Koala K-bar

Discussie in 'Electronica' gestart door Forward18, 7 jun 2015.

  1. Forward18

    Forward18

    Lid geworden:
    18 apr 2013
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Limburg
    Hallo allemaal.

    Ik wil mijn RJX 50n ombouwen naar flybarless.
    Ik moet alleen nog een fbl module.
    Nu is mijn vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met de Koala k-bar...?
    Wil namelijk niet weer 150euro uitgeven aan een v-bar aangezien de k-bar stukken goedkoper is.
    [​IMG]

    Mvg.Forward:)
     
  2. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey Forward , ik heb deze Kbar inderdaad in gebruik op een Align600 ( oefenheli ) die ik ook flybarless heb gemaakt ( kop van een RJX600 ) en kan alleen maar zeggen dat mijn combinatie ineens perfect vloog .
    Wat het gaat doen op een nitroheli kan ik echter niet inschatten.
    Voor mijn 2 nieuwe RJX 600 heli's vertrouw ik toch nog op de real Vbar .

    Grtjs Blitske
     
  3. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Dit topic zou meteen gesloten moeten worden.

    mvg. Freddie
     
  4. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Dit blijf je altijd houden Freddie. Kijk maar eens op de site van Mikado:

    http://shop.mikado-heli.de/Notice-V...o_e&SessionId=&a=catalog&t=8076&c=8076&p=8076

    Daar geven ze aan dat de VBar Neo ook al gekopieerd dreigt te worden:

    "Dear Customers and Business Partners, today we have to inform you about a necessary business decision regarding VBar NEO:


    After careful consideration and with deep regret for our loyal customers and business partners we have decided to postpone the release of VBar NEO for other radio systems for at least one more month.


    The reason for our decision is the Asian practice of copying products: Mini VBar and VBar have been copied on a large scale in the past, and brought to market at dumping prices. Of course we fight these scheming with all might. But even with international patents, we cannot effectively and economically stop both production and distribution of these copies, even through large and well known trading web sites.


    We have reason to believe that attempts are being made again to copy our current products."
     
  5. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Klopt Joop zul je altijd blijven houden:(
    Had het ook al gelezen over de NEO, echt jammer dat dit nodig is.
    Had trouwens van de leiding van het MBF ook anders verwacht, maar helaas.

    Veel plezier op de meeting Joop, ik kan er helaas niet bij zijn.

    mvg. Freddie
     
  6. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Aandelen in mikado Freddy?

    Het gebeurd nou eenmaal en het is verkrijgbaar, dus ik snap niet waarom je hier zo op tegen bent Freddy, ik heb 2 vbar (fullsize en mini) en ik heb 1 kbar.. ik kan zeggen dat er intern qua printplaten wel degelijk verschillen zitten aan de kbar of de miniV.. het vliegt ook anders, het gebruikt dezelfde software en er zal hier en daar wat gecloned zijn.. maar alles in de wereld wordt gecloned van een origineel. Mensen die "kwaliteit " of service willen kopen wel een vbar andere die willen besparen kopen een kbar..
    Heel grappig allemaal dat het gesloten moet worden maar ook een beetje hypocriet(ben ik ook best vaak dus no offense) maar een Rescue functie, op welke manier dan ook, is ook niet door mikado verzonnen of denk je soms van wel? Ook gewoon goed gejat.. prima!!
    Ik maak me er in ieder geval minder druk om dan jij en ik besluit voor mezelf wat ik wel of niet koop.. merk of goedkoop, ik ben qua lipo's bijvoorbeeld al terug gekomen op het feit dat een goedkope ook prima is en komt er dus bij mij alleen nog "merk" in en dat iemand anders het wel gebruikt zal me echt een rotzorg zijn.. ook als er hier over gepraat wordt.. who cares!! ik wil bijv ook graag topspul als xnova op mijn heli.. daarover gesproken heb ik de 1860kv op de 360 size zitten, na wat mail wisselingen met Jachim van Xnova vertelde hij mij dat kontronik(A+ merk) koby een No go is, die branden af bij high kv motors, maar dat de hobbywing platinum pro v3 50a de esc was om voor te gaan.. al hun testpiloten beviel die het beste.. hobbywing, ook zo'n veredeld clone merk van weleer... nu zitten ze er toch prima bij.. en als jij denkt dat er daar geen geclonede delen in zitten vind ik je heel naïef.. maar vooral laat iedereen toch lekker advies vragen, dood zwijgen is ook zo raar, beetje katholiek ook.. zolang we er niet over praten...
    heel veel mensen doen het toch en bijna iedereen heeft wel met iets van dat goedkope rotspul ervaring.. het is aan jou of je advies geeft.. schreeuwen over het sluiten van een bepaald topic omdat wat dan ook vind ik een beetje kinderachtig.. haal de volgende keer gewoon je neus op en sla zo'n topic over..
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2015
    Ralphie en Dikke Miel vinden dit leuk.
  7. Forward18

    Forward18

    Lid geworden:
    18 apr 2013
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Limburg
    Vind ik ook Serge....
    Mag ik geen vragen stellen over goedkopere spullen of zie ik dat verkeerd...?:cool:
    Nou hoor ik geen grove minpunten over de kbar dus so what.
     
  8. Stijn.B

    Stijn.B

    Lid geworden:
    6 jun 2012
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Zaltbommel
    Kbar's zijn opzich prima voor het kleine spul (lees niet gevaarlijk). Het punt van een Kbar is, het vliegt tof, maar de quality check zuigt gewoon. Een 450 kun je er opzich prima mee vliegen. maar een 600 of 700, dan ben je naar mijn mening gewoon dom/gevaarlijk bezig (je leest voordurend op HF dat deze dingen er zonder rede opeens mee stoppen). Het blijft natuurlijk een eigen keuze, maar ik raad je sterk af om een KBar op een 600 te zetten (en al helemaal een nitro).
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Moet mbf hier iets mee?

    ik snap de pro mikado insteek.. echt..
    maar dan moet ik ook ieder topic over de hk heli's dicht gooien.
    is immers van align gejat. kds topics zouden ook grotendeels dicht gaan.
    sterker. blijven maar weinig topics over.

    leuker: align jat er ook vrolijk op los. aansturing hier.. dfc kop daar..
    100% origineel? ik weet een paar merken. maar dan hebben we hier eigenlijk geen helihoek meer..

    illegaal is anders. dan gaat het meteen dicht etc.
    maar dit is blijkbaar niet illegaal, anders had mikado die gasten allang de nek omgedraait.
    blijkbaar zit er iets in de octrooien/patenten niet goed. of ze hebben het in china laten maken, daar kopieren ze alles wat binnenkomt.
    dat weet je als je daar zaken mee gaat doen..

    ook ik ben pro ontwerpende partij..
    maar ga eens uitzoeken wat allemaal niet ooit eens is gejat?
    waar ligt die grens dan, als mbf die grens moet gaan trekken?
    ik kan die grens iig niet helder krijgen. mbf is geen algehele octrooien en patenten database.
    die discussie wil ik gewoon bij de gene houden die er echt last van heeft, de ontwerper.
    hij heeft zijn rechtzaken, komen die uit zoals hij wil, gaat het jattende bedrijf vanzelf weg.
    en die producten hebben dan geen ondersteuning meer, reservedelen etc.
     
    Dikke Miel en servor1986 vinden dit leuk.
  10. Freddie1

    Freddie1

    Lid geworden:
    19 sep 2010
    Berichten:
    847
    Locatie:
    't Harde
    Ik heb gezegd hoe ik er over denk, een ieder moet maar voor zich zelf bepalen wat die er van vind.

    mvg. Freddie
     
  11. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Ga gelijk voor wat meer kwaliteit.. blijf van die klonen af.
    Op facebook staat nog een beastx voor 8 tientjes

    4 Beta
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik verkoop een kleine Rex met AR7200BX,
    sloop hem eruit en verkoop hem weer met een kloon,
    ... was maar zo n idee.
     
  13. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
    Na een aantal strakke vluchten met mijn kds 450 met mini kbar, ineens een crash tijdens optoeren, viel spontaan om naar rechts, iemand een idee?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    licht er een beetje aan.
    vrij vaak houden piloten de swash niet in de gaten nadat ze de heli hebben neergezet, teruglopen, hun pilootpositie innemen en optoeren.
    tijdens het optoeren worden verschillende frequenties gepasseerd, waar normaal de stabilisatie geen last van heeft.
    maar soms valt zo'n frequentie samen met "iets" in de stabilisatie, en denkt deze dat er gecorrigeert moet worden.
    dus dan trekt de swash scheef tijdens optoeren
    zie je dat niet, ga je pitch geven, en op het moment dat de heli los wil komen zal hij meteen ergens heen knallen.
    daarom moet je altijd sturen als de rotor draait. swash rechtsturen.
    bij vrij lage toerentallen kan de heli nog omgaan door een swash scheeftrekactie, optoerend of aftoerend.

    kan ook een algemeen trillingsding zijn.
    kabel te strak, of tussen de sensor gekropen.
    opeens een compleet ander trillingsbeeld volgens de stabilisatie. en corrigeert iets wat niet gecorrigeerd moet worden.
    zijn "0" bewegingsbeeld is dan niet correct meer, dankzij de trilling.

    het is een hardware ding iig. software is gewoon software.
    al zit er volgens mij wel ergens een parameter in waarmee je het gedrag tijdens optoeren kan beinvloeden..
    maar dat weet ik ff niet meer zeker.
    lang geleden dat ik mn vbars heb ingesteld.
     
  15. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
    Dank je voor de reactie, het gebeurde nadat ik het toerental met plusminus 10% verhoogd had, alleen verwachte ik als ik deze terug zet het niet meer gebeurde. Maar op de testbank doet hij dit bij het naderen van zijn eind toerental steeds weer, ook als swachplate recht begint.
    Ik denk/ hoop zelf aan een toerental trilling, dus ik ga zoeken of ik het exacte oude toerental nog terug kan vinden door lineair op te toeren.
    Of mijn mini kbar van 20 euro is spontaan stuk, maar doet alles nog wat ie moet doen en ook aan de computer aangesloten kom ik geen rare dingen tegen. Maar bedankt dat je even meedenkt, top!
    Gr Theo.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ik weet niet hoe jouw "testbank" eruit ziet, maar dat verramponeert de trillingshuishouding stevig.
    wie weet komt het juist door die testbank..

    meestal gaat het om hoogfrequente trilling.
    niet de hoofdas of kop.

    maar wel de motor
    aandrijving richting staart
    snaar of torque tube zelf
    onbalans in staartbladen (grote kanshebber)
    lagers, kromme assen...

    als gevolg, als er een kabel tussen sensor en frame is gefrommeld, gaat de trilling uit het frame (=motor) rechtstreeks de unit in. dan heeft de dempende tape geen nut meer.
    als een kabel strak staat, idem.

    Kan ook zijn dat er ergens een schroef losgerammelt is in het frame.
    dan trilt de boel net ff anders. misschien problematisch.

    Of je gooit er een dik foamtape onder.
    niet zo'n suf tesa strip ding. dat dempt voor geen meter.
    gewoon echt een wat dikkere foamtape.

    ik heb een dergelijk probleem op mijn trex 600 eens opgelost door 2x 5gram balanceerlood op de sensor te plakken.
    deze is daarna natuurlijk 10 gram zwaarder, maar komt als gevolg ook minder snel van zijn plek.
    zodoende ook minder trillingsgevoelig.
    moet er wel een tape onder zitten wat toestaat dat frame en unit los van elkaar een beetje bewegen.
    bij die brandstof machines heb ik een dik tape, staalplaatje, en nog eens dik tape eronder.

    die 600 heb ik op een gegeven moment uitgerust met vonkontsteking.
    dan veranderd het volledige gedrag van de motor, ook qua trilling.
    de eerste paar vluchten wilde de vbar constant rechtsaf, en heb ik dus handmatig steeds links moeten corrigeren.
    maar het vloog wel.
    daarna dat lood erop. en toen deed hij het weer goed.

    gewoon die swash goed in de gaten houden tijdens optoeren.
    en recht sturen.
    zolang jij de swash recht stuurt alsof je al vliegt, kan hij je bijna niet verrassen.
    wel opletten, als de swash alle kanten op vliegt uit zichzelf, moet je het niet in trilling zoeken, dan verwacht ik eerder dat er iets aan de unit niet goed is.
    ik heb het best vaak gehad, vroegah met de staartgyro's, later met stabilisaties, meestal als het over trilling gaat zakt de swash 1 kant op.
    soms vlot, soms rustig. maar niet uit zichzelf letterlijk alle kanten op.
     
  17. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
    Hoi, schuim en bedrading is ok, het vreemde is dat hij wel tien perfecte vluchten heeft gemaakt en zo naar het verwisselen van tweede naar derde lipo ineens dit gedrag vertoonde.( maar wel na veranderen rotorsnelheid).
    Eerst dacht ik door de wind.
    Maar na dat ik de hoofdas en featheringshaft had vervangen omdat deze krom waren zag ik op de “testbank” dat hij ineens naar rechts trok.
    Maar ik ga het een en ander checken zoals je aangeeft.
    Ik laat het weten als ik er uit kom, bedankt.
    Gr Theo
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    9 van de 10 keer gaat het om hoogfrequent wat op dezelfde frequentie als de gyro's komt te zitten..
    en waardoor de die ene gyro denkt dat er een beweging is

    pak voor de grap eens een stuk lood. tape het eens aan de unit vast. mag best een zwaar stuk zijn (10 gram of meer)
    is maar even voor de test.
    helpt het, kun je de boel origineel maken. zo niet, nog meer zoeken.
    ik weet wel dat ik er toendertijd verschrikkelijk lang mee bezig was..

    daarbij, Stel, in de lucht gaat het toerental omhoog door een stuk dalen oid, wil je ook niet dat hij opeens opzij gaat trekken
     
  19. Tplane

    Tplane

    Lid geworden:
    5 jun 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Warnsveld
    Ik ga hem eerst zondag uit de rood witte md500 fuselage halen en even op zijn standaard poten zetten, kan ik A overal beter bij en B kan er minder stuk gaan. Fuselage is aan een kant van het houten frame los gekomen en geeft veel beweging.
    Bladetracking was niet helemaal 100% meer, ( inmiddels ok). Ga een stukje lood proberen.
    Bedankt zover.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    vergeet niet dat die romp de volledige trillingshuishouding veranderd.
    als hij er toch uit moet, kun je mooi ff zonder testen.
    maar ga er niet automatisch van uit dat het goed zou moeten zijn met romp erom.

    en dan nog: bij optoeren goed op de swash letten, rechtsturen.
    vaak na de eerste keer loskomen bleef het bij mij toendertijd goed gaan.
    maar wel opletten bij optoeren, en opletten dat hij in vlucht niet verloopt.
     

Deel Deze Pagina