Kogellagers Tunen hoe???

• Topicstarter Topicstarter The_beyonder
  • Startdatum Startdatum
The_beyonder zei:
Nou ik heb de lagers gereinigd en uiteindelijk een paar drupjes lrp kogellager olie erin gedaan. Die olie is wat dikker dan de one-way lube van Serpent. Die Serpent olie werd overigens afgeraden te gebruiken door rcspeedworld, het is olie voor one-way lagers en dat is toch minder goed voor kogellagers. Ik moet zeggen het loopt wat soepeleren maar door de dikkere olie is alweer veel voordeel tov het vet wat er in zat verdwenen.

Tijdens het schoonmaken is er 1 lagerschild kapot gegaan. Ik heb hem nog wel gemonteerd maar er zit dus een breuk in, is het verstandig om hem dan evengoed te laten zitten? Ik heb even getest door snel heen en weer over een handoek te gaan met het lager en het schildje bleef wel zitten. Is de kans groot dat het er uit loopt?

Wat ik verder nog wilde weten of het verstandig is om de binnenste lagerschild in de fusee's te verwijderen. In principe komt hier geen vuil bij omdat het een afgesloten ruimte is. Dit scheelt veel in wrijving denk ik alleen zal de olie er sneller uitlopen. Zijn er mensen met ervaringen die dit hebben gedaan en het als positief kunnen adviseren?

kick!

keramische lagers jongens, als je er dan toch geld tegenaan kwakt 8) 8)

enneuh, schildjes laten zitten, mag eraf als die kant weg van het vuil zit maar dan moet je wel elke keer weer olien
en dat stukke schildje gewoon naar binnen draaien 8)
dat gaat het nu niet maken...

Roboscan zei:
Zo zijn graffiet poeder/naaimachine olie, WD-40/Olijfolie, Demperolie en weet ik veel wat al voorbij gekomen. ik zit voornamelijk met deze dingen te rommelen.

Groet Robo

Ik spoel ze alleen uit met WD40 en verder doe ik niks.
Of is het beter nog een beetje olie daar bij te doen ?

Ik schud ze in een mix van naaimachine olie, geroerde (dikke) lager olie, en wd40.

Nog een vraagje, bij mijn xray lagers is er 1 shield afgekomen, die er niet meer op wilt. Wat nu?

om wat voor soort lager gaat het? Zo een met een blauwe shield of zo een met een metalen shield?

In beide gevallen moet je gewoon proberen m terug te drukken, en even met een schroevendraaier aanduwen. Lukt het echt niet, laat je m er gewoon uit. Zorg er dan wel voor dat de open kan naar binnen zit, zodat er zo min mogelijk vuil bij komt. En maak de lager elke keer schoon en vergeet niet m extra in te vetten.

Anders koop je toch gewoon 1 losse lager nieuw. Wat zal t kosten? max €2,50?

Zon blauwe shield. Ik heb hem ietjes verder erin gedrukt als nodig is, want dan blijft hij wel hangen.
Ik weet niet wat zon los lager kost, wel dat een setje iets van 60/70 euro is.. :cry:

Back