbouw redelijk scherp zijn, zoals die langs de rand van de motorbekisting, heb ik tussen de spanten delen PVC H80 schuim gelijmd met smeltlijm, en die in vorm geschuurd van de spantenset. zo worden ook de heel smalle strookjes goed ondersteund.:rolleyes:

full

Ook het dekhuis begint al een beetje vorm te krijgen.

full

De tube was nog niet geheel naar mijn zin, dus die heb ik nog een keer geplamuurd. Hij moet nog wel geschuurd worden, zodat hij weer goed aansluit op de romp.

full

Achter het zijraam staat de koker voor de beluchting van het motorruim. Ik heb deze aan de binnenzijde gemaakt van piepschuim; nadat ik het geheel heb omgelamineerd en geplamuurd los ik het schuim op met Aceton, en zijn de kokers een feit! :rolleyes::rolleyes:

Groeten HJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Back