KNRM Valentijn Class scale 1:7

Dank je, de opbouw bleek een stuk lastiger om Bak en Stuur mooi gelijk te krijgen, vooral het dak:

full

Het dak in dikkere schuimblokken opgebouwd, later na shapen, wil ik hier een luikzetting in uitfrezen.

full

Groeten HJ

Laatst bewerkt door een moderator:
He Haje, heb je nog wat gehad aan de plamuur cursus op de TH en de giek er van??

Strak hoor die bouwerij van je, super.

Groetjes,
Peter

Hey Peter, dank je.
we proberen het, hopelijk wordt het wat...:rolleyes::rolleyes:
Gaat wel lekker bij jou hé? ziet er echt mooi uit.:worship:

Laatst bewerkt:
cursus

Hoi Peter,

Bedoel je die cursus die ik heb gevolgd bij Coers Jachtschilders?
Aardige vent, is geloof ik de vliegtuigbouw in gegaan....:D:D:D

Groeten HJ

Tube

Hallo allemaal,

Ik heb van Leo een paar stukjes PVC en Hypalon toegestuurd gekregen, hartelijk dank daarvoor!:D:D:D

Ik wil gaan testen of ik van een gekromd oppervlak bekleed met deze beide skins een mal kan trekken. De bedoeling is om de rubbermatjes met een contactlijm (weet nog niet welke..)vast te zetten op een cylindervorm, en ze dan te behandelen met een wax (weet ook nog niet welke...) en er malletjes van te trekken. Achterliggende gedachte is dat ik in eerste instantie het model met een rigid-tube wil uitvoeren, om er later een mal van te trekken, om een soft-tube te kunnen maken.

Ik heb geen idee of het gaat lukken, wellicht heeft iemand hier al ervaring mee? Ik zal foto's plaatsen van de vorderingen. Blijkt het niet mogelijk, dan moet ik de tube (helaas) lakken, wat een minder authentiek uiterlijk zal geven...:(

Een ander dillema is dat ik niet weet of de ontvanger gestoord wordt door het carbon laminaat. Als dit zo is, dan bepaalt dat de vezel-keuze voor het lamineren van de opbouw; dan zal ik voor glasvezel moeten kiezen.
Wederom vraag ik hiervoor jullie expertise, er zijn vast lieden te vinden op dit forum die reeds met dit bijltje gehakt hebben.:rolleyes:

Ik heb helaas problemen met mijn digitale camera, anders had ik nog wat foto's willen plaatsen. Dit zal nog even op zich moeten laten wachten.:(

Groeten HJ

Ik ben benieuwd! Koolstof lijkt mij geen prbleem, al heb ik alleen ervaring met rompen met een koolstof bodem. Zolang je antenne maar buiten het koolstof is moet er niet zoveel aan de hand zijn...

Groet Halmar

Ja dat dacht ik ook, maar nu hoorde ik dat wanneer je met 2,4 Mhz vaart dat het geen probleem zou moeten zijn. Enig idee?

HJ

Even je topic doorgelezen, maar petje af voor je bouwkunsten! Je bent goed bezig met composieten, heel mooi!

groeten Jurriaan

Hoi Jurriaan,

Dank je, ik las dat jij ver gevorderd bent in de houtbouw cat's?
Neem aan dat je ervaring hebt met carbon? Heb je enig idee of het carbon het signaal stoort bij 27, 40 of 2,4 Mhz?

HJ

Laatst bewerkt:
Hoi HJ,

je hebt een PB terug! Maar het stoort dus inderdaad. Vandaar dat ik tegenwoordig in ieder geval de kap van de boot niet meer van carbon maak en wat vaker met glas werk.

grt Jurriaan

Opbouw

Hallo allemaal,

De opbouw is al redelijk geshaped, ik moet nog wel het eea vlakschuren en de uitsparing voor het dakluik gaan frezen. In het dak wil ik de air intake voor de motor maken, het moet wel "waterdicht" worden, want misschien wil ik hier ook de ontvanger plaatsen: kijk eens naar het draadje TUBE op de afdeling Verlijming en Constructie, ik heb er wat vragen over....
Ook wil ik bereiken dat alles droog blijft als de boot ondersteboven in het water ligt.

Hier wat foto's van de boot, op de eerste kun je de afgetekende luikzetting goed zien, mischien ga ik het nog wat aanpassen:

full

Ik moet het compartiment opdelen in twee kamers; een voor de waterdichte luchttoevoer(...):confused:, en een voor eventuele electronica.
Een zicht op een van de nog te maken beluchtingskokers:

full

full

de boot zonder tube, hier zie je het motorluik op de motorbekisting goed, deze wil ik ook toegankelijk maken (wel waterdicht natuurlijk):

full

Een kijkje langs het gangboord naar voren, met het piepschuim waar ik de beluchtingskoker omheen ga lamineren:

full

en uiteindelijk een mooi "mug-shot", nu begint de boot al goed te smoelen:p:p:

full

Tot zover!

Laatst bewerkt door een moderator:
mr. Faraday

Heren Modelbouwers,

Bij deze een kleine update;

Ik heb besloten om de opbouw in glasvezel/epoxy ga opbouwen, om zo die mr. Faraday op het verkeerde been te zetten:rolleyes:, met dank aan de heren Arjan en Ron:worship::worship:

Hierdoor kan ik de (nog aan te schaffen)2,4 ghz ontvanger incl. antenne in de opbouw onderbrengen, dit voorkomt een boel gedoe met draadjes en stekkertjes, en voorkomt een uit de toon vallende, buitenproportionele antenne op het dak van het model:p.

Hierdoor kan ik de ruimte in het dak compleet benutten voor een waterkering systeem voor de motorbeluchting, het vergemakkelijkt de bouw van het model aanzienlijk8).

Welliswaar dient gezegd dat om mogelijk te maken dat het model 360 graden slagzij met lopende motor aankan toch een aanzienlijke opgave blijkt, maar dat is dan ook weer de lol van het project.

Mocht ik het geluk hebben dat er lieden zijn die goede ideeen kunnen/willen aandragen betreffende die opgave, laat het me a.u.b. weten; twee weten immers meer dan een.... :-)
Ik heb zelf ook nog ideeen over extra beluchting/koeling, maar later meer daar over...

Groeten HJ

Laatst bewerkt:
kun je niet met een soort vlotter/klep systeem werken? die motor blijft als het goed is echt wel een paar seconden (ook wel meer) lopen op de lucht die nog in de boot aanwezig is.

tegen de tijd dat de boot weer rechtop staat, dan gaat je inlaat weer open.

Waterkering

Goedenavond Kuperus,

Ik zit er inderdaad aan te denken het zo op te lossen.

Ik ben bang dat beluchting door de valpijpen in de opbouw alleen niet voldoende zal zijn; ik moet het motorruim ook ventileren, anders moet de motor op warme lucht lopen, en dan doet ie het niet zo goed:(.

Dus ik zoek ook nog andere oplossingen:rolleyes:.

Groeten HJ

ik denk dat dat lopen op warme lucht nog wel mee valt... tuurlijk heb je wat minder vermogen... maar niet extreem veel. (bij vliegtuigen 1:1 hou je er rekening mee omdat je performance loss krijgt en dat kan kritiek zijn) maar ik denk dat bootje als dit verhoudingsgewijs overgemotoriseerd is (90% van de gevallen) en dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn.

koeling

De uitlaat wilde ik in ieder geval watergekoeld toepassen, een pijp van Merker of MHZ, allebei expansie-uitlaten.
Zelf een uitlaat bouwen is denk ik te hoog gegrepen, ik heb er ook de gereedschappen niet voor.
Een header zelf maken moet nog wel kunnen.

Als je een idee hebt hoe ik het motorruim kan ventileren zonder het uiterlijk van het model te veranderen, ik ben er nog niet uit.
Ik zou wel roosters in de wanden van de motorbekisting kunnen monteren en er een waterkering achter plaatsen, maar die heeft het origineel daar niet...

HJ

Laatst bewerkt:
Ik zou bijna zeggen, een snorkel. In te bouwen aan beide zijden van het dak waar je de ramen overkapt. Wel zorgen dat, als de boot op zijn kant ligt, de snorkel wordt dichtgedrukt.

(2 dus)

snorkel

Hallo Niels,

Het idee is idd om beluchtings kanalen door de valpijpen (de kokers achter het zijraam te zien op de foto's) van het dak naar het motorruim te laten lopen, met in het dak een "waterslot/waterkering" als een soort snorkel. Ik heb alleen het gevoel dat beluchting van de motor alleen niet voldoende is, er moet ook geventileerd worden, anders wordt de boel te warm. Ik zoek daarom nog extra oplossingen.

Dank je voor het meedenken:D.

HJ

Back