KogelLagers in motor

Hallo, na elk onderdeeltje aan de heli vervangen te hebben, kon de motor alleen nog maar piepen.
Dit is nieuw voor mij, tog maar even aan Roel gevraagd, die weet wat meer van helikopters als mij.
Het was dus de kogellager in de motor, na langer dan een jaar fanatiek vliegen met een 4000kv motor hou de lager er dus een keertje mee op.

Gelijk maar even dit topic aanmaken zodat andere beginners er ook op gaan letten,
en een vraag voor de Experts, hoe behandel ik het beste mijn motor?
Elke maand olie in de lagers, en elk jaar nieuwe lagers ???
b.v.d.

Groeten

Misschien moet je ff wat info vermelden over de motor enz...
Wel intressant!Mijn 500bl uit mijn trex 500 begint ook opvallend te gillen nu.

Niet smeren met olie. er zit standaard al vet in. als je gaat smeren met olie lost het vet op, slingerd eruit en dan MOET je elke 10 tot 20 vluchten or so je lagers smeren omdat ze anders drooglopen.

Ik vlieg al een jaar met een 4025-630, waar al heel wat accus mee versleten zijn, denk rond de 300/400 vluchten, en de lagers voelen prima. niks mee gedaan in een jaar tijd.

als je speling voelt bij de rotor, of hij gaat gillen moet je m na kijken.

Ok Anko, en dan de lagers vervangen?
Zijn het standard kogel lagers die ik vanuit de heli kan pakken ofzo ?

Is een Turnigy E500 motor trouwens Bullet, en de behuizing is nu gebroken met het eruithalen, best zwak materiaal, het ziet er sterker uit dan het is.

Ik heb nu een andere motor erin en de heli voor mijn broertje vliegt weer!!!
Nu weer een motortje bestellen voor mijn eigen heli, ik blijf kopen, terwijl ik wil vliegen.

Inelkgeval heb ik nu wel alles ( behalve de ESC en Gyro ) kapot gehad, is ook wat waard.

Het was dus de kogellager in de motor, na langer dan een jaar fanatiek vliegen met een 4000kv motor hou de lager er dus een keertje mee op.
Ik heb het ook wel gehad, maar een jaar haalden de turnigy motoren in mijn heli niet eens. De installatie leek me verder in orde dus misschien omdat ik toch veel vlieg of gewoon pech had.. als oplossing de motor maar vervangen omdat ik geen lagers kon vinden. Toen me dat weer eens overkwam heb ik besloten maar wat meer uit te geven en een hyperion 2221 gekocht. Als die lagers eens de geest geven kan ik in ieder geval snel weer nieuwe in huis hebben.
Er is olie voor te krijgen maar zoals Anko zegt zijn het toch gesloten lagers die af-fabriek zijn gesmeerd en daarom is het maar de vraag of je er olie in krijgt en dat dan blijft zitten. Elders las ik dat het meer een reinigende werking heeft zodat eventueel zand/stof niet gaat schuren.

Is niet echt een standard product, lagers voor motortjes.
Niet elke winkel heeft lagers voor die Hyperion motortjes zelfs.
Of koop je deze dan van een ander merk?

Mijn standaart motor uit mn trex 450v2 vliegt al 3 jaar, heeft er erg veel vliegtijd op zitten, en is nog steeds goed

En qua lagers, je moet natuurlijk naar afmetingen kijken, maar ook naar toerentallen die ze kunnen hebben
4000 x12,6 is heel wat meer dan de 2000 toeren van de hoofdas
De staart maakt 7x zoveel toeren (dacht ik) dus 14000

Dus nog niet zoveel als de motor

Niet elke winkel heeft lagers voor die Hyperion motortjes zelfs.
Of koop je deze dan van een ander merk?
Het is in feite de zelfde motor als de scorpion maar zou betere lagers hebben. De "HK-2221 Scorpion V2 Motor Bearing Kit" zou dus ook passen.

Of je het er mee eens bent of niet, kijk even naar de 4e post in dit topic van Kyle Dahl.

Scorpion bearings, lubing and your logo - Page 1 - RunRyder RC Helicopter

Zoals ik al zei, als je gaat smeren met olie, MOET je blijven smeren..;) Om de 10 vluchten smeren is in mijn zicht toch echt blijvend smeren...

Nu weer een motortje bestellen voor mijn eigen heli, ik blijf kopen, terwijl ik wil vliegen.
Kwaliteit kost geld..... ik denk dat er heeeel wat mensen zijn met een scorpion/hyperion die al heeeeel lang vliegen zonder er ook maar iets aaan te doen...

Laatst bewerkt:
Ik neig ook naar een Scorpion te gaan, alleen heb ik daar weer een hogere ESC voor nodig als mijn huidige 40A, heb ik gelezen.
Ze hebben een 45A en 55A, van hetzelfde formaat, dus ik ga voor de 55A.
Totale prijs incl verzend +- 100,-
En bang dat mijn accu in 5 minuten leeg is inplaats van 6:30 minuten.

Of tog maar weer een Turnigy motortje bestellen die goedkoper is dan een paar kogellagers.
Edit : niet overdrijven, die Scorpion lagers kosten momenteel bij fast lad €3.45.

Laatst bewerkt:
Hier doen ze wel spul in de nieuwe lagers voor het erinzetten.

Zo een drukpers moet ik ook nog zien te regelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neig ook naar een Scorpion te gaan, alleen heb ik daar weer een hogere ESC voor nodig als mijn huidige 40A, heb ik gelezen.
Ik ben geen expert op dit gebied ;) dus als het fout heb, corrigeer maar :)
Dat een motor bijvoorbeeld 50 ampere kan vragen betekend niet dat deze dat ook zal doen, het is stroomverbruik is namelijk afhankelijk van de belasting en zou zelfs hoger kunnen zijn dan wat te motor aan kan met het gevolg dat ie stuk gaat. Ik denk dat dat de reden is waarom men bij vliegtuigen op een bepaalde motor/prop combi een meting van het vermogen doet zodat je de elektronica niet overbelast.

Ga je met praktisch de zelfde headspeed en throttle vliegen zoals je nu doet dan zal een andere motor niet veel meer of minder stroom verbruiken. Het gaat pas een rol spelen wanneer je gebruik maakt van het (extra) vermogen. Ik vlieg die hyperion hs 2221 3595kv op het moment met een 40a hk blueseries esc en 13t pinion (ivm de goede sbec en problemen met de scorpion commander) en die heeft er geen moeite mee. Vlieg ik de accu binnen 5 minuten 'leeg', geen 3d maar gewoon rap sportvliegen, dan zijn: motor, esc en accu ~35 graden. De softstart van die blueseries laat daarentegen weer te wensen over.. binnenkort een edit(geen k-force maar een ) turnigy superbrain proberen, 60a ivm de sbec en mede ivm de datalog functie. Ik ben benieuwd wat dat voor gegevens oplevert.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen zin in een doorgebrande ESC.
Scorpion adviseert zelf 45A, of is dat een verkoop truukje om van de ESCs af te raken.
Die Scorpion motor die ik wou kopen was 3900 kv meen ik.

Ik heb geen zin in een doorgebrande ESC.
Scorpion adviseert zelf 45A, of is dat een verkoop truukje om van de ESCs af te raken.
Die Scorpion motor die ik wou kopen was 3900 kv meen ik.
Ze verkopen 'toevallig' een 45a esc dus wat dat betreft ;) verder het zelfde advies als m'n hyperion motor en ook hyperion verkoopt esc's.

Als je van plan bent de motor maximaal te benutten en zo rond die 45a continue zal heb je natuurlijk een esc nodig die dat kan hebben. Houd er verder rekening mee dat als je de scorpion commander 45a v2 overweegt die een lineaire bec heeft en op 3s niet veel stroom kan leveren; een aparte bec is wel een aanrader als 'verzekering' voor je heli, zeker bij digitale servo's die meer stroom kunnen vragen. De v3 heeft wel een switched bec.

Back