koeling van een lipo lader

hallo allemaal,
Ik heb even een vraag die ik niet geheel ergens uit kan halen op dit forum.
Mijn lipo lader heeft een ingebouwde voeding en verder zit er geen cool fan in.Ik merk als ik bv tijdens een trainingsdag of wedstrijddag mijn lader aardig warm wordt en dat het erg lang duurt voor mijn lipo,s vol zijn,dan waneer de lader koel is.Ik wil dus weten of het cool houden van de lader door middel van een fan verbetering brengt in het sneller laden van de lipo,s.? Alvast mijn dank.

Dat zou zichtbaar moeten zijn op je display.
Bij warm worden gaat hij de stroom dan af bouwen als hij te warm word.
Maar misschien heb je geen display en kan je dat niet zien.
Welke lader heb je en welke lipos laadt je er mee?
Een ventilator op de koel opening plaatsen is natuurlijk mogelijk.
Er zijn genoeg van die mini ventilatoren in de handel.;)

Nee, een lader gaat niet langzamer laden als die warmer wordt.

Wat Roelof zegt....
Bij lipo's loopt automatisch de laadstroom terug naar mate de accu voller raakt , dat is meestal tegen de tijd dat je lader ook warm begint te worden gewoon door het laadprocess.

Nee, een lader gaat niet langzamer laden als die warmer wordt.
Nee dat hoort ook niet zo maar ser-pent beweerd wel dat het laden langzamer gaat als het warmer is of i.i.g.als de lader warm is.

Ik merk als ik bv tijdens een trainingsdag of wedstrijddag mijn lader aardig warm wordt en dat het erg lang duurt voor mijn lipo,s vol zijn,dan waneer de lader koel is.
Dat kan alleen als op welk moment dan ook de laadstroom lager is als normaal.

Normaal gesproken zou de temperatuur geen effect mogen hebben op de laadtijd. Het is wel waarschijnlijk, vrijwel zeker zelfs, dat er een beveiliging in de lader is ingebouwd die beschermt tegen oververhitting.
Als die beveiliging tijdens het laden ingrijpt betekend het feitelijk dat je de lader aan het overbelasten bent. Dit omdat een lader bij "normaal" gebruik nooit te warm zou mogen worden. Een goed ontwerper zorgt er voor dat de warmte die tijdens het laden ontstaat goed weg kan.

Zou een fan helpen? Misschien wel maar dat is eigenlijk niet meer dan symptoom bestrijding. Het is beter om de oorzaak te achterhalen en daar wat aan te doen.

Om te kunnen bepalen wat je misschien zal moeten veranderen moeten we wel wat meer weten.
Welke lader heb je?
Welke LiPo's laad je en met welke stroom?
Hoe lang kan de lader tussen laadbeurten "afkoelen"?
Kan de lader zijn warmte voldoende kwijt? Ligt hij bijvoorbeeld niet in een geïsoleerde doos of zo iets?
Is de ruimte waarin je laad niet heel erg warm of staat de lader erg dicht bij de verwarming?

Ser-pent heeft diverse vragen gesteld en draadjes daar voor gestart.
Helaas verteld hij nooit of zijn probleem daar mee opgelost is.
Jammer.:(
Altijd leuk om te weten of je uitleg helpt.

dank voor de uitleg,ik ga het uitproberen om een extra fan te gebruiken en mocht het helpen dan laat ik dit zeker even weten.

Helaas gaat de poster weer niet in op alle vragen die hier zijn gesteld om hem te helpen............................ maar gaat gewoon weer zijn eigen gang met een ventilator. Tja, zo kunnen we je ook niet helpen.

Dit is alleen symptoom bestrijding tegen eventuele overbelasting.
Het is veel belangrijker te weten over welke lader en lipo we het hebben.:confused:

Laders worden voornamelijk warm door een slechte kwaliteit voeding, een voeding met onvoldoende capaciteit, of een overvloed aan balanceer-activiteiten door onbalans in de cellen van een pack. Dat laatste zorgt voor behoorlijk wat warmte-ontwikkeling én langere laadtijden. Accu's minder leeg rijden helpt vaak al enorm. Onbalans tussen cellen als gevolg van afwijkende interne weerstand maakt het volledig laden tot een tijdrovende bezigheid.

Met die lader kan je de status bekijken. Start die wel met de ingestelde amperage als je een lege accu er op aansluit? Als dat niet het geval is is daar een reden van je probleem. Doet de lader dat wel kan je de stroom gedurende het laadproces volgen, deze zal omlaag gaan en de spanning zal dan richting 4.2 volt per cell aangeven Tegen het eind van het process zullen de cellen gelijk getrokken worden middels de balancer, als 1 cel lang op 4.19 of lager blijft zit het probleem in je accu of misschien wel balancer- of laadkabel.

Ik merk als ik bv tijdens een trainingsdag of wedstrijddag mijn lader aardig warm wordt en dat het erg lang duurt voor mijn lipo,s vol zijn,dan waneer de lader koel is.Ik wil dus weten of het cool houden van de lader door middel van een fan verbetering brengt in het sneller laden van de lipo,s.? Alvast mijn dank.

Wat duurt er te lang naar je zin?
Het balanceren of het laden en wat noem je lang?:confused:
Het is maar een kleine lader voor die lipo.
http://www.toemen.nl/hype-treme-charger-x7-p-8055.html
Je kunt er net iets meer als 1C mee laden.
Daar is niets mis mee maar in de specs staat dat een 5000mAh lipo al in 50 minuten op te laden is.
Als je dat te lang vind dan moet je naar een grotere lader.;)

Back