Ik heb een offroad electro, en vooral als het nat word worden de kogellagers snel vuil. Nu heb ik bedacht om tussen het wiel en het lager, over de as een soort carro-ring van dun plastic te doen. Iemand hier ervaring mee ? Alternatieven ?
Dat zijn de lagers met een zgn. rubber of teflon seal ipv een metalen. Komt ook nog steeds vuil in....
En je hebt meen ik ook waterdichte lagers waar echt geen vuil in komt. Maar dan moet je ook realistisch zijn en beseffen dat een standaard lagertje niet meer dan 50 cent kost?? en dat je dus beter af en toe je lagertjes kunt vervangen dan in 1 keer van die super dure lagers kopen. Groeten, Thomas
Helemaal mee eens. Ik maakte me daar vroeger ook erg druk om maar idd een lager kost bijna niks dus gewoon vernieuwen als ze stuks zijn. Ik zou geen plastic ring maken ofzo, ze worden evengoed nat en dan drogen ze alleen maar slechter. Na het racen gewoon even inspuiten met wd40 ofzo vanwege het vocht zou ik doen.
Van het overgebleven lexan body knip ik de aantal strookjes, benodigd + 1 extra stukje uit wat ik vast zet in een bankschoef en de juiste diameter uitboor en na het boren over de gebruikte boor met met lager en met een schaartje knip ik om de lager voor juiste buiten diameter. zo heb je mooie afscherm revetten(denk ff om de afschermfolie niet te verwijderen daarna). Wielen hebben zo ook minder speling. Totaal schoonhouden doen ze niet maar het zware vuil houd het wel buiten. Lagers met nunne kroon olie olieen en na montage wat dik kogellager vet de lager afdichten en revet er op. Klaar.
lagers als je stofdichte lagers neemt van bijv. skf. die had ik jaren op me kitebuggy en wij rijden alleen maar op het strand en hebben daar nooit problemen mee,als je ze maar niet uitelkaar haalt. te koop bij de betere gereedschapwinkel of groothandel. brammer bijvoorbeeld. gr.pim
Heb je niet nodig: Gewoon in een lagercatalogus (bijv de "SKF-bijbel") het lagernummer op zoeken aan de hand van de breedte, en binnen,- en buitendiameter, en dan ZZ (metalen afdichting) of RS (kunststof) uitvoering bestellen bij om het even welk bedrijf dat lagers verkoopt, zoals Lasaulec of dergelijken. Vrijwel ieder landbouwmechanisatiebedrijf bijvoorbeeld, kan je alle lagers leveren die je hebben wilt, in iedere uitvoering die maar leverbaar is. Groet, Bert
hallo de aller beste methode om je lagers te besparen is in een la leggen hihi even serieus,je hebt van die rubber hoesjes(neen geen condoom) maar ribbel hoesjes die doe je om de aandrijfassen heen en houden zo vuil bij je assen en lagers weg,er is een tamiya buggy waar het standaard op zit weet zo niet welke, maar je kan ook bij fietsenzaak een hoesje halen wat op t stuur zit voor de schakel/remkabel mechanisme,en je zet dit dmv druppie lijm of tiewrip(zo n plastic bandje) vast, maar het scheelt ook als je van te voren van t rijden inspuit met teflon of silliconenspray,en geen dikke klodders vet erop doen,want dat werkt als een magneet voor vuil aantrekken,en niet door grote plassen rijden,je rijd met een auto en geen boot, mvg markioo
hallo tja het duurt soms eventjes maar je krijgt altijd antwoord op je vragen, voor het zelfde geld zit je tegen die tijd in het bejaardentehuis, mvg markioo