Kogellager vet van de Praxis?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Wartexx, 7 apr 2005.

  1. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Hallo,
    Ik heb een Tamiya Gravel Hound en maak hem best vaak schoon.
    Alleen als ik hem schoon maak ververs ik het vet ook.
    Nou kan ik wel telkens van dat dure (7,5 euro voor een klein tubetje)
    vet van tamiya gebruiken maar kan ik ook zo'n grote tube van 1 kilo voor 5 euro halen bij de praxis? er staat op kogellagers dus dat moet wel goed zijn toch?
     
  2. witte

    witte

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    den haag
    hoi

    Als je toch elke keer ververst als je 'm schoonmaakt zou ik lekker naar de bouwmarkt gaan.
    Ik gebruik ook kogellagervet voor de mijne van mijn werk :D
    Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een fabriek aparte kogellagervet gaat maken voor die aantal tubetjes voor de lhb.

    Mvg

    johan
     
  3. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Niet elk vet is geschikt voor miniatuur highspeed kogellagers zoals wij die kennen uit onze modellen, sterker nog [bijna] geen een vet is hiervoor geschikt wat wij op de vrije markt kunnen verkrijgen. Het kogellagervet wat jij zoekt [standaard in deze lagers] kan je alleen bij speciaalzaken verkrijgen die in kogellagers handelen, en die zijn er niet veel hier in Nederland [SKF-lagers heeft een dealer in Den Haag]. Er zijn wel 1001 soorten vet en eens zoveel toepassingen [bezoek site's en leer], en dat is niet omdat men er dan geld aan kan verdienen, het heeft duidelijk een functie/doel. Een nadeel van vet bij onze toepassing is de rolweerstand, namate de arbeidtemperatuur wordt bereikt, wordt het ene vet dikker en een ander weer dunner, en wordt hierdoor naar buiten weggedrukt of geslingerd door de vliegende kracht, en zal geen smerende functie meer hebben. Highspeed kogellagervet heeft de eigenschap zichzelf naar het te smeren gedeelte te "trekken" en maakt daardoor de rolweerstand op bedrijfstemperatuur "bijna" gelijk aan olie, en is dus de enigste juiste. Gebruik alleen vet als de omstandigheden er naar zijn bv; geen zin om elke keer je lagers schoon te maken, extreem vuile/natte omstandigheden zoals bij off-road, of door omstandigheden moeilijk bereikbare lagers. Als je na elke rit toch je model uit elkaar haalt, gebruik dan olie om te smeren, [veel gebruiks vriendelijker] maar ook hier voor geldt dat er voor olie speciale toepassingen zijn. Tip; gebruik geen olie op siliconen basis want dan worden je lagers loeiheet. Veel succes!!

    m.vr.gr. Per.
     
  4. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Wat is arbeidstemperatuur want mijn hele auto blijft koud behalve me moter snelheidsregelaar en accu. en ja ik rijd off road. en er hoeven van mij echt geen topprestaties uit te komen hoor! Maar gedeeltelijk denk ik toch wel dat het een beetje om geld gaat. Want het vet voeld het zelfde ziet er hetzelfde uit en blijft ook net zo lang zitten.
     
  5. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Het gaat om de arbeidstemperatuur van het vet/olie in de lagers. die bereikt wordt tijdens het rijden!! Je moet dit net zo zien als frituurvet/olie, om te frituren moet het vet/olie ongv 180 graden zijn, geloof ik [arbeidstemperatuur, dun] wanneer je pan uitzet zal het vet/olie afkoelen, afhankelijk wat voor vet/olie er gebruikt wordt zal het gaan stollen tot een "klomp" vet, of tot een "dikkere olie-substantie", en voelen dus niet hetzelfde aan in deze situatie. Dit gedrag lijdt dan ook tot verwarring bij rc-rijders die aan hun aandrijving draaien voor dat men gaat rijden, en dan wat zwaar aanvoelt, doet men dit na het rijden, dan kon men wel eens tot andere gedachten komen!! Om de aller, aller, aller "minste" rolweerstand volgens de fabrikant/specialist te verkrijgen, moet je er helemaal niets in doen, dat is dus voor wie echt het optimale uit hun lagers wil na streven. Voor de gene die een iets langere levensduur voor ogen heeft, zou ik toch maar smeren! Smering is ook nuttig voor vuil afvoer/afstoot, en dat olie hier minder haar werk in doet om vuil buiten de lager te houden dan vet moet duidelijk zijn, voor wie anders denkt moet maar eens aan hun lagers draaien "voor" [tijdens] dat men ze schoonmaakt, al dat zand-gekraak betekend niet alleen verhoogde slijtage maar ook weerstand. Soms is dit zo erg dat er een situatie kan ontstaan waardoor het lager nog maar een kant uitdraaid [herkenbaar heren??] ook veroorzaakt het mede vlakke kantjes op de kogels. Daarom bij "zware" omstandigheden [zoals in eerder bericht omschreven] highspeed vet er in, bij de kogels is het op bedrijfstemperatuur [dun], en bij de "schaal" is het dikker zodat vuil/vocht minder snel zich naar binnen kan werken!!!

    m.vr.gr. Per.
     
  6. automonteur

    automonteur Guest

    ik had ook gewoon een pot kogellagervet gekocht bij de ijzerwarenwinkel maar toen ik bij de modelbouw winkel was vertelden ze mij dat ik teflonvet moest gebruiken omdat gewoon kogellager vet te dik was.

    ik heb nu teflon vet gekocht bij een fietsenwinkel, kost 9.95 per tube :evil: :evil:

    maar heb gelukkig niet zoveel te smeren...

    het is het behoud van je wagen dus zou toch maar gewoon het goede vet kopen
     
  7. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    als het toch maar om te spelen is , gewoon vet in rammen en gaan met die banaan. En niet te fanatiek gaan wezen 8)
     
  8. automonteur

    automonteur Guest

    als je differentieel daarom kapot loopt of vast gaat zitten wordt dat
    "speelgoed"steeds duurder en duurder.

    trouwens een tube goed vet is goedkoper dan een nieuw differentieel.
     
  9. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Een gewoon dif zit toch in zo' n soort omhulsel?
    Nou die wordt van binnen nooit vies dus die ververs ik bijna nooit en als ik hem ververs doe ik dat wel met gewoon teflon vet.
    maar de spurgear ed. telkens als je er een ander spurgear op zet moet ik hem opnieuw invetten en een spurgear kost maar 2,95 .
     
  10. automonteur

    automonteur Guest

    waar kan je die spurgear kopen??

    gewoon bij de modelbouwwinkel?
     
  11. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ja gewoon bij de modelbouwboer, nu zelfs nog goedkoper want de winkel gaat sluiten :( en doet 30% korting :lol:
     
  12. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ligt er natuurlijk wel aan wat voorn auto je hebt want een vriend van mij had eerst voor 16 euri 1 spurgear bij een andere winkel maar dat was ook van brandstof.
     
  13. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Teflonvet [verkrijgbaar in verschillende dikten] is goed geschikt voor grote lowspeed-lagers, maar helaas niet voor onze kleine highspeed-lagers. Als jij bedoelt teflonvet van Cyclon, die heb ik ook geprobeerd, het resultaat was dat het zichzelf als een zwarte smeurie naar buiten werkten, en veroorzaakte veel weerstand. Neem maar eens een beetje vet tussen duim en wijsvinger, haal ze nu langzaam van elkaar en herhaal dit enkele keren, kijk vervolgens of het gaat "draden", gebeurd dit dan is het zonder meer "niet" geschikt voor highspeed-lagers!! Als teflonvet te heet wordt door de high-revs van onze lagers dan kan het gaan "klonteren", en gaat uiteindelijk "koek" vormen!! Overigens voldeed de teflon-olie van Cyclon vrij goed [net zoals de olieen van de HEMA], in vergelijking met verschillende lager-olieen die zogenaamd speciaal geschikt waren voor rc-lagers, en deze olieen waren allemaal bij een rc-winkel gekocht!! Als de rc-winkel die jou teflonvet [van de fietsenmaker] heeft aangeraden, dezelfde is die nu bij jullie gaat sluiten, dan zal hij best alles weten over [aan]smeren!!

    m.vr.gr. Per.
     
  14. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    maar mijn lagers worden helemaal niet warm, en die winkelgaf mij balldif grease van tamiya om te smeren.
     
  15. automonteur

    automonteur Guest

    welke modelbouw winkel gaat er in utrecht sluiten dan???

    weet nog van niks.
     
  16. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    ?Wie zegt er dat dat in Utrecht is dan :?

    Het is een zaak in Nijmegen.
     
  17. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    mar da vet van die kogelagers:
    ik gebruik daar gewoon vaseline voor. is dat niet goed dan?
     
  18. Qlone

    Qlone Guest

    Ik gebruik 'bearing lube' olie van serpent voor m'n lagers. Met zo'n flesje doe je echt enorm lang en het is 'speciaal' bedoeld voor lagers. Voor alle andere bewegende delen (dogbones enzo) gebruik ik teflon spray en voor bescherming van metalen delen wd40.
     
  19. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    hoe duur is dat spul allemaal?

    bedankt...
     
  20. Qlone

    Qlone Guest

    Bearing lube was dacht ik een euro of 8 voor een flesje. Teflon spray en wd40 haal je gewoon bij de bouwmarkt/fietsenwinkel/halfords-achtige winkels, en zijn zo'n 5 euro per spuitbus. Ook daar doe je lang mee.
     

Deel Deze Pagina