Koeling Calmato SP 1400 Elektro

Ik heb onlangs een Calmato Sp 1400 gekocht, en deze week van het eerst gevlogen. De motor trekt 45 A over een 60 A Multiplex regelaar op een 3S1P4000 mAh Lipo accu. Op zich niets mis mee, vliegt als een speer, alleen na een goede minuut begon de motor veel langzamer te lopen. Op de grond bleek de regelaar veel te warm en heeft deze de stroom teruggeregeld. Als je nu naar het ontwerp kijkt, zitten er helemaal geen koelopeningen in de neus en het motorschot. Daar ik toestelen vaak test 'af fabriek' om daar artikelen over teschrijven was me dit al opgevallen, maar had ik het model opzelttelijk gebouwd zoals bedoeld. Thuis heb ik onder motor een groot sleufgat gefreesd in de motorkap en het motorschot, en aan de onderzijde, achter de vleugel folie weggehaald over de eerste opening in de bodem om zo weer lucht af te voeren. Na een volgende testvlucht bleef alles nu keurig lopen.
DE LES: VOOZIE ALTIJD KOELOPENINGEN IN DIT (EN ANDERE) MODELLEN.

Er zijn meer draadjes over elektro Calmato's geweest maar kan me niet herinneren dat deze problematiek naar boven kwam. Weet je zeker dat de regelaar terugregelde en het niet een matige accu was die in de knieën ging? Of is dit een andere, nieuwer Calmato type? Elco's worden warm/heet/kapot van te lange accudraden maar daarvoor is Calmato niet groot genoeg.

Los daarvan, de tip is terecht, hoe meer koeling, hoe beter, altijd.
Metingen en tips voor betere koeling:
www.mgm-compro.com
-> land kiezen
-> tech.info
-> controller cooling in models

Ook leuk
-> How to prevent sparking when connecting batteries.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back