Hallo.
Even een vraag m.b.t. de knuppeluitslag bij de heckrotorsturing als de gyro "werkt".
Klinkt waarschijnlijk wat kryptisch, hier de uitleg: Ik ben (nog steeds) mijn heli aan het afmaken, er zit o.a. een helicommand 3a in die ook de heckrotorgyro verzorgd. Ik heb de hele zaak ingesteld zoals men dat voorschrijft, zo ook de max. uitslagen naar links en rechts van de heckrotor, ik bedoel, als de knuppel max. is uitgestuurd is de heckrotor dat ook (uiteraard), zonder dat er iets wringt of aanloopt. Echter, dit is alleen maar zo als ik de gyrowerking op 0% heb staan. Ik kan d.m.v. een schuifregelaar vanaf de zender de gyro tussen 0 en 100% rate instellen, of tussen 0 en 100% HH. Maar, als ik dat doe dan blijkt dat de maximale uitslag van de heckrotor al wordt bereikt als de knuppel pas ergens halverwege is qua totale weg. Dit is dus niet tijdens het vliegen, ik bedoel gewoon, als de heli op een tafeltje staat tijdens het afstellen. Lijkt me niet normaal, het sturen wordt dan volgens mij bar zenuwachtig, of is het zo dat dat tijdens het vliegen, en de gyro dus afwijkingen te verwerken krijgt en daadwerkelijk iets gaat doen, dit weer "normaal" wordt? Of werkt de gyro (in dit geval dus de helicommand) gewoon niet goed?
By the way, het gaat mij bij deze vraag nu even niet om het nut van een helicommand, dat is nu effe een andere discussie. Ik bedoel puur of dit een bekend iets is bij de moderne gyro's; mijn eigen ervaring op dit gebied dateert van zo'n twintig jaar geleden, toen je nog een kastje met daarin een tolletje had wat je hoorde brommen na het starten .....
Even een vraag m.b.t. de knuppeluitslag bij de heckrotorsturing als de gyro "werkt".
Klinkt waarschijnlijk wat kryptisch, hier de uitleg: Ik ben (nog steeds) mijn heli aan het afmaken, er zit o.a. een helicommand 3a in die ook de heckrotorgyro verzorgd. Ik heb de hele zaak ingesteld zoals men dat voorschrijft, zo ook de max. uitslagen naar links en rechts van de heckrotor, ik bedoel, als de knuppel max. is uitgestuurd is de heckrotor dat ook (uiteraard), zonder dat er iets wringt of aanloopt. Echter, dit is alleen maar zo als ik de gyrowerking op 0% heb staan. Ik kan d.m.v. een schuifregelaar vanaf de zender de gyro tussen 0 en 100% rate instellen, of tussen 0 en 100% HH. Maar, als ik dat doe dan blijkt dat de maximale uitslag van de heckrotor al wordt bereikt als de knuppel pas ergens halverwege is qua totale weg. Dit is dus niet tijdens het vliegen, ik bedoel gewoon, als de heli op een tafeltje staat tijdens het afstellen. Lijkt me niet normaal, het sturen wordt dan volgens mij bar zenuwachtig, of is het zo dat dat tijdens het vliegen, en de gyro dus afwijkingen te verwerken krijgt en daadwerkelijk iets gaat doen, dit weer "normaal" wordt? Of werkt de gyro (in dit geval dus de helicommand) gewoon niet goed?
By the way, het gaat mij bij deze vraag nu even niet om het nut van een helicommand, dat is nu effe een andere discussie. Ik bedoel puur of dit een bekend iets is bij de moderne gyro's; mijn eigen ervaring op dit gebied dateert van zo'n twintig jaar geleden, toen je nog een kastje met daarin een tolletje had wat je hoorde brommen na het starten .....
Laatst bewerkt: