koelfan probleem

hallo ik heb sinds kort een R50 titan, met os50hyper, heb m netjes en rustig gebouwd en wilde toen hij af was gaan starten, er ging iets niet helemaal goed en alles liep stroef, wat bleek,...de koelfan was losgekomen en helemaal omhoog, de schroefdraad van de fan was kapot gedraait, heb niet lomp lopen rossen of iets dergelijks, maar alles los gehaald en dat bleek dus te zijn gebeurt.

nieuwe fan besteld, gemonteerd met de tandeborstel in het gat bij de carb, goed strak aan gedraait en loctite op de moer, ook goed stak aan gedraait, wilde net starten, motor liep heel eventjes en toen sloeg ie weer af, wilde ff opnieuw starten en t zelfde probleem!!

hoe kan dat? iemand er ervaring mee? ben meteen gestopt dus ik hoop de de fan heel is...

Eerst de fan aantrekken, moer losdraaien en daarna locken? De koppeling loopt ook mooi vrij in de bel? Misschien wat foto's posten van de fan, shims en alle toebehoren om te zien of je niets over het hoofd hebt gezien.

Ik kan je van het weekend wel even komen helpen als het moet Bart.

Set NOOOOOIT je koelfan vast door de zuiger met wat dan ook te blokkeren !!!!!
Ook geen officiele pistonlockers. Die zetten een te grote druk op de zuiger, op een te klein oppervlak.
Je hebt een grote kans om iets te beschadigen. Het hoeft maar een heel klein beetje de perfecte rondingen aan te tasten en je draait je motor aan gort.
Lock daarentegen de krukas met BV deze locktool.

b_3056.jpg

- Dan je fan er op schroeven.
- Dan Locktide op de schroefdraad die nog blank is.
- Schroef hiermee Prop Nut Tool vastzetten door je Fan te locken, niet de zuiger.
- Laten drogen

Ik had vaker hetzelfde probleem. En zo velen met mij.
Het komt ook vaker voor bij Hydro-locks en een sterke starter.
De hydro-lock zorgt voor een sterke compressie een de sterke startmotor gaat door.
Het enige wat dan nog beweegt is je fan.

Dit is de oplosssing die velen gebruiken, ik ook al jaren.

P.S.
De shim tussen de fan en motor weg laten. Hierdoor zit de fan TE hoog in de clutchbell.
Even zoeken op het forum en je vind er veel oude posts over.

Laatst bewerkt:
zoeken op dit forum is vaak een ramp en je krijgt zoveel info die vaak niet relevant is dat ik dacht ff de vraag zo te stellen,...

idd walter dat is wat er gebeurt dacht ik ook al,...

die shim is dat dat hele kleine dunne plaatje? of die ring?

iig bedankt kerels, peter ik spreek je vanavond wel ff op msn.

zoeken op dit forum is vaak een ramp en je krijgt zoveel info die vaak niet relevant is dat ik dacht ff de vraag zo te stellen,...
Snappik, gaat sneller en je hebt info die niet 3 jaar oud is.
En daarom heb ik je ook een volledig antwoord gegeven.

Die ring die bij de motor geleverd wordt om tussen de motor en de koelvin te plaatsen.
Die moet je wel laten. De fan past dan mooier in de clutchbell.

ok straks thuis ff kijken of de fan nog bruikbaar is, maar moet die ring die bij de motor zit eerst op de as dan de fan en dan de moer of eerst de fan dan de ring en dan de bout...

en die shim, dat is toch een flinterdun plaatje,...

ok straks thuis ff kijken of de fan nog bruikbaar is, maar moet die ring die bij de motor zit eerst op de as dan de fan en dan de moer of eerst de fan dan de ring en dan de bout...
en die shim, dat is toch een flinterdun plaatje,...

Helemaal geen ring !!!
(Maar in de handleiding staat: Ring om de as, dan de fan, dan de moer.)

En ja, een shim is een filterdun plaatje wat in de motorkop zit.
Ik werd alleen even verleid om shim te zeggen door de opmerking van Amstel76 omdat ik dacht dat hij de ring bedoelde. Shim variaties gebruik je namelijk eigenlijk alleen bij een 90 size motor.

bartjuuuhhh: Een nieuwe motor doet dit ook vaker (De fan lostikken), omdat de ontbranding soms te vroeg komt door de hogere compressie van een nieuwe motor, en dan de motor laat omdraaien qua richting en die schroeft dan netjes de fan los ;) Zoals Walter zei vastdraaien, en het probleem is over als je motor is ingelopen. Ik startte de (nieuwe) motor overigens met een slag minder op de hoofdnaald, en als tie dan warm was pas meet peut geven. Dan is de kans minder groot dat hij reversed...

Succes!

Ton.

ok, nou ja, heb ff verder gekeken en de onderste lager van de starter shaft is ook omhoog gekomen, en hierdoor is het lagerhuis stuk nu, zal dus een nieuw frame bestellen, beter t zekere voor t onzekere,... wel jammer!

Heel vaak voorkomed probleem bij de raptor....
OPLOSSING:
karter eraf halen.. pen in de krukas en muur en muur vast zetten!!!!

Groeten Johan.

Moet echt MUUR vast zitten... anders slaat hij op den duur los... en inderdaad..zuiger niet blokkeren, maar de krukas wel. (word zelf door YS en OS geadviseerd)

Als je hulp nodig hebt, laat het horen... ik kom uit her noorden.

Ik heb, zoals al door Walter gesuggereerd, de moer vastgezet terwijl ik de koelfan vasthad met een zelfgemaakte tool... Dat werkt perfecto. Om bokken te voorkomen kun je ook tijdens het starten de plug een slagje losdraaien, als tie dan loopt draai je hem weer vast.

wellicht dat iets losdraaien van de glowplug is nog wel een waardevolle tip in dit gebeuren, en had begrepen dat de koelfan van quick uk zichzelf ook vastklemde met aandraaien... iemand daar ervaring mee?

heb inmiddels zon soort tool gemaakt, zoals op raptortechnique staat beschreven, maar kwam erachter dat t frame ook stuk was (startershaftbearing house) heb bij rcheliparts een nieuwe besteld en lekker snel binnen, allen wees tjerk mij gister op de jvs mod, ga die er ook maar tussen stoppen maar die moet ik nog ff bestellen, iemand daar ervaring mee???

alvast thankz

Bart ik heb aleen maar een quick uk op me hyper gehad en nooit gehad dat ie los kwam . gewoon cabaratuur eraf. met tandenborstel .en heel vast aandraaien met lock natuurlijk. zal er vaker op letten niet leuk dit soort grappen .dat is echt pech hebben . maar wat je al zegt. quik uk zal wel beter zijn. want je doet het zelfde als mij. suc6 den

Back