Kolderstok schepen tips en vragen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door TIMBERWOLF, 4 okt 2018.

  1. Kjeld

    Kjeld

    Lid geworden:
    10 jul 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo allemaal,

    Ik ben onlangs begonnen aan mijn eerste modelschip, het speel jacht van Kolderstok.
    Ik kom nu een aantal problemen tegen waarbij ik niet zeker weet hoe het verder moet.
    upload_2020-7-10_11-49-53.png
    De zandstrook heb ik nu aan de kiel zitten, maar ik zie nu dat het geheel niet meer goed in het frame past.
    Ergens is de zandstrook niet genoeg gedraaid, waardoor die in de weg zit.
    Zal ik de zandstrook moeten losmaken en opnieuw beginnen, of kan ik een deel van het mdf afvijlen, zodat die beter zit?

    Een groter probleem dat ik heb, nu ik bij de 2de huidgang ben, is hoe ik de plankjes het beste kan draaien (of torpederen zoals dat in de BB wordt genoemd).
    Ik heb een plankenbuiger, en het natmaken van het plankje (koud water) en dan buigen met de plankenbuiger gaat makkelijk aan de voorkant.
    Maar het draaien blijft moeilijk, en weet niet precies hoe ik de plankenbuiger daarbij kan gebruiken.
    Door het goed lang in koud water te leggen, kan ik het uiteindelijk redelijk in de vorm krijgen die ik wil, maar na een tijdje buigt het weer terug naar hoe het was.
    Dat is waarschijnlijk waarom het nu niet goed op het frame past.
    Vooral bij de 2de huidgang blijf ik, zelfs na flink wat drukken en buigen, met een redelijk opening aan de achterkant zitten.
    upload_2020-7-10_12-1-15.png

    Alvast bedankt voor enige informatie.

    Gr Kjeld
     
  2. Montgomery

    Montgomery

    Lid geworden:
    10 jan 2020
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nederland
    Kjeld, bij de eerst gang zie ik niets verkeerd. De huidlat hoeft/moet niet gelijk te liggen met de kiel.
    Of begrijp ik je verkeerd?

    Ik zie overigens wel een speling tussen je kiel en het mdf. Zorg dat dit wel stabiel zit tijdens de bouw.

    De 2e gang is een kwestie van met geduld buigen en torderen (torpederen wil je je scheepje niet aandoen ;) ), en eventueel (nat) op spanning vastklemmen in de juiste positie.

    Probeer eens warm/heet water, in plaats van koud.
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    wat ik ook zie is dat je spanten/mdf niet voldoende geschuurd is. Je planken moeten er volledig tegen aan liggen om knikken in je romp te voorkomen

    Ik heb deze foto gestolen uit het verslag van Hans Groenenberg, daar kan je het goed zien

    20200522_172743.jpg
     
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
  5. Kjeld

    Kjeld

    Lid geworden:
    10 jul 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hengelo
    Bedankt voor de info.
    Ik zie inderdaad dat ik te weinig geschuurd heb.
    Ik ga dat eens doen en hopen dat de speling tussen kiel en mdf dan verdwijnt. Dat zat me namelijk dwars bij het aanbrengen van de 2de huidgang.
    Idd, ik zal proberen te voorkomen dat mijn schip wordt getorpedeerd:)

    In principe kun je dus zonder plankenbuiger, en gewoon door natmaken het planken zo kunnen vormen dat het precies de vorm aanneemt die het moet hebben?
    Ben altijd bang dat het hout zal breken als ik teveel druk toepas, maar waarschijnlijk kan het hout meer hebben dan ik me kan voorstellen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Wanneer je zonder plankenbuiger wil vervormen het hout langer in het water laten liggen, een paar uur gauw. Vastklemmen op het model en in de vorm laten drogen. Dat duurt wel een dag.
     
  7. Montgomery

    Montgomery

    Lid geworden:
    10 jan 2020
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nederland
    Het schuren zal normaal geen invloed hebben op hoe de kiel op het MDF past. De kiel valt normaal netjes tussen de spanten in.
    Wellicht wel als er al een huidgang op zit.

    Als de lat nat is, en warm gemaakt, kun je ook met je handen wat buigen.

    Zie mezelf hier nu tips geven terwijl ik zelf ook pas een paar maandjes kom kijken :rofl:
     
    TIMBERWOLF en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  8. Kjeld

    Kjeld

    Lid geworden:
    10 jul 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hengelo
    Een paar uur! Dat verklaart wel waarom ik de plank na een 15 minuten niet goed kon buigen.
    Hopelijk kan ik de speling door het schuren laten verdwijnen.
    De eerste huidgang er afhalen lijkt me ook niet makkelijk.

    Hopelijk maak ik ook wat vooruitgang na een paar maand.
     
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Er is veel geduld nodig bij houten scheepsmodelbouw. Ikzelf deed meestal 2 a3 planken buigen en op het model fixeren per dag. Eerst laten drogen en dan verlijmen en weer laten drogen. Intussen nieuwe planken weken. Met de plankenbuiger gaat het dan wat sneller. Maar dat buigen op het schip en rustig laten drogen schept dan de mogelijkheid om eens in de andere verslagen te kijken.
     
    Montgomery vindt dit leuk.
  10. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Indien je geen watervast lijm gebruikt, gewoon met een nat penseeltje de verbindingen een beetje nat maken.
     
  11. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Met de plankenbuiger is het volgens mij juist goed als je de plank niet te lang in het water laat liggen, want dan moet je de plank nog een poosje in de goede vorm drukken en klemmen, want anders buigt de plank snel terug in de oude vorm. Je kunt de plank pas loshalen als de plank helemaal droog is, dan blijft hij pas in vorm. (zegt een beginner)
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Netjes zeg! Daar twijfelde ik dus zelf aan het schilderen van de waterlijn.
     
    Montgomery vindt dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    In de nieuwere dozen van het Speel-jaght is het een extra advies geworden om eventueel onder de waterlijn te schilderen.
    Ik vond het aanvankelijk niet nodig, maar het voegt toch wel iets toe,
     
    Montgomery en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    En als we het dan toch over schilderen hebben: Op de nieuwe website heeft de oplettende kijker misschien gezien dat de verfsets momenteel niet leverbaar zijn.
    Ik heb de afgelopen maanden enorm veel moeite gehad om verf van de Spaanse fabrikant geleverd te krijgen (iets met een virus in het land), dus een sluimerend plan is weer naar boven gekomen.
    Op basis van in de 17e eeuw gebruikte pigmenten hebben we een eigen kleurenpalet samengesteld:

    Nieuwe kleuren.jpg
    De nieuwe kleurenlijn zal er een beetje volgens dit overzicht uit gaan zien.
    De verf is een zeer matte watergedragen verf in drie tinten geel (oker), drie tinten rood (kraplak of meekrap), drie tinten blauw en een ultramarijn, aardegroen, drie tinten verdegris (kopergroen), ivoorwit en zwart. De kleur loodwit zou er ook nog bij moeten, maar die ligt even lastig. Tot slot een goudglit.
    Verder een zeer matte vernis en een zijdeglans vernis. Geen hoogglans, maar als er vraag naar blijkt te zijn kan dit ook.
    Ik ben nu testen aan het doen en de hechting op hout is goed. Voor de resin ornamenten is het advies eerst een primer aan te brengen (komt ook in het programma). De vernis pakt er prima op, en ook de Deense olie blijft er goed op zitten.
    Leverbaar in flesjes van ca. 20 ml. en misschien in de toekomst ook in 30 of 50 ml.

    Wordt vervolgt.
     
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik liep wat achter met berichten lezen en bekeek net de website.
    Mijn complimenten zeg!!!
    Dat zit qua navigeren en structuur helder in elkaar.......
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Woow, kom maar op met die verf ziet er netjes uit, ook je web site mag gezien worden *Hans*
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  17. Ook geschikt voor Airbrush?.
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee waarschijnlijk niet.
     
  19. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.433
    Locatie:
    Helena Geertje
    Je zou stil worden als je wist wat een goed idee ik dat vind!!!!
     
  20. Montgomery

    Montgomery

    Lid geworden:
    10 jan 2020
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nederland
    Het Speel-Jaght is af! Was een leuk project om te bouwen!

    Is 'ie perfect geworden? Nee.
    Zeker met de tuigage en de zeilen heb ik (onbekwaam bewust) wat fantasie toegepast.
    Mijn doel hier was om optisch iets nets neer te zetten, en dat is naar mijn bescheiden mening gelukt.
    Dit is op dit moment mijn lat.

    Voor een volgend model (de Barentsz) wil de lat weer een stuk hoger leggen.
    Ik heb van het Speel-Jaght (of in ieder geval van de bouw) wel erg veel opgestoken!
    - Eindelijk redelijk onder de knie hoe de plankenbuiger optimaal werkt;
    - Geduld, geduld, geduld. Bij de Barentsz ga ik proberen om wanneer iets niet perfect is, het weg te leggen en de dag erna opnieuw te proberen, in plaats van het er toch opzetten (zoals bij het Speel-Jaght). Liever iets 2 keer doen en goed, dan 1 keer en mwah;
    - Bij het beginnen aan de tuigage eerst heel veel lezen en bekijken (en vragen) op het forum;
    - Een draaibankje is toch wel erg handig :D;
    - En vast nog veel meer dat me nu niet direct te binnen schiet.

    Ik ga voor de Barentsz wel een verslag bijhouden. Heb wel gemerkt dat ikzelf een soort drang voel om snel te bouwen zodat ik dan foto's kan posten, maar ga proberen die drang onder controle te houden ;). Dan moeten jullie maar iets langer wachten, met hopelijk wel een beter resultaat tot gevolg.

    Genoeg geluld, de foto van het eindresultaat:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina