Kokamcellen en motoren met koolborstels.

• Topicstarter Topicstarter jos.ruiter
  • Startdatum Startdatum
J

jos.ruiter

Guest
Ik heb een electrozwever met een accupack van 9,6V en 2100Mah NiCa, nu zijn de accupacks overleden en nu wil ik overgaan naar Kokamcellen.
Bij een modelbouwzaak heb ik info ingewonnen en wat blijkt dat je een andere regelaar nodig hebt die optijd afslaat bij een spanning van 2V per cel dat kan ik nog begrijpen.
Maar nu blijkt ook nog dat een Kokamregelaar alleen een borstelloze motor kan voeden i.p.v. een motor met borstels.
Dus conclusie: als je wilt overgaan naar Kokamcellen moet je dus buiten de accu om ook nog een nieuwe motor aanschaffen???????

Mijn vraag op het forum is: hoe zit dit nu precies!!!!!

Ben benieuwd naar jullie mening.

Gr.Jos Ruiter.

onzin, er zijn genoeg regelaren voor borstel motoren die ook lipo aflsag hebben. Die winkel wil gewoon meer verkopen ;) En het is 2.5V per cel MINIMAAL, 3V is beter.

Lees eerst even de faq: Informatie en aandachtspunten LiPo cellen.

Want als jouw cel onder de 2,5V komt is het ook :bye: met het celletje ;)

Verder kan je eigenlijk iedere regelaar / motor wel gebruiken met lipo cellen. Alleen is het wel verstandig een lipo saver te gebruiken als deze niet de lipo afslagspanningen ondersteund. Dan weet je op tijd wanneer de cellen leeg beginnen te raken.
De nominale spanning van een lipo cel is 3,7V (volgeladen 4,2V). Je kan dus op 7,4V (2 cellen in serie) of 11,1V (3 cellen in sere) gaan vliegen. Let er wel op dat de cellen de gevraagde stroom ook kunnen leveren.

Edit: ai ik typ weer eens te traag zie ik, Herman was mij al voor ;)

ik denk dat de auteur bedoelt dat de regelaars die speciaal op de lipocellen zijn, vaak alleen geschikt zijn voor borstelloze motoren. (waar laat je het derde draadje?)

ik neem aan dat je nu opzoekbent naar een regelaar, speciaal geschikt voor lipocellen, maar voor een "normale" borstel motor

je kan ook ervoor kiezen je oude regelaar te gebruiken, daar kun je ook lipo's op aansluiten. (als de spannig maar niet te hoog wordt)

je kan dan apart een lipo saver kopen, die je ertussen schakelt. deze houd het voltage in de gaten, en geeft (vaak met een led) aan als de accu leeg is. deze functie zit dus vaak in de regelaars voor borstelloze motoren.

MVG
ERik

als je op dezelfde spanning wilt blijven vliegen, kan je het beste op 2s(2cellen serie) vliegen. Je kan dan ook dezelfde regelaar houden(als die tenminste een bec heeft!) De regelaar zal de motor uitschakelen als de spanning onder de 5,2-5,5V komt, om zo voldoende bec spanning te kunnen geven.

Je moet er natuurlijk wel opletten dat de cellen voldoende stroom kunnen leveren.
En je hebt een lipolader nodig natuurlijk.

jos.ruiter zei:
Ik heb een electrozwever met een accupack van 9,6V en 2100Mah NiCa, nu zijn de accupacks overleden en nu wil ik overgaan naar Kokamcellen.
Bij een modelbouwzaak heb ik info ingewonnen en wat blijkt dat je een andere regelaar nodig hebt die optijd afslaat bij een spanning van 2V per cel dat kan ik nog begrijpen.
Maar nu blijkt ook nog dat een Kokamregelaar alleen een borstelloze motor kan voeden i.p.v. een motor met borstels.
Dus conclusie: als je wilt overgaan naar Kokamcellen moet je dus buiten de accu om ook nog een nieuwe motor aanschaffen???????

Gr.Jos Ruiter.

Welke motor gebruik je nu en welke regelaar?
Over het algemeen kun je Nicad's gewoon vervangen door Lipo's (in jouw geval door een 3S pack), maar op een of andere manier moet je er wel voor zorgen dat de spanning niet onder ca. 2.6V per cel=7.8V totaal (tijdens vliegen) kan komen, de Nicad/NiMH regelaars kijken meestal alleen naar de 5V BEC spanning, komt die in gevaar dan gaat de regelaar in begrenzing (meestal ergens bij 6.0V accuspanning) ......................

Back