kogellagers smeren

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Jaap J., 16 okt 2003.

  1. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet dat er al een keer een topic over geweest is, maar daar stond niet exact in wat ik wilde weten, daarom:

    Ik heb een TA 04 Pro, ik wil de kogellagers eens smeren; hoe dit het beste aan te pakken?

    Kogellagers hebben een blauw plastic ringetje. Nu heb ik me laten vertellen dat je de lagers in een beetje wasbenzine moet gooien, even schudden en weer smeren. Moet dan eerst het ringetje er af? Heb lagerolie van Robbe gekocht, dus door de wasbenzine, schudden en inspuiten.. That's it?
     
  2. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Als de lagers gesloten zijn, je ziet de kogels dan niet zitten, zijn de lagers gesmeerd voor hun levensduur door de fabrikant.

    Als de lagers open zijn zou ik ze niet smeren, olie en vet zorgen ervoor dat stof en verontreinigingen erin blijven zitten en dan meer schade veroorzaken dan smeren zal helpen. Deze worden meestal in een gesloten behuizing gebruikt en zijn zo afgeschermd voor verontreinigingen.

    Meestal zijn in een open systeem de gesloten versies in gebruik en anders kun je die beter al meteen in bouwen.

    André
     
  3. marvin

    marvin Guest

    teflon vet smeert redelijk, en is water, zand en troep afstotend :lol:
     
  4. Blade_3

    Blade_3 Guest

    dit is mijn manier,
    koop een bus motorspray van corally, spuit hiermee het vet uit de lagers, let op dat je niet de verkeerde kant op sprayed anders spuit je het vet er juist in. de andere manier om het in een beetje wasbenzine te doen raad ik af, het vuil blijft dan rondzweven en kan in elk spleetje of gaatje gaan zitten. het is toch de bedoeling dat het vet eruit gaat?... nadat je de lagers flink schoongespoten hebt even een druppelje lager olie en voila, de lagers lopen weer perfect! :D
     
  5. Herman te H.

    Herman te H. Guest

    ja die corally motor spray doet wonderen
    me auto kraakte beetje. dus ik die lagers schoonmaken met motorspray ff vetten met lager olie van corally en het rijd weer supper stil :8
     
  6. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    Als je ze opendoet is waarschijnlijk de dichting kapot.

    Als ze nog goed draaien zou ik ze niet smeren.

    Als ze niet meer goed draaien kan je proberen ze te smeren maar ik denk dat dit niet tot een goed einde zal komen. ik zou nieuwe gaan kopen.

    tip: als je weet welke lagers je moet hebben koop ze dan niet aan bij fg of protech of dergelijke merken maar bij een speciale kogellagerfabfikant: SKF of dergelijken.

    dit komt veer goedkoper uit.
     

Deel Deze Pagina