Kolderstok schepen tips en vragen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door TIMBERWOLF, 4 okt 2018.

  1. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Tuigage.

    upload_2018-11-16_14-18-48.jpg



    Een plaatje van een Spaanse chebec getekend door Baugean in het begin van de 19e eeuw.

    De tekenaar had zelf op deze schepen gevaren en geeft door middel van deze plaat een heleboel informatie.

    Toppenants om de uiteinden van de roeden te ondersteunen naar de top van de masten ontbreken. Die kunnen daar ook niet zitten omdat dan bij het overstag gaan de hele boel in de knoop raakte. Dit detail zie je altijd fout gaan in bouwdozen, omdat het niet begrepen wordt.

    De lijn die van de top van de fokkemast getekend is gaat niet naar het uiteinde van de roede maar naar de boegspriet, en is hier de enige stag.

    Stagen ontbreken verder, ook de rusten met jufferblokken (al het touwwerk zit binnen boord) , geen weeflijnen, omdat de wanten in geval van overstag gaan losgemaakt moesten worden.

    De bemanning kroop naar boven vanaf het laagste punt van de roede om de zeilen te bergen. De roede van de fokkemast hangt met zijn laagste punt nergens boven het dek. De bemanning ging dan lopend over de boegspriet naar het laagste punt dat dan gebrast werd boven de boegspriet. Eigenlijk is dat de enige functie van de boegspriet. Soms, heel soms werd er een kluiverzijl gevoerd, waarbij de boegspriet wel een functie had. Verder is te zien dat de masten kort waren en iets dikker dan we gewend zijn bij Hollandse schepen, zodat ze zonder tuien konden blijven staan bij het overstag gaan.



    Om de wanten snel los te kunnen maken maakte men gebruik van knevels. Het is dus eigenlijk een verbinding van twee lussen waarin een stok werd gestoken. Ook had je snel die verbinding weer vast als het hele want weer op spanning moest worden gebracht na het overstag gaan van de roede.

    Hieronder een knevelconstructie van een nog varende Bhaglah, ook een lid van de Dhow-famile. Dit schip en de Ghanjah zijn verreweg de grootste. Ze zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden, alleen eigenlijk aan het boegbeeld.

    De knevel op de foto heb ik nagetekend met daaronder de bevestiging aan de reling. Gewoon twee gaten, hoe moeilijk kan het zijn.

    upload_2018-11-16_14-18-48.jpg upload_2018-11-16_14-18-48.jpg


    upload_2018-11-16_14-18-48.jpg



    Dit is een foto van een Ghanjah, een lid van de zeer uitgebreide Dhow-familie die voornamelijk voorkomt rond de golf van Oman en de kusten van Oost-Afrika. Dit schitterende vaartuig voert twee masten. Hier zie je ook dat de toppenants ontbreken (hoe die fragiele roede uit meerdere delen die enorme last alleen kan dragen is me een raadsel). Duidelijk zie je hier het kardeelblok, dat dus niet opgehesen wordt direct achter de mast, maar op grote afstand daarvan wat heeft te maken met de constructie van het dek (maar dat wordt een heel ander verhaal), Het schip lijkt voor de wind te gaan dus alle wanten kunnen hier hun functie hebben. De laatste Ghanjah die voer werd in 1954 gebouwd en staat nu op het droge in een museum. Dit ontwerp dateert uit het begin van de 19e eeuw en al die tijd waren ze praktisch ongewijzigd. Als je heel goed kijkt kun je hier ook de knevels ontdekken, laag boven de reling.



    Al enige tijd ben ik bezig met de bouw van een model (schaal HO) van een Ghanjah. Doordat ik nog niet alles weet van dit schip ben ik even gestopt om het verder uit te kunnen zoeken.

    upload_2018-11-16_14-18-48.jpg





    upload_2018-11-16_14-18-48.jpg



    upload_2018-11-16_14-18-48.jpg

    Een foto aan dek van een varende Baghlah. Aan het want aan stuurboord zie je vrij hoog een knevel zitten. Links onder op de reling zie je de bevestigingspunten van twee knevels die nu niet in gebruik zijn omdat dit de lijzijde van het schip is. Helemaal rechts voor de man zie je er nog een die vastzit aan het want van de loefzijde. De mast staat schuin naar voren en vertikaal in het midden kijk je tegen de onderkant van de roede. Dhows voeren meerdere zeilen, klein en groot. Ze hebben geen mogelijkheid om te reven. Gewoon een groot zeil voor mooi weer en een klein zeil voor stormachtig weer.



    Constant
     
    TIMBERWOLF, Jaques, *Hans* en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Duidelijk verhaal, en mooie foto's! En ook een heel andere zeilwijze dan bij vierkant getuigde schepen.

    Voeren dit soort schepen alleen op de Middellandse Zee? Ik weet dat er in Nederland indertijd galeien waren, maar die hadden meest alleen maar riemen.

    Als deze schepen ook in Nederland bestaan hebben zou het zomaar eens een Kolderstok bouwdoos kunnen worden (op de juiste manier gebouwd). Voorlopig in elk geval nog toekomstmuziek.
     
  3. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Ze voeren voornamelijk op de Middellandse Zee, maar wat ik hier heb afgebeeld speelde meer ten oosten van Afrika.
    Op de Middellandse Zee was de verscheidenheid aan scheepstypen erg groot, in tegenstelling tot oost Afrika.
    Ik heb me vooral de laatste tientallen jaren toegelegd op de Middellandse Zee. Die zie je ook allemaal terug op mijn website; www.constantwillems.nl
    Nederland heeft zeer korte tijd galeien gehad, in de 80 jarige oorlog, maar dat was snel weer voorbij.
    Constant
     
  4. symen

    symen

    Lid geworden:
    9 nov 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    hoekschewaard
    Hans ik heb een vraag over de Duufken,
    punt 8 plaast een lat 2x3 mm over de gehele romplengte en vervolgens verder op deze lat naar boven beplanken.
    Kijk ik echter op de doorsnede B en C dan zie ik daar nog een afdeklat tussen getekend. Verder vraag ik mij af wat de functie is van de open spant 11

    Symen
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Symen,

    Doorsnede B en C bevinden zich op het lage middendeel van het dek. Zie zijaanzicht op je tekening bij de letters B en C onder de romp getekend. Op dat punt wordt een horizontale afdeklat geplaatst en daar hoef je dus niet naar boven te beplanken.
    Bij spant 11 komt later het stuurhuisje en zit er een opening in het dek. Vandaar dat daar de bovenzijde onderbroken is.
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mischien is dit verhelderend. Je ziet die lat van 2x3 hier zitten. Hier op is verder naar boven beplankt voor voor en achterdek. Het vertekend een beetje omdat je ook de beplanking van de verschansing er achter zitten. Later komt er over de lat 2x3 en de lat van de verschansing een lat als potdeksel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 nov 2018
  7. symen

    symen

    Lid geworden:
    9 nov 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    hoekschewaard
    Bedankt heren,
    Ik zal voortaaan beter de tekeningen gaan lezen ( hoop ik )
    Ben sinds kort weer verder gegaan met de bouw van de dufken, heb hem indertijd bij de Delft gekocht, maar was nog steeds bezig met het statenjacht van BB uit 1971 nieuw in doos gekocht via marktplaats.
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Soms zie je het even niet. Dat is mij niet vreemd:hammer:ik zie dat je uit de hoeksewaard komt. Dat treft ik ook. Dus als je ergens mee zit!
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2018
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ga binnenkort deze klemmen voor het goed aanspannen van planken tegen de spanten in het programma van Kolderstok opnemen.

    Zijn er op voorhand al bouwers hierin geïnteresseerd? IMG_20181128_195224.jpg
     
  10. symen

    symen

    Lid geworden:
    9 nov 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    hoekschewaard
    Lijken me handige klemmen, dus ik ben geintereseerd.
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn eigen werkwijze met de prikbordpunaises heb en waarschijnlijk nooit zal gebruiken. Ik heb klemmetjes van amati gekocht en ook nog nieuw in de verpakking.... maar wat is je eigen ervaring in het gebruik?
     
  12. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    748
    Locatie:
    kop van drenthe
    nee dank hans ik gebruik klemmetjes uit de kantoorboek handel deze zijn in verschillende groten en zijn heel voordelig
    groet cees
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Deze zijn inderdaad niet de goedkope oplossing. Voordelen zijn goed vastklemmen zonder dat de spant splijt of beschadigd, en een eenvoudige constructie uit één stuk.
    Ik ben er zelf ook nog niet over uit. Ze werken fijn, maar zijn al gauw 15 euro voor vier stuks. En dat vind ook ik redelijk duur.
     
  14. symen

    symen

    Lid geworden:
    9 nov 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    hoekschewaard
    probleem met hulpdek Duyfken, mijn dek heeft geen hulpstrepen maar kijkende naar post 29 dan zitten ze exact links en rechts naast de mast en valt de mast precies tussen de stijlen.
    Was trouwens iets te snel met het verwijderen van de hulpspanten na aanbrengen van deklat 2x3, zodat ik dat nog moet gaan oplossen.
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zal straks even een fotootje posten. De hulpstreepjes zijn er pas rond de zomer of het najaar nadat je het model gekocht hebt op gekomen.
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Hierbij de toegezegde foto's IMG_20181205_141853.jpg IMG_20181205_141904.jpg
     
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Mogelijkheid tot upgrade naar authentieke blokken.
    De standaar blokken in de Kolderstok bouwdozen zijn prima geschikt voor het netjes uitvoeren van de tuigage. Ik biedt nu ook de mogelijkheid het model te voorzien van authentieke blokken:




    IMG_20181205_114005.jpg
    Dit is mogelijk door de originele blokken in de doos (niet de jufferblokken) aan mij toe te sturen. Met bijbetaling van € 2,- per 10 stuks ontvang je dan deze authentieke uitvoering toegestuurd.
    Bij interesse graag even een pb of een mail aan Kolderstok. Ik leg dan graag uit hoe dit in zijn werk gaat.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  18. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Die blokken zien er mooi uit Hans! Voor Sinterklaas een beetje laat, maar misschien valt er nog wat te regelen met de kerstman ;)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het zijn zeer zeker mooie blokken. Deze zijn in de nabije toekomst bij Kolderstok ook los te koop - iets in de drie euro per 10 stuks waarschijnlijk.
     
  20. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik had al overwogen de huidige blokken af te ronden en te beitsen, maar daar krijg je ze nog niet zo mooi mee als wat je nu laat zien denk ik.
     

Deel Deze Pagina