KOKAM Li-Poly accu's

Rob zei:
@Bert: de cel is op het oog niet dikker geworden, meet ik nog even na. Ik ga ze ontladen zoals je zegt, kom nog wel terug met de waarden...

... De dikte van de 'goede' cel is zelfs ongeveer 0,1 mm dikker dus dat lijkt in orde. De overladen 'kapotte' cel is met 0.52A tot 3.0V ontladen in 1h05m: 565 mAh. De 'goede' cel ontladen met dezelfde condities in 1h00m: 520 mAh.

De lader heeft een LED die blijkbaar uitgaat bij 90% lading en niet bij bijna 100% zoals ik dacht; de 'kapotte' cel heeft iets langer aan de lader gehangen dan de 'goede' cel dus dat kan het verschil verklaren.

Afgaande op jouw controlemethode ga ik ervanuit dat de cel geen merkbare schade heeft opgelopen. Mee eens?

Ik heb hier wel een foto van een kapot accupakket:-(

560stuk2.jpg

560stuk.jpg

Ik weet niet of de foto's te zien zijn maar ze staan ook op www.rrelektronics.nl

Groeten Rudie

Bij RCGroups forum na 90 :!: :!: pagina's KOKAM toch maar een slotje er op :onweer: (zelf maar een sequel gestart) ..... Rare jonges die Koreanen..... :?

Bert, 15C uit een 7 Ah (=7000 Mah !!!) dat is meer dan 100A...de vervanging van de "sub-C" cell :? ~zelfde gewicht als je steld dat dit 2,5 tot 3 cellen NiCad of NiMh vervangt maar wel 3 tot 4 x de capacitet...

als ze nu ook nog "mini"celletjes gaan maken :wink:

De hoge capaciteit (qua stroom = 8C continue) KOKAM's zijn nu ongeveer leverbaar, qua pijs ongeveer gelijk aan de 880/1020..

Ze gaan uiteindelijk 640 heten 34x52x3,9mm 14gram standaard met soldeer printje...5A continue bij 84% rendement = 530ma effectief

en kan "onbeperkt" parallel gezet worden....

1200 volgen spoedig met de zelfde spec's , 38x52x5,7mm 24 gram en met 10A continue...

dit betekend dat een 2P-2S pack ca 100 gram gaat wegen en 20A continue kan verwerken = lichte SP600 klasse toepassing !!!

En ook 2500 staan op de planning...

als dit zo door gaat.. is het voor de brandstof vliegerij bittere noodzaak om maar eens betere brandstof te bedenken!!

ben nog erg nieuw op dit electro gebied hoor, maareh.

wat voor hypertech ly-poly cellen moeten er dan in een holiday? met een speed 300 motor denk ik..

Niek. die lader die jij hebt.. sluit je die aan op 12V?
en is die als kit te krijgen ergens?

wat brandstof motoren enzo betreft. die begrijp ik tenminste.. maar dit electro spul :help:

mvg
Rico.

De huidige 2s1p 1020, of straks de 660's.
Met de lader van Andre (al op gezocht? electronica deel forum!) op 12 V in iets meer dan uurtje vol te laden..

Enne wat is er moeilijk aan electro?
- Uurtje laden terwijl je lekker warm in het clubhuis zit
- Aansluiten accu, bodempje sluiten.
- Lopen naar de vliegersbox, en knuppel vol gas...

Da's wat anders dan 2 uur met een brandstof motor zitten k..tt.n waarna je vingers te koud zijn om nog te kunnen lessen..

Straks formatie vliegen met onze holiday's?

Kom anders nog ns langs voor uitleg..

gezellig, ik kom zeker :P

maar niek, het vliegen is niet zo moeilijk.. laat staan het starten.. (hoewel ik ook startproblemen met een electro motor heb gehad ;) (draadbreuk :P)

en men webra .40 loopt toch prima nu d8 ik zo! :D

anyway, ik dacht van die lader, je koopt een kit (zooitje electro chaos) met een bouwtekening. en hupsa. solderen maar..

is dat ook zo? of moet ik zelf uit een of ander wazig schema zonder legenda en type bla bla diodiesch weerstandige podmeter condensatoren bij elkaar verzamelen enzo :S?

uh. nou.. ik ben iig begonnen met het airframe onderhanden te nemen.. dat gaat makkelijker dan gedacht.. (mechanisch eh ;))..

Dick zei:
Vandaag (29 -11-2002) nog ''even" met de Holiday gevlogen. Dit keer met 2x1020mAh Kokams. Vliegtijd met afwisselend aerobatics en rondkruisen: 40 minuten. Na 33 minuten was er nog genoeg power om een rollende looping te vliegen. Gewicht van deze accu is 42 gram met goudstekkers en past net nog in de Holiday accu ruimte.

@Tigermoth zoals ik eerder schreef is dat helemaal perfect.
Tegenwoordig vlieg ik met 3 kokams, dan vlieg ik maar 30 minuten maar ik heb wel heel veel meer power!!!

ok...
ik bedoelde eigenlijk meer het hele pakket.. en vroeg me af wat voor een lader daar bij zit.. (kit?)

tigermoth zei:
ok...
ik bedoelde eigenlijk meer het hele pakket.. en vroeg me af wat voor een lader daar bij zit.. (kit?)
vandaag gezien op tnet binnenkort verkrijgbaar in nederland ook de high power kokams op lipokokam of zoiets.

ZOW!!. die Niek is op dreef hoor :P

Ik heb net een mailtje van RR ontvangen:

Ik kan nog niet garanderen wanneer ik de accu's weer kan leveren.
Ik heb ondertussen wel een andere lader die gewoon met snoertjes is aan te
sluiten, deze kan 2 en 3 cellen laden met 0,4-0,8 en 1,2 A.
Deze lader zal ook binnenkort op de site komen te staan.

mvg
Rico.

Back