koelpijp wikkelen op/om brushless motor

hallo allemaal

Ik zal me even voorstellen ik ben sjors ,kom uit het midden van ons land.
Ik heb een nitro auto kyosho bdx
2 nitro boten aquacraft miss vegas en een kyosho sunstorm 1000.
Ook ben ik sins kort in het bezit van een hydro&marine rompje en daar ga ik electro in bouwen nu heb ik wel wat kennis anders zou ik daar niet aan beginnen maar ik moet nu de koelpijp om de motor wikkelen en daar bij heb ik adviezen bij nodig van mensen met het echte verstand van zaken.
Als u/jij een antwoord heeft op mijn vragen hoor ik het graag.

1 Hoe kan ik de koel leiding om de motor draaien zonder dat deze knikt hen is geen kopereleiding.

2 Hoe kan ik de leiding bevestigen aan de brushless motor (merk robbe)

Alle tips en adviezen zijn erg welkom alvast bedankt!
M.V.G sjors

hallo,

als eerste koop je bij de winkel een alluminium buis dit kan
een buis zijn waar een benzineslang van een brommer omheen kan
dit kan ook de maat zijn waar een methanol slangetje om heen kan.

ik raad je aan om het te doen met een benzine slang zodat je meer doorstoming van het water hebt en meer hitte afvoerd.
je kan zoals f van de ... al zegt het beste met hele fijne zand de buis
vullen zodat elk gaate gevuld zit ik stamp de zand dan meeststal ook nog
aan met een af ander ding.

gewoon zo strak mogelijk erom draaien zodat het niet gaat schuiven.

trouwens mocht je geen plaats hebben voor de grote koeling dan
doe je toch de kleine.

succes.

mvg,

virgil

Betere tip geen zand gebruiken maar zout welke weer oplost in water heb de ervaring dat t zand er nogal moeilijk uit ging na het buigen en wat ook werkt is de buis eerst goed verwarmen en rustig laten afkoelen hierdoor is hij wat buigzamer en zal ook minder snel knikken.

Maar tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar volmantel waterkoelingen en geen buisjes meer welke toch niet effectief genoeg koelen/werken zeker niet bij brushless motoren .

Michiel.

Hartstikke bedankt voor de tips want ik had een stukje geprobeerd maar het knikte meteen haha ik heb een alluminium pijp hoe kan ik die het beste bevestigen op de motor m.v.g. sjors

aangezien je nu de buis klaar hebt zou het eigenlijk zo moeten zijn dat de buis er zeg
maar strak om heen moet en niet zo erover geschoven moet worden.

als ik het moets doen zou ik er gewoon aan de buitenkant van de buis een helastick om heen doen dat knijp het zaakje goed bij mekaar.

mvg,

virgil

aangezien je nu de buis klaar hebt zou het eigenlijk zo moeten zijn dat de buis er zeg
maar strak om heen moet en niet zo erover geschoven moet worden.

als ik het moets doen zou ik er gewoon aan de buitenkant van de buis een helastick om heen doen dat knijp het zaakje goed bij mekaar.

mvg,

virgil

Niks elastiek
Je moet het gewoon om een wat kleinere stuk rond wikkelen
Iets van een mm kleiner als dat de motor is
Dan past het als een t-------------------------
mvg
Frederik:D

Als je zelf een koelmantel van aluminium buis buigt. Is het misschien verstandig om deze te buiten om een diameter die iets kleiner is dan dat je motor is.
Zo ontstaat er vanzelf een soort veer-functie. En zal de koelmantel zichzelf vastklemmen om de iets grotere motor, dan wat de buigmal was.

Maar tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar volmantel waterkoelingen en geen buisjes meer welke toch niet effectief genoeg koelen/werken zeker niet bij brushless motoren .
Michiel.

Hallo Sjors,

Zoals Michiel al zegt, werkt een koelspiraal onvoldoende bij een brushless motor; afgelopen weekend heb ik daarvan het resultaat mogen zien bij een collega vaarder.
Zijn motor was ook 'gekoeld' met een spiraal en door oververhitting was de rotor gedemagnetiseerd, motor weg...

Als je al een spiraal wilt gebruiken, schuif die dan strak passend met warmtegeleidende pasta om de motor en doe er een stuk krimpkous omeeh, om de pasta af te dekken en de spiraal vast te zetten.

Volmantelkoeling werkt gewoon beter.

Groeten, Jan.

Als je zelf een koelmantel van aluminium buis buigt. Is het misschien verstandig om deze te buiten om een diameter die iets kleiner is dan dat je motor is.
Zo ontstaat er vanzelf een soort veer-functie. En zal de koelmantel zichzelf vastklemmen om de iets grotere motor, dan wat de buigmal was.
Hoi Paul heb ik dan wat anders geschreven ???????????
mvg
Frederik

Hallo Frederik,

Toen ik het verhaal las, stond er nog geen antwoord van jouw.
Het is van ons beide 10 uur geleden toen we antwoorden. Dus toevallig hetzelfde moment.

Back