KNRM Valentijn Class scale 1:7

Hey Peter!

dank je voor je complimenten, dat geeft de burger moed.
Ik wil alle onderdelen van de boot uiteindelijk mallen, dus ik wil heel graag dat alles klopt!
Daarom duurt het allemaal wel erg lang, maar Rome is ook niet in een dag gebouwd...:D

Moet wel zeggen dat jouw project echt waanzinnig wordt, je heb absoluut eer van je werk!

Ik heb lang zitten nadenken over hoe ik die luikzetting kan maken zodat ik zonder nabewerking (behalve primer, een klein beetje schuren en lak) er later zonder problemen een mal van kan trekken.
Ik ga van de peesbaan eerst een klein malletje trekken(zo op het schuim), dat mooi afwerken, en dat vervolgens gebruiken als contramal om het gefreesde deel over te lamineren, dus met laminaat en contramal en al vacuumzuigen op het dak! Moet ik er wel voor zorgen dat het aan de schuimzijde van het geheel luchtdicht is...

Ik ben al begonnen de luikzetting in de teflontape te zetten, ik zal later wel weer een foto reeks van de hele operatie plaatsen;)

Over je andere opmerking;

Als ik een bleeder gebruik om 1 laagje 165 gr. weefsel te vacumeren, dat ik dan te veel hars uit het laminaatje trek, en het geheel te schraal wordt. Ik heb immers niet alleen hars nodig voor het weefsel zelf, maar ook voor de verbinding met het onderliggende schuim.
Als het te droog is, kun je het er zo vanaf scheuren...:( Het opp. van PVC 80 is van zichzelf behoorlijk ruw, dus daar gaat nogal wat hars in!
Zelfs door het gaas alleen wordt er al veel hars opgenomen.

Van die pees heb ik niet meer genoeg, dus ik zal nog even bij Nedcam langs moeten..

Ik werk de boot idd. af met een epoxy-plamuur, AWL-GRIP, jou wel bekend.

Wat uren betreft heb je gelijk; Ik heb m'n jaarlijkse tegoed bon reeds ruim verbruikt, misschien zit er nog een kerst kadootje in!;)
Ik dien het verzoek wel bij de directeur in!:D:D:D

Ik heb dit jaar nog 2 weken vrij, dus ik probeer nog voor het nieuwe jaar nog met alle plaatjes te komen!

Groet'n uut Zutp'n!

HJ

Laatst bewerkt:
Bleeder

Hoi Peter,

Hier kun je goed zien wat ik bedoel met voldoende 'bleed' in het transportgaas; het verschil is duidelijk te zien tussen de eerste en de tweede foto:

full

op de tweede foto is duidelijk te zien dat het transportgaas volledig is verzadigd met hars:

full

N.B. ik heb tijdens het lamineren getracht de minimale hoeveelheid hars te gebruiken om het matje te impregneren, en de verbruikte hars en na uitharding het gaas/peelply gewogen; ik heb bij dit glas gewicht bijna 2 x zoveel hars gebruikt dan dat in het uiteindelijke laminaat aan hars is achtergebleven...

Mvg HJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe lijkt het komt er nog wat op de valreep voor de kerst :mrgreen:??? We zitten allemaal te wachten.

Fijne feestdagen HaJe ook aan je wederhelft :x-mas::celebrate:

Hoe lijkt het komt er nog wat op de valreep voor de kerst :mrgreen:??? We zitten allemaal te wachten.

Fijne feestdagen HaJe ook aan je wederhelft :x-mas::celebrate:

Ik weet niet waar je op wacht ????????
Wij hebben alles al binnen hoor:confused:
Onee de staatsloterij nog
Maar daar verwacht ik geen enen kl-------- van
Dus hou ik het maar voor gezien .
Oja en aan allen hier op het forum .
Nog Prettige dagen en een goed oud en nieuw
Mvg
Frederik

Nou nou, daaristie dan...
even tussen de bedrijven door weer wat kunnen doen aan het model!

Dank je Peter, ook voor jullie een goede kerst, en veel geluk voor 2012!
Frederik, van de loterij zou ik idd maar niks verwachten, hopeloos weggegooid geld... (same here...:()

Eerst de hoeken van de peesbaan aangepast, zodat de pees mooi vlak blijft als hij de hoek omgaat. Daarna het geheel helemaal in de Teflontape gezet, a very long and teadious job....:

full

Vervolgens een paar strookjes carbon met ingedikte hars in de peesbaan gelamineerd:

full

Van te voren had ik een contra-plaat gemaakt naar de vorm van de luikzetting, en die ook in de Teflon-tape gezet. Hiermee heb ik later het geheel aangedrukt:

full

HJ

Luik

Vervolgens dus de boel samengedrukt met de bovenplaat:

full

full

full

Volgende week ga ik de boel lossen.
De bedoeling is om van de gemaakte afdruk van de peesbaan samen met de bovenplaat een topmal te maken om te gebruiken bij het aflamineren van de luikzetting.

Fijne kerst en tot volgende week!

HJ

Hallo allemaal in 2012!

Peter, je hebt helemaal gelijk; Ik ben je wat voortgang schuldig...:(
Helaas kan ik op dit moment nog niks posten, behalve dat ik de contramal heb gelost. Zodra ik wat meer tijd vind om een goede stap te maken en wat mooie plaatjes te schieten krijg je je zin...;)

Ik moet zeggen dat m'n bouwtijd radicaal verminderd is sinds ik op de zolder ben begonnen. Zoals gewoonlijk weer grootse plannen (isoleren/ daklichten/washok/koud en warm stromend water/electra/berging etc. etc.)
Ook is de kerst wel heeel gezellig geweest!:celebrate:
Hoe dan ook, we gaan ermee verder, hij ZAL afkomen!:D

HJ

Luikzetting

Ik heb eindelijk weer iets kunnen doen; de vorm van de luikzetting gelost en op de mal plaat gemonteerd:

full

full

Het begin van de mal voor het lamineren van de luikzetting is dan toch eindelijk een feit! Het idee is om dit deel strak af te werken (lees rondom aflamineren met licht twill-doek m.b.v. vacuum, plamuren, schuren, spuiten), in de was te zetten en als pressure-plate te gebruiken om het laminaat in de luikzetting met behulp van vacuum strak in de gefreesde peesbaan en algehele luikzetting in het schuim van het stuurhuis dak te krijgen... de opstaande randen van het composiet-randje krijgen nog een lossingshoek, evenals de staande wanden van de gefreesde baan in het schuim van het dak. Zo hoop ik na lossen direct een strak afgewerkt geheel te krijgen, eventueel reeds voorzien van een nette gelcoat.

Het dak met reeds omgelamineerd deksel:

full

Groeten,

HJ

Nee hoor, we zitten nog steeds bij m'n vader in de schuur...
Je kent het wel; te veel projecten in te weinig tijd!
Wel weer lekker om er wat aan te doen, 't blijft een gaaf project.
Zal proberen met wat meer regelmaat updates te posten.

Groeten,

HJ

Hallo,

Weer iets kunnen doen; het om-lamineren van het vorm deel van de peesbaan...
Eerst het vormdeel op een aantal plaatsen doorgeboord met een 2 mm. boortje op de kolomboor, met CA-lijm 2 mm nageltjes in de gaten verlijmd zo dat de punt er 4 mm onderuit steekt, en het uitstekende deel van de nagel eraf geslepen.
Vormdeel terug in het dak geplaatst, met de nagel punten aan de bovenzijde, en daar de pressureplate/basis in gedrukt m.b.v. lijmtangen.
Vervolgens heb ik de basis in de teflon-tape gezet, en het vormdeel daar bovenop gefixeerd.

Hier zijn de geslepen kopjes van de nagels en de teflon-tape goed te zien:

full

full

Daarna begonnen met lamineren, 1 x 80 gr's. E-glas + peelply, het ziet er nu nog rommelig uit:

full

Daar gaat gaatjes-folie overheen:

full

En daar overheen (met spuitlijm gefixeerd op het gaatjes-folie) het transportgaas gelegd:

full

Vervolgens over het geheel een vacuumzak gezet, weer lekker ruim:

full

Nu het vacuum langzaam laten opkomen (kraantje vlak bij het werkstuk in de afzuig-slang, werkt erg handig om de druk te regelen), en ondertussen zorgen dat de zak overal mooi aansluit, vooral in alle hoekjes :D... Hiervoor gebruik ik bij de rechte stukken een plamuurmes met een katoenen doek, voor de bochten het liefst een ijsstokje o.i.d.;

full

Het eind resultaat;

full

Tot zover!

HJ

Hallo allemaal,

Nu weer een kleine update; het lossen van het vormdeeltje.

Een detail van de zaak onder vacuum:

full

Het vacuum er af, en uitpakken!

full

De vac-stack verwijderd (excuus voor de slechte kwaliteit van de foto's):

full

Vervolgens peelply verwijderd, de boel schoongesneden en langs de schuurbandmachine gehaald;

full

Rest nu het vormdeel terug op de basisplaat te zetten en met plamuur de boel af te werken.

Even een noot voor diegene die dit verslag vanaf het begin heeft gevolgt: Ik wil me eerst maar eens concentreren op het werkend en varend krijgen van het model; het zelf oprichten met draaiende motor is iets van latere zorg(anders komt het nooooit af....;))

Om het model interessant te maken voor eventuele reproductie wil ik jullie vragen of er tot nu toe details zijn waarvan jullie vinden dat ze beter/anders kunnen, zodat ik dat in de bouw kan meenemen.

Tot de volgende!

HJ

Lamineren kap

Een update;

Even wat anders.
Ik heb de kap maar eens gelost, om de taperanden langs en op het spantenframe te controleren, en zo nodig te herstellen.
Nu kan ik een begin maken met het lamineren van het buiten laminaat op de kap; ik wil onderaan beginnen, rondom lamineren.

full

De geloste kap aan de binnenkant (de lijmresten terugschuren als het buitenlaminaat erop zit):

full

Tot zover!

HJ

Hey Boerni,

Ben net van vakantie terug; dank je voor het compliment.
Zal binnenkort weer een update plaatsen...;)

Mvg HJ

Laatst bewerkt:
opbouw lamineren
Daar gaan we dan; d'r is eindelijk weer wat gebeurd!

Ik ben begonnen met het aflamineren van de opbouw.
Zoals eerder besproken, heb ik besloten dit onderdeel met glasvezel te versterken i.p.v. carbon, vanwege het radio-signaal; carbon schijnt dit toch sterk te verstoren...:sad:

Eerst natuurlijk de boel een beetje opgeschoond, lijmdruppels terugschuren etc. Daarna een mooi papje gemaakt met vooral microballoons, en een weinig aerosil. Met dit papje heb ik de porieen en de laatste oneffenheden in het schuim gevuld:

full

Daarna met de overige hars een paar stroken geimpregneerd op folie, en getracht die te ontluchten(...:wink:):

full

Deze stroken knip ik schoon (een beetje overmaats) en plak ik vervolgens op de opbouw. wanneer ik tevreden ben met de passing, knip ik de boel op maat en verwijder ik de plastic folie (zorg er wel voor dat die altijd aan de BUITENKANT zit -folie met een afwijkende kleur helpt daarbij-:rolleyes:); Zo pak ik het geheel in...

full

De voet van de opbouw heb ik dubbel ingetaped, deze wil ik later aanlamineren, i.v.m. de nog te realiseren passing van de opbouw over de dek-opening. Zo blijft alles mooi schoon, en ligt daar de schuimkern tegelijk netjes aan op het spanten-frame:

full

Door het voortijdig lossen kwam daar toch een beetje ruimte in, maar is dus weer opgelost...

Was ik toch weer te nieuwsgierig...:grin:

full

Uiteraard probeer ik vlak voor vlak de boel netjes af te werken, en ziet het er vervolgens zo uit (Let vooral niet op de lijmresten...):

full

Nu rest mij enkel het gelamineerde geheel in de peelply zetten... Ik zie mensen hier vaak deze stap overslaan, maar ik ben er eigenlijk aan gewend geraakt vanuit mijn werk:

full

De volgende dag heb ik de peelply verwijderd, inclusief de taperanden:

full

Zo ga ik de gehele opbouw inpakken, met kleine overlappen tussen de verschillende vlakken, om al te erge hoogte verschillen te voorkomen, t.b.v. het plamuren.

Tot zover maar weer!

Mvg,

HJ

Kap lamineren (vervolg)

Hallo,

Helaas zijn niet alle foto's terug te plaatsen, dus zal ik jullie het een en ander schuldig blijven.

Wel kan ik berichten dat het hogere deel van de kap nu ook is omgelamineerd, tot vlak voor de luik-zetting in het dak.

De betreffende detail-foto's staan op een andere camera, dus die houden jullie tegoed!:)

Wel kan ik de kap laten zien zoals die nu is:

full

Voor de verhoudingen plaats ik het blokje en een lineaal van 50 cm. erbij;

full

full

Nog een foto met de trotse bouwer, nu kun je de ware grootte goed inschatten:

full

Tot zover!

Mvg

HJ

netjes hoor!

mijn monde viel even open toen ik de foto zag
met jou erbij, had namelijk niet door dat het zo,n groot
model was:eek:

Jan

Hoi Jan,

Ja het is wel een lerp:

Anderhalve meter lang, 60 cm breed.
Waterverplaatsing zal ergens tussen de 15 en 20 liter/kg zijn.

HJ

Back