Kokam 2100Mah 11,1v nieuw

Ik heb 2 nieuwe kokam 2100Mah-30C 11,1v 1p lipo`s aangeschaft, ik laad met een robbe power peak compact lader.
Ik ben begonnen met ontladen en vervolgens opladen ( kan in 1 menu ) ik alles in gesteld laden en ontladen met 1.0a en alles ging goed na een tijdje gaf de lader een een fout melding iets met stroom toe voer, nog maals geprobeert alles ging weer goed tot de foutmelding.
Toen ben ik maar gewoon gaan laden, ging ook allemaal goed.
Toen ben ik met een volle accu met heli gaan afstellen qua servo`s enzo, nu denk ik dat ik 1 accu te ver heb leeg gemaakt want hij wil niet meer opgeladen worden, de lader geeft aan dat "output voltage to low" is.
Kan iemand me vertellen wat ik moet doen, wat ik fout heb gedaan????

M.v.g.
Maarten

Eerst proberen te meten wat het voltage is. Is dit echt te laag kun je proberen om hem te reanimeren, PAS OP dit is een manier met verhoogde risico's. Je doet dit door hem met een universeellader met ongeveer 200mah te gaan laden. Hiermee ga je door tot de spanning gestegen is tot ongeveer 11 volt, heb je geen meter doe dit dan ongeveer 10 minuten en probeer hem dan verder op de gewone manier te gaan laden, evt. dit nog een keer herhalen als het laadprogram nog niet wil! Doe dit wel buiten en blijf erbij en voel regelmatig of de accu niet warmer dan handwarm wordt.
Succes

Ik heb 2 nieuwe kokam 2100Mah-30C 11,1v 1p lipo`s aangeschaft, ik laad met een robbe power peak compact lader.
Ik ben begonnen met ontladen en vervolgens opladen ( kan in 1 menu ) .......
Dat had je dus niet moeten doen. LiPo's moet je gewoon opladen, als je dat op de juiste manier en met de juiste lader en balancer doet zal de accu het langste en het beste presteren.
LiPo's moet je dus niet ontladen voor het laden. Dat gaat juist ten koste van de levensduur. Het is dus mogelijk dat je door het ontladen één van de cellen te ver ontladen hebt waardoor hij de geest gegeven heeft. Lipo's kunnen namelijk heel erg slecht tegen te ver ontladen!
Je kan proberen de cel weer op te peppen zoals Huibert omschrijft maar de kans dat dit zal lukken is klein. Proberen kan geen kwaad zolang je maar voorzichtig blijft want het is niet onmogelijk dat de accu openbarst en mogelijk in de fik vliegt. Die kans is heel klein maar niet 0.

Oke, thnx voor de tips, ik ga eerst ff proberen of ik hem vergoed krijg, en lukt dat niet ga ik jullie tips proberen.
En een robbe power peak kompact (en robbe balancer) is naar mijn mening toch een goede lader ??

Over de meeste laders kan ik geen of maar heel beperkt een oordeel geven want ik ken ze simpel weg niet. Dan moet ik uitgaan van de specificaties die de fabrikant opgeeft. Robbe is een al heel oud en goed bekent staand merk die wel twee keer zullen nadenken voordat ze "rommel" op de markt brengen. Je goede naam ben je sneller kwijt dan dat je hem gewonnen hebt. Daarom denk ik dat dit best een goede lader is maar dan moet jij hem wel goed gebruiken!

Die ontlaadfunctie zit erin om NiCad en eventueel ook NiMH accu's te cyclen. Voor Nicad's is dat in bepaalde omstandigheden nuttig om je accu weer op te peppen. In zeldzame gevallen kan je dat ook met NiMH accu's doen. Met LiPo's moet je dat niet doen omdat dit volledig zinloos is. Je pept de accu daar absoluut niet mee op en het gaat ten koste van de levensduur.
Zo heel af en toe kan je de accu wel eens een keer goed laden en dan ontladen om te zien hoe groot de capaciteit nog is. Dus hoe goed de accu nog is. Wanneer je de indruk hebt dat je korter kan rijden, vliegen of varen met je accu dan doe je dat een keer. Je zal merken dat de capaciteit langzaam maar zeker afneemt naarmate de accu ouder wordt. Als die minder dan ongeveer 80% is geworden dan wordt het tijd voor een nieuwe accu.

Back