Knuppel-uitslag heckrotor i.c.m. gyro?

Hallo.

Even een vraag m.b.t. de knuppeluitslag bij de heckrotorsturing als de gyro "werkt".
Klinkt waarschijnlijk wat kryptisch, hier de uitleg: Ik ben (nog steeds) mijn heli aan het afmaken, er zit o.a. een helicommand 3a in die ook de heckrotorgyro verzorgd. Ik heb de hele zaak ingesteld zoals men dat voorschrijft, zo ook de max. uitslagen naar links en rechts van de heckrotor, ik bedoel, als de knuppel max. is uitgestuurd is de heckrotor dat ook (uiteraard), zonder dat er iets wringt of aanloopt. Echter, dit is alleen maar zo als ik de gyrowerking op 0% heb staan. Ik kan d.m.v. een schuifregelaar vanaf de zender de gyro tussen 0 en 100% rate instellen, of tussen 0 en 100% HH. Maar, als ik dat doe dan blijkt dat de maximale uitslag van de heckrotor al wordt bereikt als de knuppel pas ergens halverwege is qua totale weg. Dit is dus niet tijdens het vliegen, ik bedoel gewoon, als de heli op een tafeltje staat tijdens het afstellen. Lijkt me niet normaal, het sturen wordt dan volgens mij bar zenuwachtig, of is het zo dat dat tijdens het vliegen, en de gyro dus afwijkingen te verwerken krijgt en daadwerkelijk iets gaat doen, dit weer "normaal" wordt? Of werkt de gyro (in dit geval dus de helicommand) gewoon niet goed?

By the way, het gaat mij bij deze vraag nu even niet om het nut van een helicommand, dat is nu effe een andere discussie. Ik bedoel puur of dit een bekend iets is bij de moderne gyro's; mijn eigen ervaring op dit gebied dateert van zo'n twintig jaar geleden, toen je nog een kastje met daarin een tolletje had wat je hoorde brommen na het starten .....

Laatst bewerkt:
Even de algemene technische kennis sticky lezen.

Heading hold: gyro zorgt dat de staart daar gaat staan waar hij volgens de stickuitslag naartoe moet.
Bv, 2 sec vol links houd in dat de staart 90 graden verdraait.
De gyro stuurt de servo gewoon zover mogelijk om daar naartoe te gaan.

Test, verdraai de heli op de tafel maar eens. Je zal zien dat je0 punt er wel is, maar dat de heli verdraait moet worden.

Normal,, dan stuur je recht op de servo.

Bij de weg, gain hoort op een knop. Kun je geen fout maken.
Bij een bepaald toerental, is de gain altijd hetzelfde.
Andrs moet je altijd met de schuif gain gaan afstellen..

Hoi ! In rate mode zal de servo steeds zijn middenpositie houden, maar in HH mode niet. De servo zal wegkruipen totdat de heli in de gewenste stand komt.

Het is dus heel normaal, zolang je de eindpunten goed hebt ingesteld zodat er niks klemloopt gaat het goed.

Maar, als ik dat doe dan blijkt dat de maximale uitslag van de heckrotor al wordt bereikt als de knuppel pas ergens halverwege is qua totale weg. Dit is dus niet tijdens het vliegen, ik bedoel gewoon, als de heli op een tafeltje staat tijdens het afstellen. Lijkt me niet normaal, het sturen wordt dan volgens mij bar zenuwachtig, of is het zo dat dat tijdens het vliegen, en de gyro dus afwijkingen te verwerken krijgt en daadwerkelijk iets gaat doen, dit weer "normaal" wordt?

Je geeft zelf het antwoord al: in de lucht kan de heli vrijelijk op de hekrotor reageren. Op de bouwtafel niet.
In de lucht zal de heli zodra jij stuurt, beginnen met draaien, en ONMIDDELIJK gaat de gyro tegensturen; hij vermindert de hekrotor uitslag.
Dit betekent dat je het "ongecorrigeerde signaal" sterk moet vergroten, anders komt er niks meer bij je servo terecht.

Op de bouwtafel reageert je heli niet op de hekrotor, en stuurt de gyro dus ook (nog) NIET tegen: dat betekent dat het volledige en sterk vergrootte ongecorrigeerde signaal nu bij je servo aan komt. Vandaar dat die al in de hoek staat, ver voordat de stick in de hoek staat.

Bij bijvoorbeeld de allereerste Futaba Piëzo gyro's zoals de G300, stond dit keurig in de manual beschreven overigens.

Groet, Bert

Bij bijvoorbeeld de allereerste Futaba Piëzo gyro's zoals de G300, stond dit keurig in de manual beschreven overigens.

Bedankt voor de antwoorden, kan ik het ding met een gerust hart afmaken.

Voor wat betreft de quote hierboven: zoals ik schreef, toen ik er destijds mee ophield hadden "we" nog van die vierkante doosjes met een gyro-tolletje erin, piëzo kwam nét op, maar heb ik niet meer mee gevlogen. En, ik ben afgelopen weekend op de oldie-meeting in Eibergen geweest, en ben van mening dat we het bij de tijd van "die zwarte doosjes" hadden moeten houden :mrgreen:, ik bedoel, een weekend met oude heli's en oude mensen, ik voelde me weer helemaal thuis :wink:.

Trouwens, ik herinner me nog dat ik destijds nog met de gedachte speelde om als experiment drie heckgyro's te kopen en die op een zodanige manier ten opzichte van elkaar te bevestigen dat je een stabilisatie op drie assen kreeg, dus eigenlijk een voorloper van de Helicommand, en eigenlijk alle huidige stabilisatiesystemen. De reden dat het bij schone gedachten bleef was het feit dat ik al blij was dat ik één gyro kon kopen, laat staan drie, en al helemaal niet omdat het resultaat natuurlijk niet gegarandeerd was. Maar, achteraf bekeken zou dat misschien wel enigszins hebben kunnen werken.

Groet, Jan.

nou, dat zal nog spannend zijn..

zie je nog wel eens op vliegtuigen. gyro op de rol as.
alleen zijn de meeste gyro's op de staart van een heli afgericht, ook qua software.
en de staart van een heli beweegt en reageert vlot.
ga je dus een relatief trage as met een gyro uitrusten, wordt hij wat kritisch
geloof dat er tegenwoordig al aparte gyro's voor zijn

als experiment zou het wel leuk zijn ;-)
3 goedkope gyro'tjes, en eens zien of het een beetje werkt..
aan de andere kant, met de swashmixers tegenwoordig is het verdraait lastig om daar je gyro correctie netjes over alle 3 de servo's te verdelen

En, ik ben afgelopen weekend op de oldie-meeting in Eibergen geweest, en ben van mening dat we het bij de tijd van "die zwarte doosjes" hadden moeten houden :mrgreen:, ik bedoel, een weekend met oude heli's en oude mensen, ik voelde me weer helemaal thuis :wink:.

Ik ben niet zo oud als jij, maar had het niet beter kunnen zeggen....

Trouwens, ik herinner me nog dat ik destijds nog met de gedachte speelde om als experiment drie heckgyro's te kopen en die op een zodanige manier ten opzichte van elkaar te bevestigen dat je een stabilisatie op drie assen kreeg, dus eigenlijk een voorloper van de Helicommand, en eigenlijk alle huidige stabilisatiesystemen. De reden dat het bij schone gedachten bleef was het feit dat ik al blij was dat ik één gyro kon kopen, laat staan drie, en al helemaal niet omdat het resultaat natuurlijk niet gegarandeerd was. Maar, achteraf bekeken zou dat misschien wel enigszins hebben kunnen werken.

Groet, Jan.

Ik heb ergens in 1987 of die kant uit (zat net op de zeevaartschool) een proefopstelling gemaakt met een Kavan gyro (werkte met een potmeter die parallel aan de servo-potmeter geschakeld werd) die een servo aanstuurde, die weer op zijn beurt een potmeter van een tweede servo heen en weer drukte.
Op die manier, en met mechanische mixers, kreeg ik een integrerende actie, ofwel een HH gyro.
Op de labo-tafel werkte dat.... uiteraard in werkelijkheid niet (geen regelsnelheid, krachten vanuit de hekrotor hadden invloed op de regelkring).

Leuk denkwerk, dat wel...

Groet, Bert

Back