In principe bouw ik het model op voor brandstof. Het voordeel is dat ik daar de meeste spullen voor heb liggen zoals motor, motorsteun, uitlaat, brandstoftankje, andere carb, custom isolator etc. Het Chinese blokje moet wel opnieuw samengesteld worden, nieuwe lagers en pakkingen (ligt ook allemaal hier), en moeten het carter, de cilinder en de kop gevlakt worden om de timing en de squish goed af te stellen. Daar heb ik niet de gereedschappen voor, dus zoek ik iemand die mij daarmee kan helpen. Tenzij dat evt ook gaat met de hand op een vlakke plaat met watervast schuurpapier; dan zou ik het misschien zelf kunnen doen. Ik heb er wel eens over gehoord en gelezen maar heb dit nog nooit zelf gedaan; het lijkt me niet makkelijk...
Ik zou het model wellicht t.z.t. om kunnen bouwen naar elektro als het hele brandstofgebeuren toch tegenvalt. Dit zou ook weer eenaanzienlijke investering betekenen, en om flinke vaartijden te halen zal het model ook aanzienlijk zwaarder worden door de grote accu’s die daarvoor nodig zijn. Het model zou het wel aankunnen; om op haar waterlijn te liggen moet ze vaarklaar 29 kg wegen dus daar zit nog wel wat ruimte denk ik.
En om langer te varen door accu’s te wisselen zal ik extra sets moeten aanschaffen waardoor het nog meer in de papieren zal gaan lopen. Iets waarvan ik de financiële directrice hier naar alle waarschijnlijkheid niet direct zal kunnen overtuigen
Bij de opbouw als brandstofboot zal ik extra gewicht toe moeten voegen om tot die 29 kg te komen. Ik heb er nog niet aan gerekend maar ik schat in dat ik ergens rond de 5 a 7 kg extra gewicht nogig heb om het model op de waterlijn te krijgen. Zo zal er een mooi realistisch vaarbeeld ontstaat waarbij de jet-intakes tijdens bochten onder water blijven.
Het kan natuurlijk ook met minder zodat het model wat vlotter wordt maar dat zal ik moeten testen.
Als iemand nog tips heeft om dat motortje goed te krijgen dan hoor ik het graag!