Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Met ong. 60 piepschuim schijven van 50 mm. dik gezaagd op een zaagmalletje op de lintzaag, en een proefopstelling gemaakt:
Daarna de bovenzijde gelamineerd:
Na uitharding het gevaarte gelost, vervolgens de onderzijde gelamineerd; dit was mogelijk doordat het top laminaat voldoende stijfheid gaf.
Daarna gestart met plamuren, en schuren, en plamuren, en schuren...
Ja hoor, dat kan ook. dan lijkt íe nog meer op de echte.
In kleur lakken was ook zowiezo het plan, de mal wilde ik later doen, als ik weer een stap verder ben.
Nee, zeker niet, maar het idee klopt wel; als de samenstelling en de werking van de tube gelijkenis vertonen met het origineel, dan is de opzet geslaagd!
Het idee achter deze manier van bouwen van tube is erg arbeids intensief, maar ik denk/hoop dat het resultaat er mag zijn.
Dank je voor het compliment.
Ik heb zelf nog niet eerder met hypalon gewerkt, maar ik denk dat het er wel mooi uit komt te zien als ik de tube bekleed ipv lak.
Ik vraag me alleen af of ik de tube dan nog wel als plug kan gebruiken; ik heb immers nog nooit een mal op een ondergrond van hypalon opgebouwd.
Ik heb geen idee hoe hypalon zich houdt wanneer ik het in de wax zou zetten.
Ook zou ik zo 123 niet weten welk wax-systeem hiervoor geschikt is.
Je kunt het hieronder teruglezen, het is een flexibele kunststof mat, versterkt met nylon geloof ik, die gebruikt wordt om de tubes van een RIB te maken, met luchtkamers erin e.d. Dat spul knippen ze op maat d.m.v. sjablonen en lijmen het met contactlijm koud op elkaar. Kuperus bracht het ter sprake.
Bedankt voor de extra info.
Ik geloof echter niet dat dat bij mijn baggermolen uit 1932 gaat passen.
Daar zetten ze gewoon 2 stalen hoeklijnen op de huid met daartussen een dikke eiken balk.
wordt niet alleen verlijmd, maar ook gelast. thermisch als ik me niet vergis.
ik zou het niet als mal of plug gebruiken, ik zou het uiteindelijke product er mee bekleden, danwel een opblaasbare tube maken (vond dat wel origineel)
dat wil ik uiteindelijk wel doen. Ik ga eerst testen of ik een mal kan trekken van een met hypalon bekleed oppervlak.
Tot die tijd hou ik de tube zoals die is.
Helaas heb ik van het opbouwen van de spantenset voor het dekhuis geen foto's gemaakt, maar in principe heb ik dezelfde methode gebruikt als voor de romp. Ik heb de set over de dek-opening op de romp opgebouwd, zo kan de afdichtingsflens van de opbouw perfect de rubberen afdichtingspees op het dek volgen. Daar waar de rondingen van de opbouw redelijk scherp zijn, zoals die langs de rand van de motorbekisting, heb ik tussen de spanten delen PVC H80 schuim gelijmd met smeltlijm, en die in vorm geschuurd van de spantenset. zo worden ook de heel smalle strookjes goed ondersteund.
Ook het dekhuis begint al een beetje vorm te krijgen.
De tube was nog niet geheel naar mijn zin, dus die heb ik nog een keer geplamuurd. Hij moet nog wel geschuurd worden, zodat hij weer goed aansluit op de romp.
Achter het zijraam staat de koker voor de beluchting van het motorruim. Ik heb deze aan de binnenzijde gemaakt van piepschuim; nadat ik het geheel heb omgelamineerd en geplamuurd los ik het schuim op met Aceton, en zijn de kokers een feit!