ik vraag me af waar ik gaten in me body zal gaan maken zodat de motor beter gekoelt wordt het gaat om deze kap :arrow:
Best zo recht mogelijk voor je cilinder-koelkop en zorg er best ook voor dat je luchtfilter genoeg koele lucht krijgt.
Ik heb het bij mij met een cutter mes gesneden heb ook al van mensen gehoord een passer te gebruiken maar vindt persoonlijk dat 4 kant minder opvalt .Zijramen gaan ook maar dan krijg je geen directe luchtstroom op je koelkop maar het kan voldoende zijn. Ik zou dit niet doen maar het is wel verekte handig om te tanken .
een rond gat kan je maken met een gaten boor (is te koop bij elke bouwmarkt ) het voor deel daarvan is. dat het gat minder snel inscheurt na het boren wel even een scheurpapiertje er langs halen. en ik zou er ook een maken (indien mogelijk) om te tanken.
Of met een dremel, of met een speciaal daarvoor gemaakt apparaatje: een soort passer met een mesje eraan...
jep, ik doe dat soort gingen ook met de dremel. gaat heel makkelijk en kan net zo precies als je zelf wilt. het kost enige handvastheid, maar met een beetje gedult wordt het heel netjes. in de gamma bij ons in de buurd hebben ze een dremel in de aanbieding voor 18 euro. het is weliswaar van iets mindere kwaliteit maar zal wel goed genoeg zijn voor dit soort klusjes. groeten, thomas
zorg wel dat je geen scherpe hoeken maakt, die gaan snel scheuren in de hoeken van de open gezaagde kanten.
En als je wilt investeren zodat je bij je volgende body (?) ook meteen de boel in orde kan maken: Een lexan-gaten-maker (geeft perfecte ronde gaten (tot een milimeter of 14) De 'passer' met mes. (zie http://www.pkracing.nl/bodypartlist.jsp) Een lexan schaar (met iets ronde bek) http://www.modelsport.nl/webshop/shopping/details.php?id=233 (kun je mooi rond mee knippen)
Dremel, of beter een proxxon , met een freesje, dat gaat wel zo mooi, en dan ff afwerken , met het ronde schuur gevalletje, echt perfect.... Met het afwerken maak je mooie rondingen, en blijft alles heel, terwijl je toch hele aparte vormen kan maken!
en achteraan een groter gat omdat warme lucht meer plaats innemt dan koude... ben niet zeker maar dacht dit gelezen te hebben, kijk het wel ff na
Het is zeker niet onverstandig om de oppervlakte van de opening achter groter te maken, daarvoor hoeft het gat niet per se groter te zijn. Het heeft ook al erg veel nut om een stuk van de onderkant van de achterkant van je auto weg te halen, dat doet men bij electro standaard en voorkomt overstuur.
Om dit voor elkaar te krijgen zal je dus altijd een gat in je voorruit moeten maken... Mooi is het niet, maar in veel gevallen wel noodzakelijk. Aangezien het luchtfilter vaak vlakbij de koelkop zit, zal daar automatisch dan ook een luchtstroom langsop gaan. Uiteraard niet vergeten om er voor te zorgen dat de warme lucht ook uit je auto kan (dus ook gat aan achterzijde maken)...
Geen gat in de achterkant van je auto zorgt voor lift van de achter wielen dus minder downforce en slechteren rij eigenschappen. Gat in de voorkant en een gat in de achterkant omdat de lucht weer uit de auto wil.
Dit inscheuren komt omdat er "spanning" in het lexan komt na het snijden... Daarom bij voorkeur dan ook ronde gaten in je auto maken... Ik heb zelf een rond gat in de voorruit gemaakt, recht voor de koelkop. Beide zijramen aan de voorkant zijn er uit gehaald zodat ik bij de tank kan komen en bij de trekstarter (indien nodig)... In de achterruit heb ik een ovaal gat gemaakt, wat voor een deel onder de achterspoiler zit (en dus niet opvalt)... Door de luchtstroom over het dak en langs de spoiler moet er extra warme lucht uit de auto gezogen worden... Temperatuur buiten gaat nu langzaam omhoog, als de auto niet koel genoeg blijft dan modificeer ik de kap nog wel wat verder...