Kolderstok schepen tips en vragen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door TIMBERWOLF, 4 okt 2018.

  1. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    sorry voor de late reactie

    Dat klopt helemaal. Als je Matte vernis te dik opbrengt dan krijg je na droging een ophoping van dat witte spul(ik weet niet hoe dat heet). ik heb dat met de kanonnen van de La Candelaria gehad. En het klopt dat dit pas na enkele weken zichtbaar was omdat de droging van vernis en/of verf weken kan duren voor het volledig is uitgehard en zelfs verf op waterbasis.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  2. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    goedemorgen.

    misschien kennen jullie mij nog een beetje?

    mijn leven als banketbakker, een operatie en een depressie hebben mijn leven omgegooid.
    Vorig jaar heb ik zelf een hippie camper gebouwd en daarmee gaan we in oktober waarschijnlijk een half jaar+ mee richting Marocco
    Als we terug komen gaan we een grote oude 'rode kruis ambulance Mercedes 609D' ombouwen waarmee we 5+ jaar de wereld rond gaan reizen

    dit betekend dus huis verhuren en alles opslaan
    ook mijn houten bootjes
    San Fransisco, Botter, sms victory en de onafgebouwde Duyfken

    Iemand enig idee hoe ik die goedkoop en makkelijk netjes kan opbergen?

    en voor degene die geïnteresseerd zijn in ons avontuur, we zitten op YouTube, instagram
    onder de naam: two campers and a corgi

    dit is een link naar onze social media kanalen:
    https://new.tikl.se/428

    groetjes

    Joriën Attema
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2021
    Stephan Kertész en Ronk vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, natuurlijk. We hadden je al gemist. :koud: Geniet van het vrije leven. Lekker ďoen waar je zin in heb.
    Verpak de schepen in kisten met wokkels. En zet ze vast op de bodem.
     
  4. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    wokkels? muizen? of je bedoelt schuim-chips?

    Ik heb er zelf ook al over na lopen denken voor vervoer, ik zal ze eens moeten vervoeren naar NL.
    Ik denk dat mijn keuze achterlaten en opnieuw bouwen wordt, de hoeveelheid hoofdpijn daarvoor is te groot.

    grtz
    B
     
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    De bouwplank die ik bij het Spaans galjoen had, waar het schip gedurende de hele bouw instond, was heel stabiel. Ik had zelfs op een gegeven moment vlak gelegd met tuigen. Door de romp vast te leggen met touw aan de plank. Zo zou je het schip vast kunnen zetten en deze plank in de bodem van een houten kist vast maken. Dunne plastic zak om het schip en het geheel opvullen rondom met stro of inderdaad schuimschips.
    De plank fixeert de onderzijde van de romp.
     
  6. Joriën

    Joriën

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Nuland
    ik ben bezig met een heropleiding tot grafisch ontwerper, daardoor kan ik gewoon thuiswerken in ons rijdende kantoor.

    bedankt voor de tip :)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    @Stephan Kertész
    Ik heb een bouwhelling gekocht waar je het schip heel stabiel tussen kan klemmen.
    Aan de voor en achterkant kun je het vastzetten met houten blokjes en de kiel kun je met kleinere houte bokjes vastklemmen. En aan de zijkanten kun je ook vastzetten met klemmen en die kun je met vleugelmoer aandraaien zodat die goed vast staat.
    Alleen 1 nadeel is dat de romp niet langer dan 80cm mag en niet breeder dan 28cm mag zijn. En de kiel niet breder dan 10mm
    Geen touwen of opvulmiddel nodig rondom het schip.
    De Eandeavor en de La Candelaria passen/pasten daar prima in en ik denk dat de PW er ook makkelijk in gaat passen.
    Tijdens de gehele bouw staat het schip er verzekerd en stabiel in.
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    @Bouke,
    Een optie voor vervoer is het volgende:
    Maak de hele tuigage los, incl masten, zodat je alleen de romp over hebt. Die kan in een nauwsluitende kist met piepschuim dingetjes. De masten ra's etc. in een lange smalle kist.
    Dan thuis weer alles netjes opbouwen. Is ook een klus, maar dat is je hobby. Voordeel je hebt alles zelf gecontroleerd gedemonteerd. Schade als alles in een grote kist zit is ongecontroleerd.
    Succes.
     
  9. Milan Verheij

    Milan Verheij

    Lid geworden:
    26 jun 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Culemborg
    Hallo allemaal,

    Misschien een hele domme vraag. Ik ben nieuw op dit forum en op het gebied van houtbouw. Mijn ervaring ligt bij vooral oorlogschepen uit de tweede wereldoorlog in plastic modelbouw. Maar nu eindelijk besloten de Duyfken te gaan bouwen. Vet veel zin in. Misschien ga ik een bouwverslag bijhouden.

    Mijn eerste vraag start eigenlijk al bij het begin, en voelt een beetje dom maar better safe then sorry ;).

    IMG_1676.jpg
    - Spantje 1, zit deze exact boven de 1 of toch iets daarvoor?

    In het boekje is het hout net iets anders aan de boeg:
    IMG_1678.jpg

    In het bouwverslag van Hans Groeneberg (ik hoop dat ik een screenshot zo schaamteloos mag gebruiken):
    IMG_1672 1.jpg
    lijkt hetgeen ik wil doen wel te kloppen alleen dan heb ik nog een aanvullende vraag:


    - klopt het dat het stukje tot aan de boeg nog opgevuld dient te worden met wat extra triplex? En dan in vorm te schuren? Dat lijkt zo in het boekje in in andere verslagen. Alleen dien ik dit zelf even te maken denk ik zo?
    IMG_1679.jpg

    Alvast bedankt voor het antwoorden.
     
  10. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Allereerst welkom op het forum.
    Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden daarintegen wel:D.

    Zelf heb ik geen verstand van Kolderstok modellen maar er zijn hier genoeg bouwers die dat wel hebben.
    Heel veel plezier met de bouw en je nieuwe uitdaging.
     
  11. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Welkom
    Zoals je op die eerste foto
    hebt zit alles goed. Opvullen met balsa o.i.d. is altijd goed.
     
  12. Milan Verheij

    Milan Verheij

    Lid geworden:
    26 jun 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Culemborg
    Top. Niet te onzeker zijn dus :D
     
    Ronk vindt dit leuk.
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Bij mij Duyfken heb ik niet opgevuld, is ook niet perse nodig, maar achteraf gezien had ik het wel gedaan, je hebt er een hoop gemak mee bij de beplanking,je kunt de beplanking beter aanklemmen. Houtbouw is idd een stuk meer improviseren dan plastic..
     
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hallo Milan. Welkom op het forum en veel plezier tijdens het bouwen!
    Inderdaad heb ik het bij de boeg extra opgevuld met wat hout wat ik voorradig had. In mijn geval was dit triplex. En je spantje1 zit wel goed hoor DSC_1812.JPG
     
    Milan Verheij vindt dit leuk.
  15. Milan Verheij

    Milan Verheij

    Lid geworden:
    26 jun 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Culemborg
    Thanks. De eerste spantjes zijn na wat gereedschapjes ge 3dprint te hebben onderweg! Ga deze week verslag aanmaken op dit forum
    298C155D-3B5E-4125-B7E6-9EDDB490FA98.jpeg 805DFFE0-1E8C-471D-B859-18A4A1D1B89C.jpeg
     
    Jaques, Ronk, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Kjeld

    Kjeld

    Lid geworden:
    10 jul 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi allemaal,

    Ik ben bezig met het speeljacht van Kolderstok. In het bouwverslag van Hans Groenenberg van dit speeljacht zie ik dat het hout, romp, reling etc. er erg gelakt uitzien.
    Wat gebruiken jullie om hout af te werken?

    Ik heb bij het speeljacht deense olie gekregen, wat volgens mij voor zulk werk bedoeld is. Nog enige tips hoe je dit het beste kunt gebruiken?
    Gebruiken jullie het alleen op buitenkant, romp etc, of ook op de onderdelen binnen?
    En hoe kun je dit het beste aanbrengen? Ik las online dat je het dik aan moest brengen en de overtollige olie met een doek weg moest halen?
    Dat heb ik echter wel van een website van een meubelzaak, niet helemaal hetzelfde als een modelscheepje.

    Alvast bedankt voor de info.
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat klopt het is ook erg gelakt. Oftewel enkel maar lak.:) Maar met olie heb ik geen ervaring
     
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Deense olie is een mengsel van vernis en olie. Je kan het met een doekje of kwastje aanbrengen op het hout of verfwerk. Even laten in trekken en dan na wrijven met een doekje om de glans eraf te halen. Je kan dit nog een keer herhalen als het goed droog is. Je kan de eerste laag verdunnen met terpentine (10-20%) maar ikzelf doe dat nooit.
    Succes.
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  19. Kjeld

    Kjeld

    Lid geworden:
    10 jul 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hengelo
    Oke bedankt voor die info.
    Kun je Deense olie op elk soort hout gebruiken, ik heb ook wat abachi hout?
    En gebruiken jullie het ook aan de binnenkant van een schip (het speeljacht is open), of alleen aan de romp en reling?
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Je mag alle soorten behandelen, hoewel een test vooraf wel handig is. Naar mijn weten kan je al het hout van Kolderstok behandelen.
    En de binnenkant kan je ook behandelen.
     
    *Hans* vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina