Kolderstok schepen tips en vragen

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door TIMBERWOLF, 4 okt 2018.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je gaat het echt mooi maken he??
     
    Jaques vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Onder dwang van het thuisfront Hans:koud::koud:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    Mooie upgrade, heb op mijn Vasa soortgelijke blokken aangeschaft en ziet er veel beter uit
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  4. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    Om iets zwart te maken gebruik ik een permanent marker van Edding hiervan is ook een navul flesje te kopen . Marker kost ongeveer 2 euro het flesje 4 euro. Ik vind het prima werken zonder schadelijke chemicaliën.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  5. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Voor het zwart maken ben ik nog verder gaan zoeken in allerlei boeken over scheepsmodelbouw en ik kom hier en daar wat tegen. Er zijn kennelijk nog al wat methodes, maar het meeste komt neer op het toevoegen van hitte en het gebruik van chemicaliën die ik niet zo zie zitten. Ik denk dat ik overstap op waterproof viltstift. Dat ga ik althans eerst uitproberen.
    In dit geval gaat het niet om scheepsbouw maar om een realistisch stukje rails te bouwen dat rond 1910 in gebruik was. Dit voor een mooie ondergrond van een prachtige locomotief uit die tijd op schaal 1 : 43,5.
    In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
    Constant
     
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Authentieke blokken:
    Iedereen die bij mij blokken geretourneerd heeft of een verzoek tot omruil ingediend heeft - hartelijk dank hiervoor. De nieuwe zijn inmiddels toegestuurd of liggen te wachten op versturen/ophalen. Ik ben zelf aangenaam verrast door de respons, en ben inmiddels (helaas) door de 5 mm enkel- en dubbelschijfs voorraad heen.
    Ik verwacht over enkele weken weer nieuwe voorraad binnen, dus geen paniek.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Inmiddels heb ik het probleem met het weatheren opgelost. Het was de bedoeling dat de rails met de bevestigingen op de bielzen het er roestig uit moest zien. Ik ging even naar de site van Artitec, naar het kleurenschema, en daar vond ik Humbrol 113 en Revell 83 als roestkleur. Met wat zwart er bij als vegen, ziet het er prima uit nu.

    Constant
     
    Hans Groenenberg en Jaques vinden dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Fotootje Constant, ik ben wel zeer nieuwsgierig naar het resultaat:D:D
     
  9. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Het resultaat is er nog niet. Dat is er pas als ik het hele stukje spoorbaan, lang 34 cm, af heb.
    Constant
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Nieuw in het programma van Kolderstok:
    speciale beits voor alle (lichte) houtsoorten. Verkrijgbaar in walnoot, licht eiken, midden eiken en donker eiken. In potjes van 50 ml - €5,- per potje.

    beitsen.jpg
    Tevens potjes Danish oil - deense olie. Geeft een mooie vrijwel onzichtbare maar toch aanwezige afwerklaag.
    Potjes van 50 ml - € 5,- per potje.
     
    Hans Groenenberg, TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hans, als ik wat wil bestellen, moet dan via de website of e-mail? Laat het anders ff weten in een PB, geen haast, zal pas na de afbouw van de Sovereign worden.
     
  12. symen

    symen

    Lid geworden:
    9 nov 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    hoekschewaard
    Hans, is het ook mogelijk dat ik diverse dingen zelf kom ophalen / omruilen in Dordrecht ?
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja hoor, uiteraard kan dat. Wel graag even vooraf contact of ik aanwezig ben, en of hetgeen je op wilt halen ook werkelijk op voorraad is :)
    Dit kan via kolderstok at gmail dot com of via een pb op dit forum.
     
  14. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Hierbij de gevraagde (van Jaques op 10 december) foto die ging over het roestig maken van spoorrails. Heeft even niets te maken met scheepsbouw. Stoomlocs is ook een diepgaande hobby van mij.

    Ik maakte dus een plateau voor deze ongelooflijk goed gedetailleerde locomotief schaal 0 (geen zelfbouw!!). De loc is uit 1902 en daarom wilde ik ook de juiste bevestigingsdetails voor de rails op de bielzen hebben. Toen ik daar onderzoek naar deed stond ik versteld van de hoeveelheid details sinds 1902. Iemand heeft alleen daarover een dik boek geschreven. Maar het is me gelukt via een Duitse firma die alle onderdeeltjes had. De onderdelen waren van glimmend messing en dat kon natuurlijk niet.

    upload_2018-12-23_16-36-17.jpg

    De roestkleur komt door het kunstlicht wat licht over, maar bij zonneschijn is het niet van echt roest te onderscheiden.

    Constant
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er bijzonder fraai uit Constant
     
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Netjes Constant, complimenten
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi constant
     
  18. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Ja, het is heel mooi geworden. Het grind is afkomstig uit de aquariumhandel als bodembedekker voor in aquariums. Het bleek de juiste schaal 0 afmetingen te hebben en ik heb er met een door mij zelf gefabriceerd zeefje met gaten van 1,2 mm de grootste stukken er uit gezeefd. Toen maakte ik een brij van 1 deel houtlijm (gele Bison), 1 deel water en het grind. Dat stortte ik tussen de vooraf opgelijmde bielzen en na een dag zat het muurvast en had een mooie matte tint.
    Constant
     
  19. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Onlangs was ik nauw betrokken met het plaatsen van een kanon in onze stad Zutphen. Aangezien het geheel veel affiniteit heeft met scheepsbouw zou ik het verhaal van dit project graag aan jullie willen vertellen.
    Ik ga het doen in vier afleveringen, dadelijk zal ik de eerste plaatsen.
    Constant
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  20. Building Mouse

    Building Mouse

    Lid geworden:
    23 nov 2017
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Apeldoorn
    Leuk Constant, ben benieuwd!
     

Deel Deze Pagina