Kobuz 3 (SZD-21)

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door PapaHotel, 26 dec 2020.

  1. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]
    Dit lijkt me een leuk project voor deze lange kerstvakantie. Best een flinke zwever van bijna 3m spanwijdte, het wordt full-time printen voor een week (of meer?).
    SZD-21-2B „Kobuz 3“ – 3DLabPrint

    Ik ben van plan om alleen de romp en de staartdelen te printen. Hoofdvleugel wil ik zelf maken met schuim en glasvezel.

    Jammer dat je de stl's niet vooraf kan bekijken. Ik ken de modellen van 3D-Lab wel maar deze is van een onafhankelijke ontwerper. Heeft iemand hier ervaring mee?
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2020
    coen_l vindt dit leuk.
  2. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Twee Ender3's full-time aan het werk geweest
    photo_2020-12-27_21-36-08.jpg
    Ter referentie mijn zender er achter gezet, het wordt een joekel.
     
  3. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Uit luiigheid heb ik de meegeleverde GCode bestanden gebruikt. Er is veel stringing door een combinatie van hoge temperatuur en te zuinig ingestelde retract afstand. Niet zo goed voor de sterkte maar verder stoort het (visueel) niet omdat het allemaal aan de binnenkant blijft.


    Verder zien de stl bestanden er redelijk uit al zouden sommige dingen handiger hadden gekund. Er zijn het en der ook wat slordigheden te zien zoals sommige binnenribben die het buitenoppervlak raken. Geen idee of het in de praktijk ook voor problemen gaat zorgen.
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    Dat wordt een grote en ook mooi!

    Let op met stringing. Als dat teveel is is er grote kans op materiaal tekort bij de start van een nieuwe laag. Hierdoor heb je grote kans dat je zwakke onderdelen krijgt. Als ik je mag adviseren: Als je een test print maakt en na veel kleine stukjes de print stoppen. Liefs als er veel retractions zijn geweest. Vervolgens met een schuifmaat de wanddikte meten. Bij de start, tussen in en op het einde van de laag meten. Als de maat overal het zelfs is is het goed. Als het bij de start dunner is dan de settings aanpassen.

    Ik ben, met normaal filament, nog al huiverig voor stringing. Voor LW-PLA geldt het zelfde maar kun je stringing niet voorkomen.

    Succes met de bouw, erg leuk!

    Groet,
    Coen
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2020
  5. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt, her en der zijn er plekken te zien met te weinig materiaal. Een beetje geïmpregneerd met secondelijm maar het is niet echt mooi allemaal. Ik zal de rest van de segmenten zelf maar even door de slicer halen.


    Intussen heb ik berekend dat alleen voor de romp bijna 1.5 kilo aan filament nodig is. Dat gaat niet lukken met de voorraden thuis. Ik ben begonnen met licht grijs van HK waar ik altijd tevreden ben geweest. Ze hebben het alleen niet meer op voorraad. Ik heb nog een kilo wit van Real Filament van 123d maar het is echt onbruikbaar hiervoor. We zullen zien hoever ik kom met de grijze, intussen moet ik iets leverbaars vinden die daarop lijkt.
     
  6. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    Nog even gekeken naar de te verwachten vleugelbelasting.

    Volgens de documentatie van het model:
    Schaal 1:5
    Vleugeloppervlak: 56 dm2
    Print gewicht: 3200 g (romp 1000g, staart 400g, vleugels 1800g)
    Schatting totaalgewicht 3800 g (incl. lood, accu, besturing)
    Vleugelbelasting: 68 g/dm2​

    Het origineel:
    Vleugeloppervlak: 13.5 m2
    Gewicht: 390 kg
    Vleugelbelasting: 289 g/dm2​


    Een paar simplistische berekeningen met 100 km/h (iets tussen de overtrek- en kruissnelheid) als referentie voor het origineel…
    Equivalente schaalsnelheid = Originele snelheid / Sqrt(Schaal)
    Schaalsnelheid = 100 / sqrt(5) = 44 km/h = 12.5 m/s​
    Geschatte vliegsnelheid [m/s] = 1,7 x sqrt(vleugelbelasting [g/dm2])
    Vliegsnelheid = 1.7 * sqrt(68) = 14 m/s = 50 km/h​
    Het zal dus 13% sneller moeten vliegen dan de schaalsnelheid. Geen ramp maar liever niet natuurlijk met zo een kwetsbare constructie.


    We kunnen het ook kijken hoe zwaar het zou moeten worden:
    Gewenste vleugelbelasting = Originele vleugelbelasting x schaalfactor
    Gewenste vleugelbelasting = 289 * 1 / 5 = 58 g/dm2​
    Of, gewenst gewicht = Originele gewicht x schaalfactor^3
    Gewenst gewicht = 380 * 1 / (5*5*5) = 3 kg​
    Geschatte gewicht van 3.8 kg is dus 25% te veel t.o.v. wat je zou willen bij dit 1 op 5 model.


    Hopelijk kan er straks wat gewicht bespaard worden met schuim+glas vleugels. Het moet geen probleem zijn om de vleugels in de buurt van een kilo te houden ipv de 1.8 kg geprinte exemplaren. Door het stabilo ook te baggen kunnen er ook wat grammetjes van de staart bespaard worden waardoor ook minder lood nodig zal zijn. Misschien vliegt het straks nog goed ook.
     
  7. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    photo_2020-12-31_00-47-24.jpg

    Romp met staartdelen zijn geprint en gewogen. Lichtgrijs was helaas vroegtijdig op, de rest van de staart is donkergrijs geworden en de kap wit.

    Eerdere gewichtsinschatting blijkt aardig te kloppen. Vooral de staartdelen zijn onevenredig zwaar, er moet straks enorm veel lood in de neus.

    1022 g Romp
    177 g Kielvlak + richtingsroer
    192 g Stabilo + hoogteroer
    + -----------------
    1391 g Romp totaal


    photo_2020-12-31_00-42-37.jpg
    photo_2020-12-31_00-42-22.jpg
     
  8. Laurentius26

    Laurentius26

    Lid geworden:
    21 mei 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Diemen
    Lang geleden maar ik ben toch benieuwd hoe het is afgelopen aangezien ik de Kobuz 3 nu aan het printen ben en geheel met de vleugels. Ook de Hacker glider conversion kit ga ik gebruiken. Hoe ging het met vliegen? Is het er ooit van gekomen?

    Misschien moeten er wel 2 4s accu's van 3000mah in de neus hehe, maak me wel een beetje zorgen om de staart inderdaad.
     

Deel Deze Pagina