knuppel en switch functies. Wat is handig en waarom?

Leuke lui,

Ik worstel met welke functie ik op welke stick en schakelaar wil.
(vertaald naar rechtshandig!)
Futaba 10 CG zender

Ik heb mode 3
rol en pitch op links, gas(rem) en kielvlak op rechts.

Daarnaast de vluchtfasen op een drie-standen-switch aan de rechterkant.
Pre-set op een verende schakelaar op links
rem op de gashendel en een schakelaar op links.
De gashendel heeft sinds afgelopen weekend een elastiek om 'm naar voren te trekken.
De rem gaat er dus meteen af als ik mijn kist vang.

Ik vind het een voordeel om met mijn duim na de lancering mijn kist vlak te kunnen leggen en te kunnen sturen tot ik de kist in de hand heb.
Nadelig kan zijn als je zender losschiet en je duim tegen de (stabilo) stick drukt..... ->crash.

Ik hoop nog niet te vastgeroest te zijn om nog om te kunnen naar een andere ergonomisch meer verantwoorde indeling.

Wie vliegt er zo/ anders en waarom?

Laatst bewerkt:
Ik heb de launch button gekoppeld aan een flightmode zonder flaps, en na loslaten aan een zoommode zonder flaps. Pas als ik de flapsstick naar voren gooi, samen met down gaat ie terug naar de gekozen flight mode cruise speed of thermale. Zo kan ik tijdens de klim rustig de flapsstick weer terugzetten en flightmode kiezen.

Ik land graag zonder na te denken over launch.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe moeilijk kan het

Ik heb de launch button gekoppeld aan een flightmode zonder flaps, en na loslaten aan een zoommode zonder flaps. Pas als ik de flapsstick naar voren gooi, samen met down gaat ie terug naar de gekozen flight mode cruise speed of thermale. Zo kan ik tijdens de klim rustig de flapsstick weer terugzetten en flightmode kiezen.

Ik land graag zonder na te denken over launch.

Maar met deze instelling moet je wel eerst een week studeren voordat je zover bent te kunnen lanceren zonder na te denken.

Lol.

Nee hoor. Flapsstick terug omhoog krijg ik een melding voor tijdens de klim. Flight mode wordt als je niks doet gewoon dezelfde als tijdens het landen, en het is enkel het hoogteroer dat je een tikje moet geven.

Dus landen zonder over launch na te denken, tip pakken, en launchbutton indrukken.

P.S. zie je dat je niet voldoende omhoog bent gedraaid direct na de launch. Gewoon launch button nog en keer een tikje geven. Beter dan oversturen met hoogteroer.

Welke school heb jij gevolgd trouwens?

Speed, cruise en Thermiek op een 3 standen schakelaar. Remkleppen zitten op rechterknuppel die gewoon door de veer in het midden blijft. Naar boven doet hij niets. Na onderen remt hij. Laat je de knuppel los staat alles weer zo als je aan kwam vliegen.
Preset op een verende schakelaar die een eigen flight mode heeft zodat je hoogte, richting en flap kunt trimmen naar behoeve. Na loslaten gaat hij gewoon weer in de speed mode.

Hmmm. Das wennen denk ik. Speciale reden? Is wel handig voor quick turnaround. Je kunt met alleen links aanvliegen. Enkel voor dlg, of ook elektrisch? Gas op rechts, of dan toch op links?

Dank voor alle replies!
De veer terug op de gas stick is een handige tip. Eens kijken of het ook werkt als ik die enkele keer een model met motor vlieg....
Een lanceer-switch/ -button die de rest overruled kan ook handig zijn.
Ik heb dus wel eens mijn kist in thermiekstand gelanceerd (wel de preset gebruikt), da's niet optimaal.....

Hmmm. Das wennen denk ik. Speciale reden? Is wel handig voor quick turnaround. Je kunt met alleen links aanvliegen. Enkel voor dlg, of ook elektrisch? Gas op rechts, of dan toch op links?

Het is maar hoe je het geleerd hebt. Ik heb vroeger vliegles gegeven op het modelvliegkamp en dan krijg je te maken met leerlingen uit heel Nederland. Het overgrote deel vloog zoals ik . Naar schatting 1/4 vloog singlestick (ailerons en hoogte op rechts) die kon ik ook nog helpen maar die laatste 2 % Uit de buurt van Arnhem deed het nog anders (ailerons op links).Dat was wel erg lastig. Ik ken ook nog 2 vliegers die up en down omgedraaid hebben. Een van hen is al 2x nationaal kampioen F3k geweest.

Eric,

Ik gebruik ook de 10cg en mode 3.

Voor mij werkt het gebruik van de 2 schakelaars linksboven. De 2 standen schakelaar voor de 2 launchmodes en de 3 standenschakelaar voor 2 vliegmodes. Alleen in de voorste stand van de 3 standenschakelaar is de launchschakelaar aktief.
De flap heb ik op de schuifregelaar bij de linkerwijsvinger. De max uitslag vd flap wordt bepaald in de verscillende vliegstanden.

Groet Jeroen

Ik ben zo vrij in dit draadje even een vraag te stellen over de schakelaars van de 10CG.

Ik zou die verende schakelaar tijdens de launch willen gebruiken. Alleen zit die rechts, op de 'H'-positie. Links, op de 'F'-positie zit een 2 standen schakelaar. Deze twee zouden dus omgedraaid moeten worden.
Is dat eenvoudig te doen?
Als ik de zender open lijkt het erop dat ik ze moet lossolderen en daar voel ik niet zo veel voor...

Groet, Patrick

Dank Jeroen.
Da's ook een idee.
De launch schakelaar overruled alles? (flaps weer omhoog, wat de stand van de schuif ook is?)
Je doet niks met de gashendel?

[pakt de handleiding er weer bij en programmeerd een 'nieuw model']

p.s. die verende schakelaar is volgens mij best goed over te zetten.
Van binnen zit ie op een printje dat met een stekker weer aan de rest vast zit...
Ik heb de andere schakelaar niet bekeken, maar het zou me verbazen als het anders is...

Back