Dakluik
Hallo,
Na een tijdje niks, kan ik eindelijk weer wat vorderingen posten;
Ik heb de luikzetting in het dak gefreesd en het luik gemaakt.
Eerst een sjabloon gemaakt van de luikzetting, en waterpas gepositioneerd boven het dak, de luikzetting uitgefreesd mbv een kopieerfreesje rond 19 mm x 25 mm, en het sjabloon aangepast om de groef voor de afdichtingspees te frezen mbv een stiftfreesje rond 6 mm x 25 mm.
De opstelling:
Bovenop, hier is reeds het freeswerk achter de rug:
Het frezen van de baan voor de pees:
De achterzijde van de luikzetting afwerken:
Een stukje pees (5mm breed x 7mm hoog) erin ter illustratie. De pees is van een zgn. 'closed cell rubber', en deze wordt o.a. gebruikt om 3D gefreesde MDF vormdelen met vacuum op de machine-tafel te fixeren:
De hoeken die de groef voor de pees maakt zijn eigenlijk te scherp, hierdoor blijft de pees niet mooi vlak als hij door de hoek heen gaat. Voordat ik de luikzetting ga aflamineren, zal ik dat nog aanpassen door er een kleine radius aan te geven in het schuim:
Vervolgens het luik uitgezaagd uit H80 schuim, en geshaped:
En vervolgens dat luikje met 165 gr keeperweefsel rondom overgelamineerd, en onder vacuum laten uitharden.
Het mal-vlak is van 7 mm dik staal, hier op heb ik zgn teflon-tape opgeplakt, een snelle manier om een lossend oppervlak te verkrijgen, zonder waxen:
Het schuim voorbereid met 3 mm dia. gaatjes, ongeveer om de 5 cm:
Eerste skin op de mal gelamineerd:
Vervolgens het schuimdeel ingenat en erop geplaatst, bottomskin terug eroverheen geslagen, topskin daar overheen gelamineerd, en afgewerkt met peelply:
Gaatjes-folie en transport-gaas:
Vacuumzak, lekker ruim bemeten:
Het vacuum erop, ervoor gezorgd dat rondom het vormdeel de zak mooi aanligt in de hoek tussen mal en product:
Het eindresultaat, schoongesneden, klaar voor plamuren:
Tot zover maar weer!
HJ