koeling electro motor

• Topicstarter Topicstarter Kasper
  • Startdatum Startdatum
K

Kasper

Guest
hoi ik heb een speedboot en als ik 1 accu van 2400 mah leeg heb gevaren is mijn motortje gloeiend heet is hier wat aan te doen? en is er mischien een systeem voor koeling? ik ben benieuwd

Koeling

Hallo, heetgebakerde Johan. :lol:
Koelingsmethoden:
1) Meer voor werkschepen en zo: Computerventilator aansluiten op bootaccu en de motor koelblazen
2) Er zijn koelunits in de handel. Ze bestaan uit een aluminium pijp die een aantal keer om de motor is gewonden. Aan de ene kant een stukje siliconenslang vastmaken voor de koelwater-inlaat, aan de andere kant eenzelfde stuk slang voor de koelwater-uitlaat. De inlaat is een stukje alu pijp wat achter de schroef of in ieder geval onder de romp uitsteekt. De uitlaat is weer een stukje alupijp, wat 'ergens' (boven de waterspiegel!) uit de boot komt.Door de snelheid van de boot wordt er water door het systeem geperst, om het motortje heen, wat op deze manier gekoeld wordt. Redelijk effectief. Kijk eens bij de jongens van Extreme Boats voor afbeeldingen, of vraag aan Powerpete.
Groet
Roel

koelen inderdaad op de manier die Roel geschetst heeft en toch een maatje kleinere schroef eronder, je zult je verbazen dat je dan harder gaat........Peet...............8)

en die aluminium pijp die om de motor zit kan je ook gewoon zelf eromheen buigen... dan pak je gewoon een dikke batterij(size D) en dan draai je het buisje er gewoon omheen.. want dan past het mooi strak om het huis van de motor heen...
EdWiN :?

yup zoe doe ik dat ook, remleiding van een auto bijvoorbeeld om iets heen wikkelen wat iets kleinere diameter heeft dan de elektro motor, het veert altijd ietsje terug en het klemt dan lekker om de motor heen----> contact oppervlak groter dus meer warmtewisseling ( tut tut wat een taalgebruik) aansluiten als hierboven genoemd!! succes!!

grtjzz sander

oke dankje wel en heeft iemand ook maten en modelen hoever het pijpje onder de boot uit moet komen en op welke plek? en knikt de het pijpje ook snel als je het gaat buigen? of is daar ook nog een oplossing voor?

als je het ergens omheen wikkelt valt het wel wat mee met doorknikken, hangt ook een beetje vanaf hoe zacht het materiaal is, aluminium laat zich gemakkelijk buigen net zoals remleiding, als de wand maar niet te dik is. als je uit de losse hand gaat buigen, dan stop ik het pijpje meestal vol met fijn zand en dan de uiteinden goed afplakken, voorkomt meestal wel doorbuigen.... goon wat oefenen, hee tis maar een buisje 8)

volgens mij moet je het buisje diagonaal afzagen/slijpen en het puntje moet net onder de spiegel uitsteken zodat het water "schept"
niet teveel want dat is weerstand. als je een oppervlakteschroef hebt kan die ook achter de schroef, die perst het water dan in het buisje,

http://host19.ipowerweb.com/~xtremerc/phpBB/viewtopic.php?t=214&sid=e82f7d9ef134a6b2862c9c0e3df4a8dc

dit is ff een fotootje van een waterinlaat, misschien wat onduidelijk, maar toch...

heeft iemand er ook een tekening van die waterkoeling
wand ik met het nog ff inbouwen voor me regelaar

mzzls raymon

Powerpete zei:
koelen inderdaad op de manier die Roel geschetst heeft en toch een maatje kleinere schroef eronder, je zult je verbazen dat je dan harder gaat........Peet...............8)

met een kleinere schroef gaat m'n boot juist trager met een prop van 1 mm groter gaat ie 5 km/h rapper en met een kleinere heb ik alleen meer opspattend water

Kasper zei:
oke dankje wel en heeft iemand ook maten en modelen hoever het pijpje onder de boot uit moet komen en op welke plek? en knikt de het pijpje ook snel als je het gaat buigen? of is daar ook nog een oplossing voor?

achter je schroef heb je meer stuwkracht dus gaat het water sneller door je buis lopen en gaat ie rapper koelen dus beste is achter je schroef

Doorknikken van de Alu-buis is te voorkomen door er zilverzand of een ander fijn zand (vogelkooi-zand) in de buis te doen.
Buis aan de onderkant dicht stoppen.
Zand met een trechter in de buis laten lopen, goed aanstampen totdat de buis goed vol is.
Buis buigen om "iets" met een kleinere diameter .
Zand eruit en om de motor doen.
Mocht het niet goed passen, dan er een stukje binnenband van een fiets er omheen.
Dus motor, waterkoeling, binnenband.
De binnenband klemt de waterkoeling mooi en strak tegen de motor aan.

Back